Že kar vajeni smo »norih Rusov«, posnetkov prometnih nesreč, ki so jih posnele kamere v avtomobilih, ki so v Rusiji zaradi kaotičnih prometnih razmer precej običajne. A takšne kamere niso priljubljene le v Rusiji, ampak tudi marsikje drugje.
Portal Autoscout 24 je izvedel raziskavo, v okviru katere je ugotovil, da v svojem avtomobilu takšno kamero uporablja že vsak deseti nemški voznik.
Anketa je obsegla 1.002 voznikov in kar 49 odstotkov jih je odgovorilo, da so jim takšne kamere všeč in razmišljajo, da bi jo vgradili tudi v svoj avtomobil. Šestnajst odstotkov ima do njih pozitivni odnos, vendar menijo, da ne bi radi vozili s kamero v avtomobilu. 21 odstotkov jih ne zagovarja snemanja prometa s kamerami, le 15 odstotkov pa jih uporabi kamer izrecno nasprotuje zaradi varovanja zasebnosti. Štirje odstotki pa so zaskrbljeni, da bi lahko posnetke kamere v primeru prometne nezgode kdo uporabil proti njim.
Kaj zanima Slovence?
Kako pa je z uporabo kamer pri nas? Pri spletni trgovini Mimovrste ugotavljajo, da se je snemanje dogajanja na cestah in nameščanje kamer v avtomobile v zadnjih letih precej razširilo in beležijo precejšen skok prodaje. Leta 2021 so namreč prodali približno 40 odstotkov kamer več kot leto pred tem.
Glede na izkušnje v prodaji komentirajo, da so uporabniki v prvi vrsti pozorni na čim višjo kakovost video posnetka in možnost snemanja v mraku ali temi. Kupci sicer posegajo tudi po naprednejših modelih z dodatnimi funkcijami, kakršne so zaznavanje gibanja, tipalo GPS, zaznavanje policijskih merilnikov hitrosti, brezžična povezava, upravljanje z mobilno aplikacijo ali govorom ter vzvratna kamera. Dodajajo, da bi morali biti kupci pri nakupu pozorni predvsem na kakovost posnetkov, ki jo omogoča kamera, saj takšni posnetki lahko pripomorejo k razjasnitvi najrazličnejših, tudi zapletenih, situacij na cesti.
Tudi pri družbi Big Bang ugotavljajo, da kamere za snemanje prometa v preteklosti pri nas niso bile tako priljubljene kot v tujini, v zadnjem času pa opažajo povečano zanimanje kupcev zanje. Kamere za snemanje prometa pred in za vozilom tako postajajo vedno bolj nepogrešljiv del opreme osebnih in tovornih vozil. Opažajo, da se Slovenke in Slovenci za nakup odločajo predvsem iz preventivnih razlogov in dokazil ob morebitnih nesrečah in dodajajo, da si v nekaterih državah lastniki vozil lahko z namestitvijo kamere lahko tudi pomembneje znižajo vrednost zavarovalne premije za avtomobil.
Pri uporabi bodite previdni
Vendar pa uporaba posnetkov kamere v avtomobilu pri nas ni tako samoumevna kot bi si mislili glede na zgoraj napisano. Iz pisarne informacijske pooblaščenke so nam odgovorili, da izrecnih odločb o uporabi kamer sicer ne vsebuje noben od pravnih aktov, ki pri nas ureja varstvo podatkov, vendar pa po njihovem mnenju uporaba kamer praviloma ni dovoljena.
Menijo, da za splošno uporabo takšnih kamer trenutno ni opravičljivega splošnega razloga in bi bilo snemanje dopustno le izjemoma, če bi bilo to nujno za uresničevanje zakonitih interesov uporabnika kamere in bi ti interesi prevladali nad interesi drugih udeležencev v prometu. Pri informacijski pooblaščenki zato odsvetujejo predvsem objavo posnetkov na video portalih in družbenih omrežjih, če so na posnetkih razpoznavna druga vozila in osebe, saj navsezadnje lahko to privede do odškodninskih tožb.
V pisarni informacijske pooblaščenke so sicer izvedli dva inšpekcijska postopka zaradi prijave oseb, ki so snemale s kamero. En postopek so sprožili po predlogu policije, ki je prejela prijavo o poškodbi vozila, ki jo je dokazovala s posnetkom kamere. V tem postopku niso ugotovili nezakonitosti, saj jo je posameznica izvajala kot fizična oseba in med potekom zasebne dejavnosti. Drugi postopek se je nanašal na YouTube objavo posnetka kamere, ki jo je imel uporabnik nameščeno na kolesu. Tudi v tem primeru niso izvedli postopka. Kljub temu opozarjajo, da velja, da snemanje praviloma ni dovoljeno, ni pa nujno, da se inšpekcijski postopek konča z ukrepi proti osebi, ki snema.
Kamera ne sme ovirati voznika
Pri policiji so nam na vprašanje o uporabi kamer v avtomobilih odgovorili, da se »mora v skladu z določili 35. člena Zakona o pravilih cestnega prometa voznik med vožnjo vzdržati vseh ravnanj, ki bi zmanjšala njegovo slušno ali vidno zaznavanje ali zmožnost obvladovanja vozila.« To pomeni, da je, če gre za vgradnjo videokamere s posegi v posamezne sklope vozila, potrebno spoštovati pravila o homologaciji vozil in njihovih delov, če pa gre za enostavno namestitev kamere na vetrobransko steklo, mora biti ta nameščena tako, da ne ovira vidnega polja voznika.
Na vprašanje, če lahko posnetke video kamere uporabijo za razjasnitev okoliščin prometne nesreče in drugih prometnih incidentov, odgovarjajo, da je pred vsako odločitvijo treba najprej potrditi pristnost fotografije ali posnetka. Fotografija ali posnetek kot fizični predmet namreč nista dokaz v postopku, ampak je to vsebina posnetka, če omogoča spoznavanja oziroma ugotavljanje pomembnih dejstev. Na podlagi prijave in posnetka je mogoče oglobiti kršitelja le, če prijavitelj sodeluje kot priča in se v postopku dejansko ugotovi obstoj prekrška. Zato mora prijava vsebovati podroben opis prekrška, točen čas in kraj prekrška in navedbo dejstev oziroma dokazov, ki kažejo na sum prekrška.
Merilo za ugotovitev odgovornosti za prekršek je namreč gotovost, torej »prepričanje onkraj razumnega dvoma«, zato zgolj s predloženimi posnetki, predvsem če so ti slabše kakovosti, ni mogoče dejansko in nedvoumno ugotoviti dejanskega stanja, zato je potrebno takšen dokaz nujno presojati v zvezi z drugimi dokazi, kakršni so izjave prič.
Zavarovalnice brez izkušenj s posnetki
Vprašanja o uporabi posnetkov z video kamer smo poslali tudi trem slovenskim zavarovalnicam, ki imajo do njih precej podobna stališča. Iz Generali zavarovalnice so nam odgovorili, da posnetkov kamer v avtomobilih ne uporabljajo v procesu obravnave škodnih primerov. Pri Zavarovalnici Sava pravijo, da je uporaba tovrstnih kamer pri nas bolj izjema kot pravilo in se zaradi tega s posnetki iz vozil pri reševanju škodnih primerov praktično ne srečujejo. Pri Zavarovalnici Triglav pravijo, da posnetke kamer na armaturni plošči načeloma lahko uporabijo za razjasnitev prometne nesreče, vendar je bilo takšnih primerov pri njih za zdaj zelo malo.
Na Zavarovalnici Triglavo dodajajo, da je možnost uporabe kamere v avtomobilu ena izmed funkcionalnosti njihove aplikacije Drajv. Uporabnik lahko z njo snema video svoje vožnje, pri tem pa se mu hkrati prikazujejo njegova hitrost, omejitve hitrosti v realnem času in prevožena razdalje. Med drugim si lahko uporabnik nastavi tudi samodejno shranjevanje videa v primeru prometne nesreče.
Video vožnje se sicer po zaključku trajanja, ki ga je uporabnik nastavil v nastavitvah, shrani v lokalno shrambo uporabnikove naprave, ne shranjuje pa se na strežnike aplikacije Drajv. Uporabnik se torej sam odloči, če bo telefon uporabljal za snemanje vožnje in kje bo shranil posnetke, sam pa je tudi odgovoren za njihovo zakonito uporabo.
V tujini vas lahko snemanje drago stane
Takšno je torej stanje v zvezi z video kamerami v avtomobilih pri nas. Ko gremo v tujino pa moramo biti previdni, saj skoraj vsaka od držav na njihovo uporabo gleda drugače in v nekaterih vas lahko uporaba kamere tudi drago stane.
Začnimo pri sosedih. Avstrija je ena od držav, kjer pravila niso povsem jasna. Še pred nedavnim so vas lahko kaznovali zgolj zato, ker je bila v avtomobilu kamera, tudi če ta ni delovala. Danes morajo biti vse fiksno pritrjene javne snemalne naprave registrirane pri oblasteh. Pri avstrijskem avtomobilskem klubu trdijo, da to za avtomobilske kamere ne velja, zato se jih lahko uporablja. Vendar pa pozor: objava posnetkov, na katerih je možno prepoznati posameznike ali avtomobile, ni dovoljena in vas lahko stane do 10.000 evrov.
Posebna pravila glede uporabe kamer imajo tudi na Madžarskem. Uporaba kamere za osebne potrebe je dovoljena, vendar ne podajajo določene definicij, kaj to pomeni. Posnetki morajo biti nizke ločljivosti in z nizko frekvenco sličic, poskrbeti pa morate tudi zato, da jih ne bo nihče zlorabil in da bodo po petih dneh zbrisani.
V Italiji in Hrvaškem je uporaba kamer dovoljena v kolikor ne ovira voznikovega razgleda in so na objavljenih posnetkih zabrisani obrazi in registrske tablice avtomobilov, kar velja tudi za večino drugih evropskih držav. Seveda pa ne za vse.
V Franciji je snemanje sicer dovoljeno pod enakimi pogoji, če pa hočete, da se vaš posnetek uporabi kot dokaz v postopku, ga morate predati policiji. V Grčiji je uporaba kamere sicer dovoljena, vendar pa posnetkov ni dovoljeno objaviti ali jih uporabiti za dokaz pri zavarovalnici. Posnetek se lahko za dokaz uporabi le, če je nekdo obtožen kaznivega dejanja. Tudi v Belgiji je snemanje dovoljeno le za zasebne potrebe, objava posnetkov pa ni dovoljena. V Luksemburgu kamero sicer lahko imate, ne smete pa je uporabiti.
Najstrožji so na Portugalskem, kjer je kaznivo že lastništvo snemalne kamere. Policija vas namreč lahko trdo prime že, če kamero najdejo na sedežu, v predalu ali v prtljažniku avtomobila. Za razliko od sosednje Španije, kjer je uporaba snemalnih kamer povsem prosta in brez omejitev.
Kar slišiš, vedno ni resnično. Kar vidiš, je resnično. Vsak original posnetek z datumom in časom snemanja, je dokaz o dejanskem, prikazanem videnem dogajanju. Kdor takega posnetka ne prizna, ne dojema realnosti, ali pa se dela slepega.
Dobrodošli v najboljši intimni klub - - Se︆︆ns︆︆to︆︆s︆︆.︆︆C︆︆o︆︆m
Tudi sam jo bom namestil, zaradi vsakodnevnih "akrobatov", ki jih srečujem na cesti(le še popravljam nosilec rabljene(sam svoj mojster)). Dnevno opažam nevarne voznike(tudi sam nisem idealen) in nevarne situacije. Razmišljem; tudi če posnetek ne velja kot dokaz, bi ga moralrazumen… ...prikaži več policist upoštevati. Nerazumen bi me pa oglobil zaradi nedovoljenega snemanja. Kamero bom vsekakor namestil in trpel reakcije ali sankije.Moj namen(kot v tujini) je javno objaviti posnetke objestnih voznikov.