Če vprašate uradnike ministrstva za okolje, je že skoraj vse pripravljeno na zimske prometne ukrepe za izboljšanje kakovosti zraka. Če vprašate Dars, jih zaradi tega močno boli glava.
Prejšnja vlada Mira Cerarja je sprejela odloke o načrtu za kakovost zraka na območjih mestnih občin Ljubljana, Maribor, Kranj in Celje. Med številnimi ukrepi, kako naj bi še posebej pozimi zmanjšali delež zdravju škodljivih delcev v ozračju, vsi navedeni odloki navajajo tudi zmanjšanje hitrosti na odsekih avtoceste ali hitre ceste, ki pelje mimo naših največjih štirih mest. Ta del odloka naj bi z zamikom končno začel veljati 1. novembra letos in vsako leto trajal do 31. marca. V tem času bi moral upravljalec, torej Dars, na podlagi čezmernih koncentracij delcev PM10 znižati najvišjo dovoljeno hitrost in s tem pripomoči k znižanju prometnih emisij.
Čeprav so bili odloki sprejeti že leta 2017, je dva meseca pred začetkom ukrepa zniževanja hitrosti še ogromno nejasnosti, očitno tudi ne bodo začeli veljati povsod.
Kakšna bo signalizacija v času odloka?
"Določen je dopolnilni prometni znak, ki se vklopil na prometni signalizaciji na avtocesti in sicer: delci. Dopolnilni prometni znak se bo vklopil hkrati z znakom omejitve hitrosti in bo voznikom pojasnil, zakaj je uvedena začasna omejitev hitrosti vozil," pojasnjujejo na ministrstvu za okolje.
Ministrstvo za okolje in prostor (MOP), Ministrstvo za infrastrukturo, agencija za okolje (ARSO) in Dars so sicer imeli v zadnjem letu več delovnih sestankov.
Na MOP, ki ga vodi minister Simon Zajc, so za Žurnal24 zatrdili, da priprave potekajo uspešno in da "se bo ukrep dejansko začel izvajati." A čeprav vsi štirje odloki (LJ, MB, KR, CE) začenjajo veljati s 1. novembrom, na MOP priznavajo, da ga bodo najprej "izvajali za območje Mestne občline Ljubljane, kjer gre tudi za največje obremenitve z delci iz prometa na avtocesti in hitrih cestah."
Prav tako na MOP zatrjujejo, da za potrebe zniževanja hitrosti ni treba spremeniti nobenega dodatnega predpisa, med omenjenimi deležniki pa da je že tudi dogovorjen čas in način izvajanja ukrepov začasnega zniževanja hitrosti.
"Z uporabo modela COPERT IV se ocenjuje, da so emisije delcev iz osebnega motornega prometa s povprečno sestavo vozil v Sloveniji pri hitrosti 110 km/h za četrtino manjši kot pri hitrosti 130 km/h. Pri zmanjšanju hitrosti s 130 km/h na 90 km/h pa je zmanjšanje emisij delcev kar 40 %."
Ministrstvo za okolje in prostor
Na okoljskem ministrstvu še dodajajo, da bo bistveni element za izvajanje ukrepov Darsov posodobljeni sistem za nadzor in vodenje prometa, ki da je še v postopku nabave, a da naj bi začel brezhibno delovati še pred začetkom letošnje kurilne sezone.
Priznavajo pa, da v tem hipu še ni rešeno vprašanje, kakšna naj bi bila v času izvajanja ukrepa hitrost osebnih in ločeno tovornih vozil, vendar da naj bi to sprejeli še pred začetkom izvajanja ukrepov.
So predstavniki MOP in Dars res sedeli za isto mizo?
Optimizma z ministrstva za okolje, da bo s 1. novembrom vse nared, pri Darsu ni čutiti. Še več, številne trditve z ministrstva pri Darsu kot izvajalcu ukrepa zniževanja hitrosti postavljajo pod velik vprašaj.
Upravljavec slovenskega avtocestnega omrežja sicer zagotavlja, da v celoti podpira skrb za izboljšanje bivalnega okolja in je pripravljen izvajati vse naložene aktivnosti, so pa na Darsu v nasprotju z ministrstvom prepričani, da jim zdajšnja zakonodaja ne daje vseh potrebnih pooblastil in bi morali v ta namen del predpisov prilagoditi.
Dars se tudi sprašuje, kako bo agencija za okolje sploh določala čas trajanja pravila za znižanje hitrosti. Bodo znižanja trajala ves dan, ves teden ali pa se bodo najvišje hitrosti menjale večkrat na dan? "Teh možnosti oziroma algoritmov nam ni še nihče predstavil," opozarja Nataša Kovše iz službe za upravljanje prometa in prometne varnosti pri Darsu.
"Dars je v preteklih sestankih vedno zavzemal stališča, da nima zdržkov k ukrepom nižanja hitrsoti, smo pa bili zelo jasni v delu, kakšne osnove bo Arso predložil kot utemeljene osnove za ukrep nižanje hitrosti."
Dars
A še večje je očitno vprašanje verodostojnosti, kdaj bo ukrep znižanja sploh potreben. Po informacijah Darsa je namreč v Ljubljani zgolj eno merilno mesto prašnih delcev PM, in še to za Bežigradom.
"S strani Darsa je bila večkrat izražena dilema, s kakšno zanesljivostjo bo Arso zahteval nižanje hitrosti na severni ljubljanski obvoznici H3, če ima merilno mesto zelo oddaljeno od te ceste?," opozarja predstavnica Darsa in dodaja, da so med pogovori z vladnimi službami predlagali vzpostavitev merilnih mest na sami severni obvoznici H3, da bi bili "podatki resnično relevantni".
"Če bi bila merilna mesta na H3, bi Arso lahko zelo hitro ugotovil, ali je nižanje hitrosti prineslo pozitiven učinek glede prašnih delcev, verjetno pa bi lahko tudi ustrezneje določal, pri kateri omejitvi so učinki najboljši."
"Ocenjujemo, da je nujno, da se nam in uporabnikom naših avtocest dokaže, da je promet krivec delcev in ne na primer kurišča."
Dars
In še: "Ocenjujemo, da je nujno, da se nam in uporabnikom naših avtocest dokaže, da je promet krivec delcev in ne na primer kurišča. Enako je potrebno pokazati, da je problem le promet na severni ljubljanski obvoznici H3, na ostalih mestnih cestah pa ne več."
Ne leta 2019 temveč leta 2021!
Med okoljskim ministrstvom in Darsom zija velika luknja tudi glede razumevanja procesa vzpostavljanja sistema za nadzor in vodenje prometa. Če MOP upa, da bo do novembra letos sistem že polno pripravljen, pa na Darsu nasprotno pravijo, da na ljubljanski severni obvoznici sistema sploh še niso vzpostavili. Še več, Darsova napoved postavitve in začetka obratovanja je šele za leto 2021!
Ukrep velik del dneva v Ljubljani le kot blažev žegen
Promet na ljubljanski (severni) obvoznici je med konicami zelo gost in takrat poteka le počasi. "Ker je v jutranji konici preveč prometa, se praktično na vseh priključkih oziroma izvozih s severne ljubljanske obvoznice ustvarjajo stoječe kolone vozil, ki jo zapuščajo. Teoretično gledano, so vozila v koloni največji onesnaževalec. Kako se bo znižalo število vozil?," se sprašujejo pri Darsu.
Iz odlokov, ki veljajo za mestne občine Ljubljana, Maribor, Kranj in Celje:
Agencija Republike Slovenije za okolje v obdobju med 1. oktobrom in 31. marcem dnevno napoveduje onesnaženost z delci PM10 na območju iz 2. člena tega odloka. Agencija napoveduje onesnaženost na podlagi predvidenih meteoroloških razmer in izmerjenih ravni PM10.
Agencija razglasi čezmerno onesnaženost na območju iz 2. člena tega odloka, če je napovedana raven delcev PM10 večja od 1,5-kratnika dnevne mejne vrednosti.
V primeru razglašene čezmerne onesnaženosti z delci PM10, izda agencija priporočila posameznikom in pravnim osebam, da prispevajo k zmanjšanju emisij z delci PM10, tako da:
- zmanjšajo ogrevanje stanovanjskih in poslovnih prostorov;
- uporabljajo goriva, ki sproščajo nižje emisije delcev, če imajo to možnost;
- intenzivno uporabljajo javni prevoz in druge oblike trajnostnega transporta;
- zmanjšajo uporabo osebnih vozil;
- ne izvajajo dejavnosti na prostem, ki povzročajo razpršene emisije prahu (na primer gradbišča, pometanje cest, suhega listja);
- ne uporabljajo sekundarnega ogrevanja na biomaso.V primeru razglašene čezmerne onesnaženosti z delci PM10 upravljavci cest omejijo hitrost motornih vozil na avtocestah in hitrih cestah.
Kje se pa diplomira iz neumnosti...??? Tako bolje skozi prideš...
Upočasniti slovenca, ki i a težko nogo na gasu je tako kot bi mu nekdo še v maminem trebuhu prevezal popkovino. Pade v asfiksijo. Briga enga francelna za PM10 delce in za vse druge delce in delke tudi. Pridite pogledat… ...prikaži večt čez 80- 120 let, mogoče bo kaj drugače, a je zelo malo verjetno, da bo res. Jasno, omejiti na 110km/h, magari za vse leto. Če je dobro za amerikance in norvežane, bo moralo biti tudi za naše ljudstvo
Čisti nesmisel, prepovedat oz. omejit tovorni promet, prenehat kuriti z premogom, povsod, pa res povsod in smo zmagali. Kaj pa eliktrična vozila, zanje bo tudi veljala omejitev? zakaj že?