Številke o opravljanju vozniškega izpita govorijo proti domnevam, da za mlade ni več tako privlačen kot nekoč. A naval na izpitne centre prinaša s seboj dodatne izzive, uspešnost je bila lani nekoliko nižja, računati je treba na čakalne dobe.
Na Agencijo za varnost prometa (AVP), znotraj katere delujejo izpitna območja po državi, smo se obrnili z vprašanji o aktualnih razmerah glede opravljanja vozniških izpitov. Kandidati imajo možnost opravljati izpit za 13 različnih vrst kategorij, daleč največji, več kot 80-odstotni pa je delež teoretičnih in praktičnih izpitov za B kategorijo. Skupaj so sicer lani zabeležili nekaj več kot 53 tisoč opravljanj teoretičnih in še nekoliko več praktičnih delov izpitov. Uspešnost pri teoriji je bila 55,5-odstotna, pri vožnji pa 54,7-odstotna, samo pri B kategoriji pa nižja, 53,5-oziroma 50,4-odstotna.
Koliko danes stane vozniški izpit za avto in kakšen je sploh postopek za pridobivanje izpita? Podrobno smo se tej tematiki posvetili TUKAJ.
Na agenciji opominjajo, da je bila v primerjavi z letom 2022 uspešnost pri kategoriji B v povprečju za odstotek in pol nižja. Pri tem na negativni strani izstopa območje 1 (Nova Gorica, Koper, Postojna), kjer je bila uspešnost za B kategorijo le 38,6-odstotna. Nadpovprečno uspešno pa so opravljali izpit za avto kandidati z območja 5 (Maribor, Ptuj, Murska Sobota), tam so presegli celo mejnik 60 odstotkov. Razlogov za takšne razlike je več.
Na agenciji razlike po območjih pripisujejo "različnim infrastrukturnim posebnostim in navadam pri usposabljanju v šolah vožnje posameznega kraja." Glede infrastrukture so razlike očitne predvsem v velikosti krajev in zahtevnosti cest. Prav tako do razlik prihaja v poligonih za usposabljanje kandidatov.
Iz statistike na spletni strani AVP je mogoče razbrati, da največji delež kandidatov na praktičnem delu za B kategorijo izpit opravi že v prvem poskusu, le nekoliko manjši pa je delež tistih, ki izpit naredijo v drugo ali tretje. Kar nekaj je takšnih, ki jim uspe šele v pet ali še več poskusih, pa celo več kot desetkrat. Po štirih neuspešnih poskusih pri praktičnem delu je sicer treba ponavljati teoretični del izpita.
Ocenjevalci delajo s polno paro
AVP opozarja še na eno značilnost leta 2023 in sicer se je število izvedenih vozniških izpitov v primerjavi z letom prej povečalo za skoraj 6.000. "Glede na trend rasti kandidatov v naslednjih letih zaradi prirasti prebivalcev, ki bodo stari 18 let, je ocenjevalcev na vozniškem izpitu premalo," opozarjajo na agenciji. Tudi povprečna starost ocenjevalcev je visoka, hkrati primanjkuje novih. "V tem letu že nekaj časa neuspešno ponavljamo razpis za ocenjevalca na območju 5, tako, da imamo tam enega manj."
Zaradi takšnih težav lahko prihaja do zamikov glede izpitnih rokov. Čakalna doba za praktični del izpita je na treh od petih območij znotraj 25 dni, na območju 2 (Ljubljana, Domžale, Kranj, Jesenice) in že omenjenem območju 5 (Maribor, Ptuj, Murska Sobota) pa celo do 40 dni. Izpiti potekajo tudi ob sobotah.
Pogoje za pridobitev statusa ocenjevalca sicer določa 75. člen Zakona o voznikih.
Manj motorični
Na agenciji pri kandidatih v zadnjih letih opažajo določene spremembe. Po njihovih analizah je bil v času korone opazen dvig uspešnosti pri teoretičnem delu izpita. Na drugi strani pa na praktičnem delu pri zadnjih generacijah zaznavajo upad motoričnih spretnosti kandidatov.
Hiter izpit , hitra smrt ! Jaz bi prepovedal delati izpite povsod razen v LJ in MB ! Po enem letu pripravništva in narejenega izpita v svojem kraju , končni izpit v LJ ali MB !
Gledam te inštruktorje,eni bi še sami rabili še enkrat naredit izpit,pojma nimajo