"Kupil sem avtomobil. Mojemu bratu se je zazdel sumljiv, zato sem ga peljal na servis, kjer so ga priklopili na diagnostično napravo. Ta je ugotovila, da ima moj avto kar štiri zračne blazine, čeprav je imel v resnici prostora zgolj za dve! Nobena ni delovala, saj jih sploh ni bilo noter."
To je zgodba, ki se je pripetila našemu bralcu. Na podlagi ugotovitev o zračnih blazinah je dognal, da je bil njegov avto v resnici zaleten in naknadno sestavljen iz dveh. Ker se je čutil ogoljufanega, je proti prodajalcu sprožil kazenski postopek, ki se je končal z obsodilno sodbo prodajalca na zaporno kazen. Prodajalec je namreč trdil, da avto ni bil nikoli zaleten, tudi sicer je imel na vesti že več podobnih manipulacij.
Bralec je imel srečo, da se s takšnim avtom ni že prej zaletel, saj ga avto ne bi bil sposoben ubraniti pred poškodbami.
Kako naj na tehničnem "vidijo," da nek sistem ne deluje?
Različni varnostni sistemi v modernih avtih se množijo, avtomobili imajo vse več senzorjev, aktuatorjev in sistemov za krmiljenje, pojasnjuje Igor Pipan, sekretar sekcij pri Obrtni zbornici Slovenije (OZS), odgovoren tudi za področje avtomobilskih servisov. "Ker gre za sisteme, ki niso nujno povezani s samo možnostjo vozila za vožnjo, so prav ti sistemi velikokrat predmet različnih manipulacij. To pa zato, ker njihovo popravilo ali zamenjava povzroča kar velike stroške."
Zakonodaja kot edino pristojno službo, ki ugotavlja ustreznost vozila za vožnjo v prometu, verificira tehnične preglede, pojasnjuje Pipan. A jim hkrati nalaga, da lahko oziroma morajo le “vidno” preveriti celovitost in sposobnost vozil z varno vožnjo. "To pa ne pripomore k večji zavesti lastnika, da bo dejansko poskrbel , da bo vozilo sposobno varne vožnje in da bodo vsi vgrajeni varnostni sistemi pravilno delovali."
Da problematika delovanja varnostnih sistemov v primeru nesreče slovenskih institucij praviloma ne zanima, dokazuje tudi odgovor policije, saj po lastnih navedbah ne spremljajo, ali so se ti sprožili. V nekaterih državah zahoda pa natančni diagnostiki in statistiki ob vsaki hujši nesreči namenjajo veliko pozornosti, tudi glede ugotavljanja ustreznega odzivanja vozil in prilagajanja ukrepov.
Opozorilno lučko je mogoče zavesti
Da med nestrokovnim popravilom zaletenega avtomobila enostavno poberejo zračne blazine iz avta in jih ne nadomestijo z novimi, je dokaj pogosta praksa, opozarja Pipan. Domači “mojstri” lahko tudi enostavno odklopijo varovalko ali s kakšno podobno metodo onemogočijo varnostni sistem oziroma preprečijo opozorila, da ne deluje pravilno. "Tudi, če za sistem obstaja signalna lučka, ni nujno, da je ta pravi pokazatelj, ali sistem deluje pravilno."
Pipan dodaja, da na sekciji avtoserviserjev pristojne državne inštitucije redno opozarjajo na problematiko nestrokovnih popravil, "vendar imam občutek, da varnost na cesti ni tako zelo pomembna, da bi takšna vprašanja poskušali sistemsko razrešiti."
"Ne le, da takšno vozilo praviloma ne dosega več niti osnovnih standardov proizvajalca, tudi vgrajeni sistemi ne delujejo in ne morejo delovati, ko je to predvidel proizvajalec vozila. Le serviser lahko na varnostnih sistemih nastavlja parametre po tehničnih podatkih proizvajalca, uporablja vezalne načrte varnostnih sistemov in po potrebi analizira varnostne sisteme po rekonstrukciji prometnih nesreč. Prav on lahko stranki ob pomoči potrebnih naprav pokaže in dokaže, da sistemi dejansko delujejo pravilno!", na nujnost usposobljenih mehanikov in primerne diagnostične opreme opozarja sekretar.
Ni mogoče zgolj privariti zaplate pločevine
Eva Močnik Pečevnik iz Renault Slovenija pojasnjuje, da strokovno popravilo karamboliranega avta terja posebno pozornost tako glede elektronskih elementov, ki jih je potrebno znova ustrezno kalibrirati, da bodo pravi čas delovali, kot tudi glede mehanskih elementov, kjer je potrebno poškodovane dele zamenjati s takšnimi, ki imajo enake lastnosti kot originali, kar se nanaša denimo tudi na zmečkane predele karoserije.
Kako lahko torej običajni lastnik avta ugotovi, ali se bo njegov avto v kritični situaciji ustrezno odzval? "Običajna stranka mora biti vedno pozorna na kontrolne lučke, ki opozarjajo na morebitne napake. Na uradnem servisu pa se ob priklopu na diagnostično napravo seveda opravi tudi pregled varnostnih sistemov," dodaja Močnik Pečevnikova.
Renaultovi pooblaščeni mehaniki se sicer le redko srečujejo s primeri, da manjkajo bistveni varnostni element kot so zračne blazine, vendar je vprašanje, ali se lastniki starejših rabljenih in že karamboliranih vozil sploh poslužujejo uradnih servisov.
Tatvine delov resda upadajo, a ...
Policija pravi, da se je v preteklih letih policija bolj pogosto srečevala s tatvinami delov za vozila, najpogosteje se je to dogajalo na parkiriščih. Dogajalo se je celo, da so tatovi dele kradli med železniškim transportom povsem novih avtov prek slovenskega ozemlja, ko so vstopili na neki točki in se izkrcali s polnimi malhami delov na naslednjem postajališču. A policija v zadnjih petih letih beleži upad kraje tatvin avtov, sama kraja sestavnih delov pa je upadla za četrtino.
Vedno več vozil pa je ukradenih prav z namenom, da jih razstavijo v dele, s katerimi nato popravijo poškodovana vozila, pojasnjujejo na policiji.
andrej.leban@zurnal24.si