Zaradi množičnosti turbopolnlnikov, danes praktično ni več novih avtomobilov, ki ne bi imeli vgrajene turbo pomoči, so se morali na nove zahteve prilagoditi tudi mehaniki. Nekateri so se že specializirali za popravilo in tudi obnovo turbopolnilnikov. Za to pa je potrebno znanje, izkušnje in stroji, nam je povedal Andraž Boh iz avtoservisa Boh, ki smo ga obiskali v domači mehanični delavnici na Grosupljem.
“Sedaj ima že skoraj vsako vozilo, ki pride iz tekočega traku v tovarni vgrajen turbopolnilnik ali pa kompresor, če le ni to električno vozilo,” pravi mladi mehanik in dodaja, da ni več vozila, ki bi prišlo iz tovarne brez turbopolnilnika prav zato se se odločili, da ponudbo razširijo še na obnovo, popravilo in prodajo turboplnilnikov za osebna, dostavna, tovorna vozila, kmetijski program, delavne stroje in plovila.
Namen našega obiska je bil voznike in voznice ozavestiti, kaj so najpogostejše napake in vzroki, ki jih vozniki počnejo, da prihaja do okvar turbin.
Če so bili turbopolnilniki še pred desetletjem rezervirani zgolj za dizelske in visoko zmogljive bencinske motorje pa jih danes najdemo v praktično vseh, tako bencinskih kot dizelskih izvedenkah motorjev.
Turbopolnilnik je namreč eden izmed bolj obremenjenih elementov motornega sklopa, tako mehansko kot toplotno, zato se z množično vgradnjo pojavljajo tudi pogostejše težave in okvare tega specifičnega elementa.
Sogovornik takoj izpostavi tujek, ki je lahko katerikoli objekt, ki vstopi v turbopolnilnik skozi vhod zraka. Ko tujek vstopi v sistem, bo turbopolnilnik v kratkem času poškodovan.
Voznik okvaro oziroma napako na delovanju najpogosteje prepozna po neobičajnem zvoku iz turbopolnilnika med delovanjem, sliši se lahko piskajoč zvok turbine. Vozilo pogosto tudi nima prave moči ali pa se iz izpušne cevi kadi.
Vzrok za težave je lahko tudi olje, ki je zelo pogosto zanemarjeno pri diagnosticiranju okvar. Boh pravi,d a je čisto in filtrirano olje zelo visoko na seznamu prioritet in jamči za pravilno delovanje turbopolnilnika. “Onesnaženo olje bo zelo hitro povzročilo okvaro na nivoju komponent in eventualno pripeljalo do popolne odpovedi turbopolnilnika”.
Postopek servisiranja turbopolnilnika:
Razstavljanje in čiščenje turbopolnilnika
Pregled in merjenje turbopolnilnika
Centriranje turbopolnilnika
Centriranje vrtečih delov – ločeno
Centriranje kompletnega rotorja
Sestavljanje in umerjanje na napravi
Turbopolnilnik ne bi smel nikogar odvrniti od nakupa avtomobila, pravi mehanik in dodaja, da so turbopolnilniki morda celo najkakovostnejši del avtomobilskega motorja, res pa je, da se lahko tudi poškodujejo. Pogosto pa so za to krivi kar lastniki vozil sami. Boh nam je podal nekaj nasvetov, s katerimi lahko podaljšamo življenjsko dobo turbopolnilnika. Prvo in zlato pravilo je redno servisiranje vozila in redna menjava olja. Uporabljati je treba ustrezno olje, sami pa boste k boljšemu delovanju in daljši življenjski dobi prispevali tudi s hlajenjem turbine po daljši vožnji. “Pred zaustavitvijo vozila vozite z nižjimi vrtljaji ali pa pustite, da motor dela v prostem teku dve do tri minute, da olje dobro kroži skozi turbino,” svetuje Boh.
Pri Avtoservisu Boh turbopolnlnike s posebnimi napravami tudi obnavljajo in ponovno vgrajujejo v vozilo. Garancija za obnovljen turbopolnilnik je 12 mesecev.
Glede na to, da so se turbine pri bencinskih motorjih množičneje pojavile z zmanjševanjem prostornine motorjev v zadnjih letih, pri dizelskih pa so prisotne že dalj časa, imajo v mehanični delavnici na Grosupljem več opravka z okvarami turbin na dizelskih motorjih. “Vendar se pojavljajo tudi že okvare na bencinskih motorjih, ki pa jih je iz leta v leto več,” pravi sogovornik in opozarja tudi na to, da so v današnjem času pri vzdrževanju in popravilu vozil delavnice še vedno preplavljene z deli sumljive kakovosti, zato ne verjame, da lahko vsak servis s tehnično pomanjkljivo opremljenostjo podpre vzdrževanje in popravilo novega tehnološko zelo naprednega vozila.
Boh pojasni, da so prav zato investirali denar v ustrezno moderno opremo in materiale. “Samo s kakovostnim servisom turbopolnilnikov bomo podaljšali življenjsko dobo mnogih vitalnih in najpogosteje zelo dragih delov vozila,” za konec dodaja Boh.
Vsaka turbina je narejena za celotno življensko dobo motorja. Uničijo jih vozniki sami zaradi tiščanja v visoke obrate pri neogretem motorju, pregrevanja motorja in takojšnje zaustavitve brez postopnega ohlajanja, napačnega ali starega olja, agresivne vožnje, malomarnega vzdrževanja motorja...
Vsekakor, pred vsakim ustavljanjem bom 3 minute sedel v avtu. :-)