Letos smo na Žurnal24 skušaj s specializirano revijo Mehanik in voznik ter ob pomoči Strokovno izobraževalnega centra Ljubljana in podpori Sekcije avtoserviserjev pri OZS že šestič okronali Mehanika leta. To je letos postal Žan Umek, ki so mu po zmagi domači na začetku vasi Škrbina na Krasu postavili transparent - Žan Umek: Mehanik leta 2019!
Kdo je poskrbel za transparent?
Mama se je spomnila, izpeljali pa so skupaj s sorodniki. To ni bilo isti dan, ko sem postal Mehanik leta. Dva dni po naslovu so ga izdelali.
Kako ste proslavili naslov Mehanik leta 2019, lani je malo zmanjkalo, bili ste tretji?
Pred letošnjim tekmovanjem sem si zastavil cilj, da bom slavil samo, če bom boljši kot lani. Če bi bil slabši, bi bil razočaran. Uspelo mi je. Na večerjo z domačimi še čakam. Bomo izpeljali me prazniki. Doma so bili presrečni, tudi sam sprva nisem dojel, nato pa je prišlo za mano. Naslov bo promocija zame in za naše domače podjetje.
Kam ste obesili priznanje, kaj vam ta naslov pomeni?
Pomeni mi veliko. Je dokaz, da sem na pravi poti. Plaketa visi v delavnici na vidnem mestu, zraven tiste za tretje mesto lani, pokal pa je v sprejemni pisarni. Ga moram varovati (smeh).
Kako konkretno se vam je udejstvovanje in uspeh na Mehaniku leta poznalo pri poslu?
Se pozna. Že lani, ko sem bil tretji, smo dobili nove stranke. Tako iz domačega okolja kot od drugo. Je pa tako, da imajo stranke tudi večja pričakovanja. K temi pripeljejo vozila z zahtevnejšimi okvarami. Naslov mehanik leta ni le promocija, je tudi obveznost. Stalno se moraš dokazovati, da si verodostojen in zaupanja vreden mehanik in da znaš reševati vse vrste težav.
Zdaj ste že kar prepoznaven v vaših krajih?
Res je. Takoj po zmagi so me klicali iz Radia Robin, nato še Radia 1, o meni so pisali tudi časopisi. Takoj te prepoznajo in jaz sem to izkoristil. V domačem okolju vsi vedo, da sem Mehanik leta. Tudi transparent na začetku vasi razkriva, da sem postal Mehanik leta 2019.
Je prišla kakšna ponudba za službo?
Čestitali so mi tudi konkurenti, a vsi vedo, da imamo domače podjetje.
Malo pred tekmovanjem ste prejeli priznanje mladi obrtnik
Bilo je tako, da je šlo za presenečenje staršev. Šli smo na predstavo, kjer je Obrtna zbornica Sežane podelila različna priznanja in tam sem dobil priznanje mladi Obrtnik leta, ki je v bistvu vezano prav na tretje mesto na Mehaniku leta 2018 in da sem predan svojemu delu.
Vse to bo zagon za delo vnaprej, kakšni so vaši cilji?
Širitev je v načrtu, že nekaj let. Osebno bi rad videl, da dobimo dve dodatni dvigali, da bo delo potekalo hitreje. Na ta način se lahko dalj časa na dvigalu pustiš avtomobil, ki ga razdreš in ugotavljaš napako. S tem so povezana tudi bolj zapletena popravila. Drugače pa se želim čim bolj dokazovati še naprej in, da se bo zahvaljujoč zadovoljnim strankam širil dober glas o naši delavnici še naprej.
Zanimivo je, da ste se na tekmovanje v večini prijavili mladi mehaniki. Kako to komentirate?
Verjetno se želijo mladi bolj dokazovati in imajo večjo željo po promociji. Vseeno sem videl, da so imeli finalisti več izkušenj kot jaz. Sem bil spet med najmlajšimi.
V delavnici sodelujete skupaj z očetom. Kje so najbolj vidne razlike med vama pri delu?
Vem, da je zdaj v osredju elektronika. Oče ima več izkušenj s samo mehaniko avtomobila. Sam se bolj spoznam na računalnike in diagnostiko. To mi prepusti, drugo delo pa si razdeliva. Oče mi zaupa in želi, da čim več stvari naredim sam. Sploh, če mi bo čez nekaj časa prepustil delovanje delavnice.
Že čutite, da ste kljub svoji mladosti dovolj izkušeni, da lahko svoje znanje širite naprej na druge?
S tako kilometrino, kot jo imam, bi lahko zagotovo izobraževal vajence. To bi rad počel, delal z mladimi, ki jih ta poklic veseli. Sploh delo z elektroniko. To sem opazil tudi na tekmovanju. Sam sem se dobro znašel, čeprav testerja, ki so ga imeli na šoli, ne poznam. Vseeno na koncu odloča razumevanje in reševanje težave. Nekaj stvari bi pa vseeno predal očetu, ki ima več izkušenj pri določenih stvareh in je tudi mene odlično naučil. To se mi je poznalo tudi na tekmovanju Mehanik leta, ki od tekmovalcev zahteva zelo vsestransko znanje.
Pri svojem delu se v večini verjetnost srečujete s servisom in vzdrževanjem, kaj še …?
Trenutno me najbolj veseli odkrivanje napak na elektroniki, temu se posvečam veliko, je pa res da ti včasih vzame veliko časa in precej živcev. Torej diagnostika. Če primerjam moje delo izpred leta dni, bi lahko rekel, da sem postal veliko hitrejši tudi pri servisiranju vozil. Pozna se vsak servis vozila, ki ga naredim.
So izziv večje, bolj zapleten okvare? Lahko izpostavite kakšen primer?
Dobil sem v popravilo avto novejšega letnika, ki je kljub ne velikemu številu kilometrov pogosto »zakuhal.«, na mestu pa ni. Najprej se pomisli na termostat ali na tovarniško napako, nič od tega ni bilo, na termostatu ni javilo nobene napake. Na koncu sva ugotovila, da je bila slaba vodna črpalka. Popravilo zaradi odkrivanja napake traja nekaj časa, na koncu pa si zadovoljen sam, da si odpravil napako in tudi stranka, ki je zadovoljna. Na koncu sem bil morda sam še bolj vesel kot stranka.
Kaj se najbolj kvari na avtomobilih?
Veliko je zamašenih EGR ventilov. Zaradi EGR se zamaši tudi DPF filter, predvsem pri vožnji na krajše razdalje. Pa tudi samo podvozje avtomobila.
So vozniki velikokrat sami krivi za napake oziroma okvare?
Menim, da so. Morda tudi zato, ker še niso navajeni na turbo motorje na primer, vedo, kako jih uporabljati. Novejši motorji potrebujejo svoj čas da se sami “očistijo”.
Ali stranki po popravilu svetujete, kako mora voziti avto s turbo motorjem, kako ga ugašati po vožnji … ?
Opažam, da vsi, ki vozijo nove avtomobile, avto peljejo na uradni servis. Preprosto ne vedo, da ga lahko servisirajo tudi pri nepooblaščenih mehanikih in obdržijo garancijo, pa še prihranijo denar. Ko nekaj menjamo stranko opozorimo, zakaj je prišlo do okvare turbine, zakaj se je nekaj zamašilo... Je pa to pogosto težko sprejeti, saj strankam ni jasno, zakaj ne naredijo takih avtomobilov, da se ventili začnejo prej čistiti.
Praksa v avtomobilski industriji postaja podaljševanje servisnih intervalov. Novi golf na primer bo treba servisirati vsaki dve leti. Kakšno je vaše mnenje?
Olja so narejena za določeno kilometrino. Vsekakor pa za 30 tisoč ali 40 tisoč kilometrov, na koncu olje ne maže več, je kot voda. Moje priporočilo je menjavanje olja na 15 tisoč ali 20 tisoč kilometrov. Še posebej, če ima motor turbino, tam mora biti še bolj kakovostno kot pri atmosferskih motorjih. Olja bodo ostala enaka, tudi, če bo proizvajalec spremenil določene stvari na vozilu. Nekaj se bo spremenilo, ampak se je treba hkrati vprašati, ali bo zaradi tega trpela oljna industrija - je to napoved, da bo res vse na elektriko?
Tudi kompresijska razmerja so pri motorjih novih avtomobilov vse večja. Kako to vpliva na vzdrževanje?
Tovarna dobro ve, kakšen motor lahko da na trg. Verjetno bi lahko bil vsak motor še zmogljivejši, a omejujejo kilovate in navor, zaradi varnosti samega motorja.
Je za vas, manjše mehanike težava, kjer vsaka avtomobilska tovarna stavi na svojo tehnologijo, na primer nekateri na hibride, spet drugi na dizle, vsaka znamka ima pri motorjih neko svojo tehnološko posebnost, na primer omenjeno visoko kompresijsko razmerje?
Moje delo ni samo v delavnici. Vseskozi moram spremljati novice, moram biti v koraku s časom, z novimi tehnologijami. Moram se udeleževati različnih izobraževanj. Skušam se jih udeležiti čim več. In pa praksa. Veliko se govori o elektriki, to je za nas manjše mehanike, še vedno največja neznanka, saj na splošno še ni nekih odgovorov, kako bomo sploh polnili avtomobile, ko jih bo več na cesti. Je pa res, da bo treba kupovati nove napredne stroje, ki nam bodo mehanikom v pomoč. Ampak večina mehanikov ne ve, da bo to veliko stane.
Kljub temu, da boste sploh pri vas na vasi še desetletje ali dve servisirali in popravljali večinoma vozila z bencinskimi in dizelskimi motorji, pa bo glede na vašo mladost prej ko slej v vašo delavnico na Krasu zapeljal električni avtomobil.
Zavedam se, da se bo treba pripraviti na to. Zdaj še ni čas za to bo, bo pa prišel prej ali slej. Avtomobilska industrija se je odločila, zaradi različnih zakonov, da bo elektrika glavni produkt, nobeden pa se ne vpraša, kaj je vse v ozadju - elektrarne, cene baterij, reciklaža baterij.... Vprašati se je treba, ali bomo morali mehaniki postati električarji?
Ne veste, kje najti žensko za eno noč? Pridite >>> www.Bredhot.Com
Promocija ega.
Ker je ceneje, kot v Italiji. Tudi primorske gostilne so polne makaronarjev, ki žrejo samo taboljšo hrano za pol cene, kot v Italiji.