Raziskave nemškega avtomobilskega kluba ADAC kažejo, da so prevare z nazaj prevrtenimi kilometri kljub zadnji direktivi EU iz leta 2017 o zaščiti pred manipulacijo s kilometrino, še vedno močno prisotne pri rabljenih vozilih.
Kot opozarjajo pri nemškem avtomobilskem klubu, je pomladitev avtomobil z "zmanjšanjem števila prevoženih kilometrov," otroška igra, saj lahko število kilometrov z napravo, ki stane le 150 evrov, spremenimo v trenutku.
Nemška policija ocenjuje, da je pri vsakem tretjem prodanem vozilu v Nemčiji prirejeno število kilometrov. S tem goljufi vrednost rabljenemu vozilu v povprečju povečajo za 3000 evrov in tako zavedejo kupce rabljenih avtomobilov ali lizinške družbe. Samo v Nemčiji je ocenjena skupna škoda okoli šest milijard evrov na leto.
ADAC: Manipulacij je še vedno ogromno
Čeprav je od septembra 2017 v direktivi EU določeno, da je treba odčitavanje števca prevoženih kilometrov v avtomobilu sistematično varovati, od tega za zdaj ni bilo veliko koristi, saj, kot poudarjajo strokovnjaki ADAC, ni natančne uredbe o tem, kako natančno to zaščito neodvisni organi preverjajo.
Kot poroča ADAC se za zdaj zdi, da direktiva EU še ni začela veljati, saj je s kilometri še vedno mogoče hitro in enostavno manipulirati, kaže nova študija največjega nemškega avtomobilskega kluba.
Prevaranti uporabljajo preproste manipulacijske naprave, ki so zakonito na voljo že za 150 evrov. Te naprave vsebujejo programsko opremo, s katero je možno za veliko število različnih modelov avtomobilov število prevoženih kilometrov nastaviti poljubno v nekaj sekundah.
V večini vozil je mogoče število kilometrov po potrebi prilagoditi, ne da bi odstranili dele vozila. To je mogoče narediti tako, da se krmilna naprava priključi na zakonsko zahtevano diagnostično vtičnico.
Novi kupec je lahko pred katastrofo
Števila prevoženih kilometrov se ne prireja zgolj tik pred prodajo rabljenega avtomobila. Običajna praksa je prilagajanje števila kilometrov, ko je vozilo v uporabi. V zgodovino se vnašajo napačni podatki in s tem simulira manjše število prevoženih kilometrov. Na ta način želijo uporabniki na primer prevarati lizinške družbe glede dogovorjenega števila prevoženih kilometrov.
Veliko žrtev je tudi zasebnih kupcev rabljenih avtomobilov. Na primer, ko je na vrsti večji servis vozila, kar za lastnika predstavlja večji strošek za servis in se zato želi znebiti vozila, na drugi strani pa kupec vozila ne ve, da bi moral na primer nujno zamenjati jermen vozila. "Če pride do okvare motorja, ker jermen ni bil zamenjan, lahko to lastnika stane več tisoče evrov," pravi Marcus Sippl iz ADAC.
Nasveti, da ne kupite mačka v žaklju
Zato pri ADAC-u nemške pozivajo oblasti, da sprejme novo uredbo s posebnimi določbami, kupcem rabljenih avtomobilov pa svetujejo, naj preverijo, ali obstajajo odstopanja na avtomobilu, ki jim je zanimiv.
Med drugim svetujejo, da preverijo račune za popravila, poročila o pregledih, račune za gorivo (pri uporabi kartice za gorivo je tam prikazana kilometrina), datume servisov in vpisane kilometrine vozila v knjižici vozila ali nalepki za zamenjavo olja.
Svetujejo celo, da se obrnite na prejšnjega lastnika, ki je vpisan v potrdila o registraciji. Naj pojasni, koliko je imelo vozilo prevoženih kilometrov, ko je bilo prodano. Dodajajo, da se ne zanašate na podatke, ki vam jih zaupa prodajalec. Večinoma so nezavezujoči. Vztrajajte, da se v prodajni pogodbi pisno navede "dejanska kilometrina“.
AMZS: Stanje se v Sloveniji izboljšuje
V slovenskem AMZS so nam odgovorili, da glede problematike manipulacij s prevoženimi kilometri ne razpolagajo z novejšimi podatki, kot smo jih že objavili pred časom, ko je Evropski parlament oziroma njegov Odbor za transport in turizem decembra 2017 v svojem poročilu predstavil oceno, da naj bi bilo takšnih vozil na nacionalnih trgih med 5 in 12 odstotkov, pri avtomobilih, ki se prodajajo v druge države, pa naj bi bil delež takih s prevrtenimi kilometri med 30 in 50 odstotkov.
»V AMZS ocenjujemo, da se stanje glede manipuliranja s števci še vedno izboljšuje, k čemur so med drugim pripomogli nova pravila glede izvajanja tehničnih pregledov, ki so že pred nekaj leti kot obvezo uvedla vsakokratno popisovanje števca kilometrov (v AMZS pri opravljanju tehničnih pregledov večjih manipulacij s števci ne zaznavamo), in servisne mreže, ki ob servisu vozila prav tako beležijo stanje prevoženih kilometrov.«
V slovenskem avtomobilskem klubi menijo, da se bo učinek uredbe Evropske komisije, ki je začela veljati 1. septembra 2017, pokazal šele čez nekaj let in še to zgolj pri novih generacijah vozil oziroma, da ta uredba nikakor ne odpravlja problematike manipuliranja s številom prevoženih kilometrov pri vozilih, ki so trenutno in bodo tudi v prihodnjih letih na trgu rabljenih vozil, zato so nadaljnji ukrepi države in tudi Evropske unije nujni.
Ustanovitev evropske baze podatkov
Prav tako v AMZS še vedno menijo, da bi bilo treba za preprečevanje manipulacij s številom kilometrov ustanoviti evropsko bazo podatkov o stanju števcev kilometrov. Takšne rešitve so se v nekaterih državah že izkazale za učinkovite (npr. Belgija, Nizozemska).
»Dokler tovrstnih baz ni na voljo, je pri nakupu rabljenega vozila običajno odločujoča pozornost kupcev, da ne kupijo – mačka v žaklju,« pravijo v AMZS, kjer kupcem rabljenih vozil svetujejo, da iz javnih evidenc (v Sloveniji je to eUPRAVA, obstajajo pa tudi v tujini) ali prek brezplačne mobilne aplikacije Avtolog (https://www.amzs.si/novice/aktualne-informacije/2020-10-15-avtolog-postal-del-skupine-amzs) ali morda tudi iz baz podatkov pri uvozniku za posamezno znamko pridobijo podatke o vozilu, ki ga želijo kupiti.
Primer dobrih praks prihaja iz Belgije, kjer so s pametnimi ukrepi iz klasične države prevrtenih števcev v vsega dveh letih prišli na manj kot 0,20 odstotka (!) avtomobilov z lažnimi kilometri. Že leta 2006 so namreč Belgijci uvedli sistem Car-pass, to je dokument, ki je kot nekakšen potni list unikaten za vsak avto z belgijsko registrsko tablico. Za tem dokumentom, ki ne vsebuje nikakršnih osebnih podatkov o lastniku, stoji premišljena platforma, v katero so vključeni državni organi (ministrstvo za transport, ministrstvo za gospodarstvo), ustanove za tehnične preglede in servisne delavnice, od klasičnih pooblaščenih in nepooblaščenih serviserjev do vulkanizerjev in avtoelektričarjev. Vsakič, ko je nek avto na še tako majhnem servisu ali popravilu, mora serviser obvezno vnesti stanje kilometrov. Ker je vsak avto v povprečju vsaj enkrat letno na servisu, na ta način zelo enostavno sledijo nabiranju kilometrov vsakega avta in tudi prepoznajo odstopanja.
Vozilo naj pregleda strokovnjak
Še dodatna možnost je, da pred nakupom rabljen avtomobil pregleda strokovnjak, ki bo ocenil, ali se glede na videz in stanje vozila število kilometrov ujema ali ne. Eden od načinov ugotavljanja posegov v števec je s pomočjo računalniške diagnostike. Njena uspešnost je po zagotovilih AMZS odvisna od temeljitosti izvedbe goljufije.
Kot so nam pojasnili se število prevoženih kilometrov beleži v različnih elektronskih krmilnikih vozila (različno glede na znamko in tip vozila). Neskladje zapisa števila prevoženih kilometrov (ugotavljajo jih z računalniško diagnostiko) v posameznih krmilnikih je jasen pokazatelj na manipulacijo, če pa je bila manipulacija izvedena temeljito (tj., da so bili programskih popravkov števila prevoženih kilometrov deležni vsi krmilniki), se ta elektronska sled izgubi. »Tu velja omeniti, da je nemalokrat za programski poseg v krmilnik potreben strojni dostop, ki pa se ga s strokovnim pristopom da ugotoviti in prav tako nakazuje na morebiten nedovoljen poseg v prevožene kilometre,« še pravijo v AMZS kjer kupcem rabljenih avtomobilov ponujajo osnovni pregled vozila, ki vključuje pregled vseh avtomobilskih sklopov, in sicer karoserije, podvozja, nadvozja, notranjosti, hladilnega, električnega in zavornega sistema, motorja in krmiljenja motorja, volanskega mehanizma, vzmetenja, prenosa moči, koles in pnevmatik, pri še podrobnejšem pregledu pa strokovnjaki preverijo tudi dokumentacijo vozila in opravijo testno vožnjo.
Slovenski zakon določa, da se z globo 1.000 evrov kaznuje lastnik, če se ugotovi manipulacija kilometrskega števca "z namenom zmanjšanja ali napačnega prikaza prevožene razdalje vozila, če je zanjo vedel". Za pravno osebo je globa 2.000 evrov, za odgovorno osebo pa 400 evrov. Ampak le, "če je zanjo vedela," saj je takšno dodatno dikcijo v zakonu med obravnavo vladnega predloga izsilila poslanska večina v državnem zboru.Pravna ali fizična oseba, ki izvede manipulacijo števca, tvega globo 4.000 evrov.
Kaj pa rabljeni električni?
V zvezi z elektromobilnostjo pa v AMZS kupcem rabljenih električnih avtomobilov svetujejo, naj bodo bolj kot na stanje števca prevoženih kilometrov pozorni na morebitne manipulacije pri številu opravljenih polnilnih ciklov oziroma prilagajanje programske opreme akumulatorjev.
Vsako vozilo ima več shranjevalnih postaj, ta problem bi lahko rešili, saj o ga nekateri že z polnilnikom podatkov ki ima samo možnost zaposlovanja in nima možnosti prepisovanja ali brisanja, nato pa bi glavni računalnik vzel največji podatek zapisa.
Ne kupujte rabljenih avtomobilov višjega cenovnega razreda od lastnikov, ki so mlajši od 30 let. Večinoma gre za mule in slamnate lastnike, izza katerij stoji avtomobilska mafija.
Če kupujete/prodajate rabljen avto v lastni režiji, od neznanih prodajalcev/kupcev, zahtevajte, da se ogled opravi podnevi na bencinski črpalki ali drugje, kjer je video nadzor. Če temu nasprotujejo in predlagajo svojo lokacijo, se takoj umaknite.