Avto > Dosje Avto
37610 ogledov

Vsa ta vozila bo treba po novem zavarovati!

Kolesarjenje po Kranju, magistralna cesta Kranj-Medvode
1/3
M. Ha.
Ali bo po novem avtomobilsko zavarovanje in celo registracija res potrebna celo za takšna vozila, kot so vrtne kosilnice, viličarji ali traktorski priključki? Odgovarjamo kaj je res in kaj ne.

Vlada je nedavno sprejela predlog besedila novele Zakona o obveznih zavarovanjih v prometu (ZOZP). Spremembe zakona so nujne, saj jih tako od Slovenije kot od vseh ostalih članic terja direktiva EU, ki je bila sprejeta zaradi dogodka, ki se je zgodil prav v Sloveniji. Ker Slovenija s prenosom direktive zamuja že skoraj pol leta, je vlada na koncu besedila novih členov spisala precej na hitro in na jezo določenih interesnih združenj novelo poslala v državni zbor po skrajšanem postopku.

Slovenec obrnil evropski sistem na glavo

Mineva že več kot 15, ko je zaradi trka traktorja med vožnjo po kmečkem dvorišču z lestve padel Damijan Vuk in se hudo poškodoval. Ta je kasneje tožil Zavarovalnico Triglav, ki traktorju v škodnem primeru ni želela priznati statusa vozila, saj da ni šlo za dogodek v prometu. Primer se je končal šele leta 2014, ko je Evropsko sodišče v Luksemburgu sprejelo razsodbo, da zavarovanje odgovornosti pri uporabi vozil vključuje vsako vozilo, ki se uporablja v skladu z njegovo funkcijo. To je postavilo na glavo dotedanjo prakso zavarovalnic po vsej Evropi.

Evropska komisija je na podlagi te razsodbe popravila direktivo o zavarovanju v prometu, zdaj jo v svoje pravne rede vnašajo vse članice. Vse države morajo precej razširiti sezname vozil, ki jih je treba zavarovati, v kolikor se sme z njimi voziti v prometu. Tudi drugod po Evropi prenos novosti ni potekal brez težav.

Povsem nova opredelitev, kaj je to vozilo

Na ministrstvu za finance, kjer so bili odgovorni za pripravo zakona, so pojasnili, da z novelo dosegajo poenotenje pravil obveznega zavarovanja avtomobilske odgovornosti na ravni celotne Unije. Ključni del novosti je, da se povsem na novo opredeljuje izraz vozilo in s tem povezana diskrecija, ki jo Direktiva daje članicam glede odstopa od obveznosti avtomobilskega zavarovanja.

BCS kosilnica | Avtor: Wikipedia Wikipedia
Ne glede na to, kar je doslej kot vozila opredeljeval Zakon o vozilih, se po novem v zavarovalnem zakonu za vozilo šteje vsako "motorno vozilo, ki je namenjeno za potovanje po kopnem in ga poganja zgolj mehanska moč, vendar ne vozi po tirih."

Ob tem sta podana še dva pogoja: da je največja konstrukcijska določena hitrost nad 25 km/h (e-skiroji in e-kolesa so s tem izvzeti), ali pa da je največja konstrukcijska hitrost večja od 14 km/h in hkrati največja neto masa vozila presega 25 kilogramov. 

Kot vozilo je opredeljeno tudi vsako priklopno vozilo, ki se uporablja skupaj z vozilom iz prvega zgornjega pogoja, ne glede na to, ali je priklopljeno ali odklopljeno. 

Zavarovanje ne pomeni nujno potrebe po registraciji

"Za vsa vozila, ki zapadejo pod omenjeno definicijo vozila iz predloga novele ZOZP, je potrebno skleniti obvezno zavarovanje avtomobilske odgovornosti, če jim je dovoljena udeležba v cestnem prometu. Po predlogu novele ZOZP obveznost sklenitve tega zavarovanja tako ni več vezana na obveznost prometnega dovoljenja in registracije," so za Žurnal24 pojasnili na ministrstvu za finance. 

Izrecno so iz opredelitve vozila, kot ga določajo zgornji pogoji, izključeni zgolj motorizirani invalidski vozički.

Po novem pa med vozila z obveznim avtomobilskim zavarovanjem sodijo na primer tudi kmetijski priklopniki (pod skupno maso pet ton), ki so bili doslej izvzeti iz obveze zavarovanja (prikolice, cisterne za gnojevko ...), pa viličarji, kombajni, drugi delovni stroji in celo lahke kmetijske kosilnice (t. i. 'BCS') ter kosilni minitraktorji.

Tudi takšna vozila se po sili razmer namreč velikokrat znajdejo v prometu, doslej pa so bili morebitni škodni primeri z njimi v povezavi poplačani iz zavarovalniškega solidarnostnega sklada.

So pa številni uporabniki, ki so takšna vozila uporabljali v prometu, že doslej pogosto sklepali prostovoljna zavarovanja za primer nezgod z drugimi uporabniki.

Kosilnica košnja | Avtor: Profimedia Profimedia

Pozor, tudi mala kosilnica mora biti zdaj na cesti zavarovana

Z ministrstva za finance so na prošnjo Žurnala24 za dodatno razlago glede razšititve obveze zavarovanja dodatnih kategorij na konkretna vozila sprva odgovorili, da štiri ali trikolesnih kosilnic "najverjetneje zakon o motornih vozilih ne opredeljuje kot vozila, ki smejo biti udeležena v cestnem prometu, niti verjetno ne izpolnjujejo karakteristik vozil iz definicije, kot je opredeljena predhodno, zato so izvzeta iz obveznosti zavarovanja." 

Ko smo jih seznanili, da omenjeni zakon o motornih vozilih dovoljuje udeležbo v prometu neregistriranim (in doslej nezavarovanim) vozilom, kot so motokultivatorji in delovni stroji, pa so dodatno pojasnili, da so pri pripravi novele zakona o obveznih zavarovanjih v prometu skrbno preučili določbe zakona o motornih vozilih (ZMV-1).

Novela določena vozila opredeljuje na novo, "kar v praksi lahko pomeni, da bodo po novem morala biti zavarovana tudi vozila, za katere ZMV-1 ne zahteva prometnega dovoljenja oziroma registracije, če bodo izpolnjevala kriterije definicije vozila po predlogu novele ZOZP." Torej da, tudi 'BCS' kosilnica.

V Nemčiji hud revolt

Kot omenjeno, so morali novo direktivo o zavarovanju odgovornosti v prometu sprejeti tudi druge članice.

Še posebej v Nemčiji je bilo pestro, saj je po poročanju tamkajšnjih medijev prišlo do pravega revolta, ko je postalo jasno, da bo treba po predlogu zakona zavarovati tudi kosilnice, na katerih se sedi, ali pa delovne stroje. Vladna koalicija je skušala pomiriti javnost z dodatno uvedbo prehodnega obdobja, nakar je svoj veto na zakon podal še Zvezni svet kot predstavniški dom nemškega parlamenta. Vlada je morala popustiti, po novem nemški zakon iz obveze zavarovanja izvzema manjše delovne stroje in viličarje.

Podobno ureditev kot v Nemčiji so glede na vladno obrazložitev zakona sprejeli v Avstriji, Belgiji ... V Sloveniji pa te diskrecije vlada glede določenih kategorij malih vozil ni uporabila. 

Viličar | Avtor: Profimedia Profimedia

Kmetje so si izborili odpustek, če ...

Med javno obravnavo predloga zakona so na ministrstvo prejeli veliko komentarjev interesnih skupin, od zavarovalnega združenja do kmetov, sekcije prodajalcev vozil in serviserjev ter javne agencije za varnost prometa. Slednja je na primer predlagala, da bi moral zakon že vsebovati nastavke, ki bi dovoljevali vzpostavitev obveznega zavarovanja odgovornosti za e-skiroje in e-kolesa. Njihovi predlogi so bili prezrti, kot tudi predlog Sekcije prodajalcev in serviserjev vozil, ki so želeli obvezno zavezo k pisni komunikaciji v primeru zavrnitve zahtevkov oškodovancev in vzpostavitev enotnega obrazca za lažje uveljavljanje zahtevkov iz obveznega avtomobilskega zavarovanja.

Traktor spravilo sena kmet | Avtor: Profimedia Profimedia

So pa zato s predlaganim besedilom ZOZP lahko bolj zadovoljni kmetje, ki jim je grozilo, da bodo morali zaradi nove definicije pojma vozilo posebej zavarovati čisto vsak priklopnik, ki ga po javni cesti vleče traktor. Večina med njimi je lažjih od petih ton in so bili doslej izvzeti iz registracije in zavarovanja.

Novela ZOZP dopušča možnost, da jih zavarujejo kar v okviru zavarovalne police za vlečno vozilo, torej traktor. "Če se priklopnik iz prejšnjega stavka uporablja z več vlečnimi vozili, se škoda iz naslova zavarovanja priklopnika uveljavlja iz zavarovalne police vlečnega vozila v okviru katere je zavarovan priklopnik."

Država sploh ni predvidela evidenc 

Predstavniki zavarovalnic z novelo zakona, kot jo je pripravila vlada, niso zadovoljni. Menijo da je vlada zaradi hitenja in zamujanja z roki poslala v sprejem slabo pripravljene rešitve, zato v Zavarovalnem združenju Slovenije že napovedujejo, da bodo takoj po predvidenem majskem sprejemu zakona podali pobudo za njegovo vnovično spremembo, s katero bi naslovili še druge pereče tematikami.

Med zadevami, ki se zdijo zavarovalnicam glede novih zavarovanj še posebej nedorečene, je na primer uskladitev njihovih in državnih evidenc. Država ni predpisala niti tega, na kakšen način naj zavarovalnice evidentirajo veliko število dodatnih vozil, ki po novem spadajo pod obvezo zavarovanja, ni pa potrebna zanje klasična registracija. Vzpostavljanje baz in dogovor o načinu identifikacije in morebitnem označevanju posameznih zavarovanih vozil je tako zdaj na plečih zavarovalnic.

Novela zakona o zavarovanjih sicer prinaša še nekaj pomembnih novosti, kot je širitev policijskih pooblastil glede nadzora zavarovanja vozil iz tretjih držav ali pa pravil uporabe vozila na motornih športnih prireditvah in dejavnostih.

Med drugim se zvišujejo minimalni obvezni zneski zavarovalnega kritja in spreminja način njihovega usklajevanja v prihodnje.

andrej.leban@styria-media.si

Komentarjev 38
  • YaKo 23:04 23.april 2024.

    A je treba samokolnico in rudl tudi zavarovat, vprašam za prjatla?

  • slopubec 21:02 23.april 2024.

    Zavarovalnice naj ne pozabijo robot.sesalnike, ki so v hišah...malce sarkazma😅

  • braco 18:12 23.april 2024.

    ponudba električnih avtomobilov v Sloveniji: misterdzirlo.info/slo/electric-car/

Sorodne novice