Scania nam je na kratki vožnji prestavila enega od takšnih tovornjakov nove dobe, priključno hibridni tovornjak s polnim imenom scania P 280 B6x2*4NB, ki ga zato, ker je, kot pravijo, »zvezda z močnim magnetnim poljem«, imenujejo tudi magnetar.
60 kilometrov električnega dosega
Scania je sicer svoj prvi hibridni tovornjak predstavila že leta 2014. Njihov hibridni tovornjak je lahko tedaj zgolj na elektriko prevozil le dva kilometra. Trenutni sklop spada že v četrto generacijo, kar pomeni, da ima švedska znamka s hibridizacijo gospodarskih vozil že veliko izkušenj. Pravijo, da je njihov priključno hibridni pogonski sklop v zadnji generaciji pravi mejnik na poti k elektrifikaciji gospodarskih vozil in da njegova električna komponenta lahko po moči celo presega z njim združeni motor na notranje zgorevanje.
Začnimo kar z podatkom, ki nas pri priključnih hibridnih običajno najbolj zanima ali pa je vsaj med najbolj pomembnimi. Električni doseg takšnega tovornjaka ni prav nič krajši od povprečnega dosega osebnega priključno hibridnega avtomobila. Magnetar lahko namreč zgolj z elektriko iz baterij prevozi do 60 kilometrov, kar je, tudi če upoštevamo, da je takšen doseg zgolj idealna številka, v resnici pa je manjši, načeloma povsem dovolj za vstop v mestno središče in tamkajšnje opravke. Pomemben je tudi podatek, da lahko voznik hibridno baterijo napolni v vsega pol ure.
Magnetar lahko vozi s pogonom na 7-litrski turbodizelski vrstni šestvaljnik z močjo 206 kilovatov in navorom 1.000 njutonmetrov ali pa s celotnim pogonskim sklopom, v katerem sta še dva elektromotorja s stalno skupno močjo 230 kilovatov, ki se jo lahko začasno poveča na 290 kilovatov. Bolj pomemben podatek je, da električni navor znaša kar 2.150 njutonmetrov.
Dva elektromotorja
Kot je povedal Xavier Arnou, ki pri Scanii skrbi za testni floto in me je v tovornjaku odpeljal na krajšo demonstracijsko vožnjo, je priključno hibridni sklop povsem plod hišnega razvoja in ustreza njihovi modularni razvojni filozofiji.
Poleg 7-litrskega termičnega motorja lahko hibridni sklop združijo tudi z 9-litrskim, ki sta oba na voljo s po troje različnih moči, priključno hibridni sklop, ki dizelski motor vedno podpira pri startu in pospeševanju, pa pripomore k do 40-odstotnemu zmanjšanju emisij v primerjavi s konvencionalnimi pogoni. Poleg tega so z manjšim in zato lažjim motorjem na notranje zgorevanje dosegli tudi občutne prihranke pri masi.
Osnova hibridnega sklopa GE281 ni zgolj eden, ampak dva elektromotorja, ki so ju pri Scanii povsem integrirali v njihov novi samodejni menjalnik opticruise. Pravijo, da so z združitvijo dveh elektromotorjev v istem ohišju s ključnimi deli menjalnika opticruise z dvojno gonilno gredjo ustvarili enkratno rešitev, ki omogoča, da motorja s skupno močjo 230 kilovatov samostojno poganjata različne aplikacije tovornjaka, hkrati pa je tudi prehod na povezavo s termičnim motorjem skoraj neobčuten.
Tih kot osebni električar
Kako je to videti v praksi. Ko sva se z Arnoujem peljala proti Igu, sem težko rekel, kateri del pogonskega sklopa deluje, saj je v dobro izolirani kabini bilo slišati več hrupa od okoliškega vetra. Tedaj je večino časa tako ali tako deloval tudi termični motor. Se pa tiho delovanje pozna v mestu, ko delujeta samo elektromotorja, predvsem, pa se ga zaveste, ko stojite poleg tovornjaka in ta manevrira zgolj s pogonom na elektriko.
V tem primeru je treba biti zelo pozoren, saj je kljub njegovi velikosti tovornjak v električnem pogonu enako tih kot vsak osebni avtomobil in mu lahko hitro stopite na pot. To pa ima tudi pri majhnih hitrostih lahko posledice, saj se več deset tonski tovornjak seveda tudi kot električni ustavi pozneje kot osebni avtomobil.
Arnou je opozoril, da smo na testni vožnji preskusili zgolj eno od mnogih različic njihovega priključno hibridnega tovornjaka. Ta je namreč lahko na voljo v praktično vseh konfiguracijah, ki so na voljo tudi za tovornjake z dizelskimi motorji. Kot je poudaril Arnou, to prinaša tudi določene druge prilagoditve, Ker dizelski motor ne deluje ves čas in torej njegove energije ne morejo neposredno uporabiti za pogon pomožnih naprav, so te večinoma tudi gnane na elektriko. Takšna sta tudi hidravlika za upravljanje nadgradnje, v tem primeru je bil to keson, ter kompresor zraka.
Testni tovornjak je bil sicer opremljen tudi z vrsto pripomočkov, s katerimi so opremljeni njihvi tovornjaki. Tako kot v osebne avtomobile namreč tudi v tovornjake prihaja vse več tehnike, ki pomaga vozniku ali pa ga varuje pred napakami. Takšna je denimo vzvratna kamera ali pa kamera, ki je namesto ogledala na zgornjem robu vetrobranskega stekla in vozniku pomaga, da natanko vidi desni rob kabine, poleg tega pa tudi tipala, ki spremljajo predmete v metvem kotu, ki je na desnem boku tovornjaka seveda velkanski. Ali veste, zakaj imajo desna vrata okence tudi na spodnjem del? Tudi to pomaga vozniku, da laže viudi, kjer vozi.