"Voznike bi opozoril, da se lahko pri ročni zavori težave pojavijo že po štirih letih, če avto nima električne ročne zavore, ki deluje samodejno. Še posebej, če je vozilo opremljeno z avtomatskim menjalnikom, je težava, ker vozniki ne zategujejo ročne zavore, in je vozilo vedno parkirano v načinu P. To pomeni, da je menjalnik vedno obremenjen, ročna zavora pa po domače rečeno »zariba«. In če se sistem štiri leta ne premakne, na tehničnem pregledu nastane problem. Pri elektronskih ročnih zavorah teh težav zaznavamo veliko manj," nam je v intervjuju povedal Miha Setnikar, ki je že osem let kontrolor na tehničnih pregledih vozil, ki jih na Dunajski cesti v Ljubljani izvaja AMZS.
Ročna zavora v avtomobilu ni za okras
Zakaj pride do tega, smo vprašali priznanega mehanika in tehničnega inštruktorja pri podjetju GMT Primoža Rožnika, ki nam je dejal, da je to res pogosta težava, ki je v večini primerov posledica zunanjih vplivov (voda, sol, umazanija, rja) na mehanizem ročne parkirne zavore, ki se zaradi neuporabe ne more čistiti. "Posledično mehanizmi začnejo blokirati in ne prenašajo potrebne sile za učinkovito zaviranje od ročice do zavornih oblog, ali pa se po sproščanju ročne parkirne zavore ne vrnejo v svoj začetni položaj in povzročajo delno blokado zavore in pregrevanje," pojasnjuje sogovornik, ki pravi, da naj lastniki vozil s samodejnim menjalnikom bolj redno zategujejo ročno zavoro.
"Da. Predvsem na klančinah je to priporočljivo, saj s tem tudi razbremenimo zobnik in zatič P prestave v avtomatskem menjalniku in dodatno preprečimo neželene premike vozila."
Nožna parkirna zavora še bolj težavna
Še prej se lahko s težavo soočijo vozniki pri nožni parkirni zavori. Rožnik pravi, da je pri vozilih z nožno parkirno zavoro praviloma v celotnem mehanizmu še ena dodatna potezna žica, ki poteka pod vozilom in je podvržena možnosti blokiranja. "Glavni problem tega sistema je, da so pri teh vozilih večinoma zavorne obloge parkirne zavore ločene od zavornih oblog delovne zavore in so zaradi neuporabe njihove naležne površine še bolj podvržene nabiranju nečistoč in rje, ki zmanjšujejo učinkovitost sistema."
Kaj pa elektornska parkirna zavora?
Vedno več vozil ima danes že serijsko vgrajeno elektronsko parkirno zavoro, ki je po besedah tehničnega inštruktorja pri GMT tudi bistveno bolj zanesljiva kot pred leti. "So pa tudi tu različne konstrukcijske in programske rešitve in z njimi povezane težave. Če sem čisto iskren sploh ne vem ali imaš pri kakšnem modelu vozila možnost ob naročilu izbirati med opcijo ročne ali elektronske parkirne zavore. Sam bi vzel tisto, kar ponuja vozilo v osnovi in je cenejše. Tudi speljevanje v klanec je sedaj z "Autohold funkcijo" rešeno preko ABS enote zavor in posledično odpade strah speljevanja v klanec z ročno zavoro."
Nihče! in vsi avti bodo ne glede na to, ali je potegnjena ročna zavora ali ne, viseli na menjalniku. In verjetno je pri protokolu zategovanja el. ročne, kjer nimamo vpliva, kdaj in kako se bo zategnila, isto. Tale vaš strokovnjak… ...prikaži več je malo površno opisal zadevo, a ne glede na to menim, da to ni problem za avt. menjalnik, ker P blokira menjalnik na izhodni osi in to precej masivno, tako da je celoten menjalnik v vsakem primeru razbremenjen. Seveda ne trdim, da ni potrebno potegniti ročne v klancu!
To, da pri parkiranju v klancu z avtomatskim menjalnikom daš v P in potem potegneš ročno zavoro prav nič ne pomaga, ker vsa teža avtomobila še zmeraj visi na menjalniku, in šele, če bi se ta zlomil, bi avto držala… ...prikaži več ročna zavora. Če hočeš, da bo avto visel na ročni zavori, moraš najprej stisniti delovno zavoro, prestaviti menjalnik v N, da se pogon sprosti, nato potegniti ročno zavoro, spustiti delovno zavoro, da se avto obesi na ročno, in šele na koncu prestaviti v P! In kdo bo to delal?
Ja nič,dali bomo v ler pa zadnja kolesa podložili s klocni