Mehaniki so v dneh, ko sicer imajo lahko odprte svoje delavnice, a zgolj za nujna popravila vozil, ki so se v času nedelovanja javnega prevoza izkazala za nujna za ljudi, če želijo na delo, v trgovino ali k zdravniku, zbegano spraševali, kaj lahko popravljajo in česa ne smejo?
Pogoj za delo bo epidemiološka slika
Vlada se je v sprejetem odloku za delovanje servisnih delavnic izrekla samo na način, da redni servisi niso nujna vzdrževalna dela, prav tako vulkanizerske storitve, ko gre na primer za menjavo zimskih pnevmatik za letne. Vlada naj bi sicer po velikonočnih praznikih dovolila delo tudi vulkanizerjem, avtopralnicam in vsem mehanikom, a kot so v odgovoru na naša vprašanja zapisali na Ministrstvu za gospodarski razvoj in tehnologijo: "S strani ministra Zdravka Počivalška je bilo napovedano, da se bo v prihodnjem tednu postopno sprostilo izvajanje nekaterih dejavnosti, med katerimi so bile kot možne omenjene tudi avtoservisne in vulkanizerske storitve, izključno in le pod pogojem, če se bosta epidemiološka slika in splošno stanje dodatno umirila ter v kolikor bodo posamezniki dosledno upoštevali napotke in pravila NIJZ."
Zato je še vedno na mestu vprašanje, kaj lahko mehaniki na avtomobilu popravljajo in vzdržujejo, in česa ne. Glede slednjega smo pristojno ministrstvo pozvali, da na naše navedbe odgovorijo z da ali ne:
- Menjava žarnice na žarometu in ostalih zunanjih lučeh.
- Menjava brisalcev in sistema pranja stekel (v deževnih dneh so osnova za zagotavljanje dobre vidljivosti).
- Zamenjava olja motorja in filtrov – redni servis (po priporočilih proizvajalcev vozil je dovoljeno servisni interval preseči za mesec dni ali 1000 km, nekateri tudi več V nasprotnem primeru vozilo lahko izgubi garancijo.) O tem smo pisali tukaj.
- Diagnostično ugotavljanje vzrokov napak, ki jih sporočajo opozorilne lučke na armaturni plošči.
- Odprava manjših napak v delovanju motorja ali sistemov, ki niso neposredno povezani z varnostjo vožnje.
- Odprava manjših ali večjih napak v delovanju sistemov, ki so neposredno povezani z varnostjo vožnje (ABS, ESP, asistenčni sistemi vozila, zračne blazine, prezračevanje kabine).
- Zamenjava in popravila delov motorja in prenosa, ki onemogočajo normalno delovanje pogonskega sklopa.
- Popravila filtra za trdne delce in ostalih sistemov za čiščenje izpušnih plinov ( EGR sistem, katalizatorji, kisikove sonde, …) (avtomobili veliko časa stojijo parkirani in prihaja do težav tudi zaradi kratkih relacij).
- Zamenjave delov zavornega sistema.
- Popravila na podvozju vozila (vzmetenje in krmiljenje)
- Zamenjava zimskih pnevmatik z letnimi.
- Popravilo poškodovane pnevmatike.
- Popravilo poškodovanega platišča pnevmatike.
- Zamenjava uničenih pnevmatik in platišč.
- Zamenjava akumulatorja.
- Dezinfekcija in polnjenje klimatskega sistema.
- Manjša popravila vetrobranskega stekla.
- Zamenjava vetrobranskega stekla.
- Odprava manjših poškodb karoserije, na primer udrt blatnik.
- Zamenjava ali popravilo poškodovanega branika, vzvratnega ogledala in svetlobnih teles.
Mehanik sam ve, kaj je nujno in kaj ne, a ...
Na ministrstvu za gospodarski razvoj in tehnologijo v odgovoru za zurnal24.si poudarjajo, da odlok začasno še ne dopušča opravljanja vseh storitev zaradi zajezitve in omejitve širjenja epidemije koronavirusa covid-19, zato je tudi izvajanje nenujnih storitev neposredno potrošnikom še vedno začasno prepovedano. Glede naših vprašanj so zapisali, da ne obstaja enovit odgovor, torej odgovor z da ali z ne. "Ministrstvo ni pristojno za odločanje o tem, katere so tehnične lastnosti vozila, ki so nujne za zagotavljanje varnosti vozil, zato se ne moremo opredeliti do vsake navedene storitve, ki ste jo navedli v vprašanju, saj je za opredelitev o izvedbi nujne storitve treba poznati vse okoliščine. Verjamemo pa, da lahko izvajalci storitev servisiranja avtomobilov in druge mehanične delavnice dobro ocenijo, katere storitve je treba nujno izvesti za zagotovitev prometne varnosti."
Odgovor, kaj je nujno popravilo, je torej na plečih posameznega mehanika, ki bo popravljal vozilo. Ali je odločitev mehanika pravilna pa v pristojnosti delovne inšpekcije, ki na koncu presoja, ali je mehanik ravnal prav ali ne.
Kako poskrbeti za varnost v delavnici?
Z zapisom na spletni strani so se glasili tudi na Obrtni zbornici Slovenije (OZS), v katerem navajajo, da je bila OZS pobudnica, da so avtoservisne delavnice lahko ostale odprte za nujna popravila že ves čas. V vmesnem obdobju so tudi analizirali dogajanje in ugotovili, na kakšen način je mogoče na vseh avtoservisih (tudi vulkanizerjih, avtoličarjih in avtokleparjih, avtopralnicah …) delovati varno in brez osebnih stikov oz. na varen način. Zato so v preteklem tednu Vladi RS dali pobudo, da omogoči odprtje vseh avtoservisnih delavnic (tudi vulkanizerskih, avtoličarskih, avtokleparskih, avtopralnic) tako za potrošnike kot za nenujne primere.
Med drugih strankam prepovedujejo vstop na servis brez ustrezne zaščite ustnega in nosnega predela, v primerih, ko ima serviser opravka s tekočino (npr. z vodo pri pranju vozila, z barvo pri ličanju …), pa naj poleg ostale zaščitne opreme obvezne uporablja tudi očala, ki morajo preprečevati dostop kapljic do sluznice!