Sklopko številni ocenjujejo kot zelo zapleteno komponento vozila. Če jo razstavimo na dele, pa je očitno, da je še vedno precej preprost del avtomobila. Uporablja se jo namreč za prenos moči motorja na menjalnik, vse to pa dosežemo s tremi bistvenimi sestavnimi deli: potisno ploščo, diskom sklopke in potisnim ležajem.
Sklop sklopke je montiran na vztrajnik motorja, ki je v večini primerov z eno od svojih tornih površin tudi sestavni del sklopke, kamor disk sklopke nalega s tornimi lamelami.
Spremembe na servisih
Servisiranje oziroma popravilo, se je v primerjavi s preteklostjo močno spremenilo. "Zamenjava sklopke je bila pred mnogimi leti zapleteno opravilo zaradi konstrukcijske izvedbe potisne plošče z vijačnimi vzmetmi in potisnimi vzvodi, ki jih je bili potrebno nastavljati pri zamenjavi sklopke in tudi med servisnimi intervali vozila zaradi obrabe lamel na disku sklopke," pravi Primož Rožnik, tehnični strokovnjak pri podjetju GMT in vodja Avto Akademije.
To je z uvedbo krožnikaste vzmeti na potisni plošči odpadlo in s tem poenostavilo zamenjavo sklopke. Po besedah sogovornika se je v zadnjih letih razvoj potisnih plošč, diskov sklopk in potisnih ležajev moral prilagoditi novodobnim motorjem z direktnim vbrizgom goriva in bistveno večjimi navori prenosa. Prav tako so večinoma vsi ti motorji sedaj opremljeni tudi z dvomasnimi vztrajniki, katere se priporoča zamenjati sočasno ob menjavi sklopke. "Vse te nove tehnologije pa zahtevajo vedno bolj dosledno upoštevanje navodil zamenjave in uporabo posebnih orodij. Za menjavo skoraj vsakega dela sklopke je najpogostejša potrebna odstranitev celotnega menjalnika in še kar nekaj ostalih delov vozila. Pred leti so sicer obstajali nekateri modeli vozil pri katerih je bila za to opravilo potrebna odstranitev samo določenih pokrovov menjalnika in izvlek spojne gredi menjalnika iz diska sklopke. Eden takih je bil znameniti Opel Kadet E," razloži Rožnik, ki opiše tudi najpogostejše znake, da s sklopko nekaj ni v redu.
Primož Rožnik pravi, da se v sodobnem času sklop sklopke največkrat zamenjuje zaradi odpovedi dvomasnega vztrajnika, preobremenitve lamel in diska sklopke, odpovedi potisnega ležaja, žične potege ali hidravličnega cilindra, vdora nečistoč ali olj in masti na torne površine ter žal velikokrat tudi zaradi nestrokovne montaže sklopke ob prejšnji menjavi. Pogoste so tudi odpovedi delov sklopke zaradi izrabljenosti ostalih delov motorja ali prenosa, katere je potrebno tudi odpraviti, ker drugače tvegamo ponovno odpoved sklopke v bistveno krajši življenjski dobi.
Gre za zdrs lamel pri vožnji v višjih prestavah menjalnika ali pri speljevanju in posledično delna ali popolna prekinitev prenosa navora z motorja na pogonska kolesa, neodvajanje sklopke ob pritisnjeni stopalki sklopke in s tem povezano škrtanje menjalnika med menjavo prestav, tresenje sklopke pri speljevanju vozila in neobičajni zvoki in vonji v območju sklopa sklopke.
Kot pravi Rožnik lahko okvaro tudi zavohamo, na primer ko zavohamo značilni vonj pregretja torne lamele zaradi drsenja ali slišimo zvok poškodovanih vzmeti diska sklopke, dvomasnega vztrajnika in poškodovanega potisnega ležaja.
Zvestoba odvisna od uporabe
Pri starejših izvedbah sklopk so se lahko obnavljale samo vijačne vzmeti ter potisni vzvodi na potisni plošči, torne lamele diska sklopke in potisni ležaji. Pri kasnejših potisnih ploščah s krožnikasto vzmetjo pa se je potisna plošča menjala večinoma samo v celoti, torne lamele na disku sklopke pa so se še vedno pogosto obnavljale. "Dolgoročno se ta popravila velikokrat niso obnesla zaradi utrujenosti materialov ostalih delov sklopke. V sodobnem času pa se zaradi samonastavljivih potisnih plošč, kompleksnih izvedb diskov sklopke, potisnih ležajev združenih v celoto s potisnimi hidravlični cilindri in dvomasnih vztrajnikov ob okvari katerega koli dela sklopa sklopke priporoča, če ne celo zahteva, menjava vseh delov sočasno," pravi vodja Avto Akademije.
Rožnik, tudi iz lastnih izkušenj popravil sklopk v svoji delavnici, pravi, da je njihova življenjska doba zelo odvisna od načina uporabe vozila: "Ob pravilnem rokovanju z vozilom naj bi sklopka zdržala med 150.000 in 200.000 kilometri. Znani pa so tudi primeri, ko je prišlo do okvare že pri manj kot 50.000 kilometrih in primeri vozil pri katerih je po prevoženih več kot pol milijona kilometrih še vedno v vozilu vgrajena originalna sklopka."
Sklopke so avto del, katere so ločljivi povezovalni člen, ki je nameščen med motorjem in menjalnikom. Naloga sklopke je, da prenaša vrtilni moment motorja na menjalnik in s tem zagotavlja zanesljiv prenos vrtilnega momenta, omogoča mehko speljevanje vozila brez sunkov, prekine prenos sil momenta motorja na menjalnik med menjavanjem prestav, duši vrtilno nihanje ter motor in vse dele, ki prenašajo sile, zaščiti pred preobremenitvijo.
Na samo življenjsko dobo sklopke zelo vpliva način vožnje in pogostost speljevanja, obremenitve vozila s prikolicami, dodatne predelave in dodelave vozila (chipthuning, spremembe na podvozju in kolesih, …) in nemalokrat tudi položaj leve noge voznika med neuporabo sklopke. "Če le-ta počiva na pedalu sklopke lahko voznik s tem nezavedno povečuje obremenitev potisnega mehanizma in ležaja do te mere, da zmanjšuje potisno silo potisne plošče na lamele diska, kar lahko povzroča stalne manjše zdrse lamel in njihovo pospešeno obrabo. Pri sodobnejših vozilih pa se veliko okvar sklopke in dvomasnega vztrajnika pojavlja tudi zaradi izrabljenih drugih delov pogona ( polgredi, kardani, nosilci menjalnika in obes, ….) in motorja ( jermenice glavne gredi in alternatorja, vbrizgalni injektorji goriva, lopute sesalnega kolektorja, nosilci motorja, …)," zaključuje strokovnjak.
Dobrodošli v najboljšem erotičnem klubu --- www.Sextis.fun
Vsako uro plačam več kot 90 dolarjev na daljavo z dvema otrokoma doma.Nikoli nisem mislil,da bi to imel možnost,vendar moj najbližji spremljevalec s tem pridobi več kot 18 tisoč mesecev na mesec in me je prepričala, da poskusim. netprofit10.com
Bjonda ima v avtošoli ustni zagovor. "Kaj se zgodi, če dvignete levo nogo? Popustim sklopko. Kaj se zgodi, če dvignete desno nogo? Popustim zavoro. In kaj se zgodi, če dvignete obe nogi? Naredim izpit. (Franc Košir)