Kakovost zraka v potniški kabini vozila je pomembna tako za udobje voznika in sopotnikov kot tudi za varnost med vožnjo, saj lahko morebitna onesnaženost s plini povzroči omotico, cvetni prah pa je lahko vzrok za smrkanje in kihanje, kar prav tako vpliva na zbranost voznika.
Zunanji zrak je treba med potjo v potniško kabino temeljito prefiltrirati, da vanjo ne prodrejo izpušni plini, saje, prah in cvetni prah. Najučinkovitejšo prepreko za našteto predstavljajo kabinski filtri, ki postajajo z uvajanjem novih materialov in novih tehnologij čedalje učinkovitejši in nepogrešljivi del prezračevalnih sistemov v vozilih.
Med najuglednejše strokovnjake z dolgoletno tradicijo na tem področju se uvršča podjetje Mann+Hummel, kjer izdelujejo filtre delcev, filtre z aktivnim ogljem in najsodobnejše filtre z biofunkcionalno prevleko. Filtri izločijo prah, pršice, alergene, glivice, sajaste delce, pa tudi škodljive pline, kot sta ozon in žveplov dioksid. Vse naštete filtre s kakovostjo izdelkov prve vgradnje ponujajo tudi za poprodajni trg.
Največja obremenitev v mestih
Kot poudarjajo strokovnjaki, so kabinski filtri najbolj obremenjeni v urbanih okoljih, kjer nastajajo visoke koncentracije mešanice izpušnih plinov in različne nesnage ter ponekod tudi cvetnega prahu. Še več zadnjega pa poskuša prodreti v potniške kabine med vožnjo na podeželskih cestah.
Ker dovod svežega zraka ali klimatska naprava vozila delujeta kot sesalec, ki sesa onesnažen zrak v notranjost vozila, bi bila koncentracija nesnage v notranjosti vozila brez filtra precej višja kot v njegovi neposredni okolici. Takšna onesnaženost lahko povzroči slabšo koncentracijo voznika in s tem slabši odzivni čas ter večje tveganje za prometne nezgode.
Osnovno filtriranje dotoka zraka v potniško kabino, ki je pri večini sodobnih avtomobilov v Evropi že samoumevno, zagotavlja pritok dokaj dobro prečiščenega zraka, približno tretjina vozil na evropskih trgih pa ima vgrajene kombinirane filtre, ki preprečujejo vstop delcev, vonjav in za ljudi različnih škodljivih plinov.
Kabinski filter pa ne poskrbi zgolj za dobro počutje voznika in potnikov, temveč tudi ščiti različne sklope, kot sta na primer elektroventilator in izmenjevalnik toplote, ki sta zmogljivejša in učinkovitejša kot nekoč, a pogosto bolj občutljiva. Filtri tako preprečujejo poškodbe zaradi nesnage in delcev ter lastnike vozil obvarujejo pred stroški.
Aktivna zapora tudi za pršice
V vozilih sta trenutno najpogosteje vgrajeni dve vrsti filtrov potniške kabine. Navadni filter zadrži predvsem trde delce, kot so prah, cvetni prah in saje, filter, kjer je filcu dodano aktivno oglje, pa zadrži še neprijetne vonjave in nekatere izpušne pline. Gobasta struktura z aktivnim ogljem, ki ga je pri filtrih znamke Mann+Hummel 400 g na kvadratni meter, tako nase učinkovito veže molekule plina in jim preprečuje, da prodrejo v vozilo.
Nova generacija filtrov, ki so jo pri nemškem izdelovalcu poimenovali FreciousPlus, pa predstavlja tudi učinkovito pregrado proti alergenom in bakterijam. Najnovejši filtrirni filci so namreč prevlečeni z biofunkcionalno snovjo polifenol, ki je v naravi prisotna v različnih rastlinah, na primer v zelenem čaju, granatnem jabolku ali v citrusih. Alergene, ki jih prenašajo pršice, veže omenjena snov nase kot v kletko, preprečuje pa tudi razvoj bakterij in plesni.
Kakovost je v podrobnostih
Strokovnjaki nemškega izdelovalca poudarjajo, da je kakovost filtra močno odvisna od uporabljenega filtrirnega medija in nadaljnje obdelave. V izdelkih Mann-Filter je tako vdelan le zmogljiv večslojni filc, ki nesnago prečisti po stopnjah. Najprej se filtrirajo grobi prašni delci, večji od 5 mikrometrov, nato se filtrirajo fini prašni delci pod to velikostjo. Kombi filtri vsebujejo še dodaten sloj filca za stabilnost, ki obenem služi kot nosilec aktivnega oglja. Granule aktivnega oglja so velike približno 0,5 mm, ležijo pa zaščitene med filcem za grobe delce in dodatnim slojem filca.
Za razliko od zračnih filtrov motorja, ki delujejo pri visokem podtlaku in imajo s tem razumljivo velik pretok zraka, je tudi pri filtrih kabine pretok zraka presenetljivo velik glede na nezmogljive ventilatorje kabine. Vendar pa je lahko ventilator pri nekakovostnih kabinskih filtrih hitro preobremenjen, obenem pa se poveča tlačna izguba. Po zagotovilih izdelovalca so izdelki Mann-Filter prilagojeni visokemu zračnemu pretoku ter so zasnovani tako, da izničujejo negativne vplive tlačne izgube, ohranjajo ločevalno zmogljivost, sposobnost absorbiranja in možnost hranjenja velike količine nesnage.
Vprašanja za mehanika
Na vprašanja je odgovarjal Primož Rožnik, trikratni zmagovalec izbora Mehanik leta.
Zakaj so pomembni kabinski filtri?
Kabinski filtri imajo v prvi vrsti nalogo preprečiti vstop prahu in smradu iz okolice do potnikov v vozilu. Poleg tega preprečujejo nalaganje umazanije na ventilatorju kabinskega zraka, kanalih za razvod zraka v kabini, notranjosti vozila in predvsem ob prisotnosti klimatske naprave nalaganju umazanije na uparjalnik klime, s čimer preprečujejo nastajanje smrdljive plesni in mikroorganizmov v vozilu. Zrak v kabini vozila je med vožnjo zaradi vpliva kabinskega ventilatorja in hitrosti vozila vselej podvržen nadtlaku glede na okolico ter s tem višji koncentraciji umazanije in smradu kot okolica.
Katere so bistvene razlike med kakovostnimi in manj kakovostnimi filtri?
Kakovosten kabinski filter mora poleg dobre sposobnosti filtracije tudi najmanjših prašnih delcev zagotavljati minimalni padec pretoka zraka proti kabinskemu ventilatorju, saj se ta v nasprotnem primeru preobremenjuje in pregreva, kar vodi k predčasni odpovedi ventilatorja ali njegovega elementa za uravnavanje hitrosti vrtenja. Pri kakovostnejših kabinskih filtrih je v sestavi prisotnih več plasti z možnostjo preprečevanja smradu, plesni in posledično tudi alergij pri potnikih v vozilu.
Kakšni so priporočljivi intervali menjave kabinskih filtrov?
Kljub temu, da precej proizvajalcev menjavo kabinskega filtra kabine predvideva na 60.000 km ali 2 leti, je to le njihova marketinška poteza, saj s tem statistično znižujejo stroške vzdrževanja vozila v njegovi življenjski dobi. Kabinski filter v prvi vrsti služi zagotavljanju zdravega in udobnega okolja v vozilu za vse potnike. Zato priporočam menjavo kabinskega filtra med 15.000 in 20.000 km ali obvezno vsaj enkrat letno, ne glede na prevoženo razdaljo. V daljšem obdobju tvegamo pojav mikroorganizmov in plesni v kabini, ki povzročajo alergijske reakcije in nemalokrat tudi bakterijske okužbe dihal potnikov.
Kako lahko uporabniki vozil zaznajo, da je že mimo čas za menjavo filtra in da ne opravlja več svoje naloge?
Potnik v vozilu bo opazil potrebo po zamenjavi kabinskega filtra po pojavu smradu ob zagonu in izklopu klimatske naprave, povečanju rosenja notranjosti stekel vozila v vlažnih dneh, ob že zelo iztrošenem kabinskem filtru pa tudi znatni padec pretoka zraka skozi prezračevalne reže kabine.
Je treba filtre obvezno menjati ali kdaj zadostuje zgolj njihovo čiščenje?
Kabinske filtre se obvezno vedno zamenja z novimi, saj se ob čiščenju s komprimiranim zrakom poškoduje njihova notranja sestava čistilnih plasti in s tem poruši njihova funkcionalnost.
Ja za vraga , kje pa je slika in komentar pametnjakoviča Žlendra.On ne ve da nas boli glava tudi zaradi preleta več kot 700 letal nad Slovenijo. Vsa ta letala za gorivo uporabljajo verjetno vodo in elektriko,Po nekih raziskavah je… ...prikaži več to izpust plinov v enem dnevu enak tedenskemu avtomobilskemu prometu v Sloveniji.