Avto
564 ogledov

Preveč motoristov si na glave povezne prestare čelade

Motoristična čelada Gregor Prebil
Motoristična sezona je praktično že v nizkem startu, zelo pa skrbi dejstvo, da se nameravajo številni motoristi na svoje bleščeče motorje usesti v oldtimerski opravi. Ali bi si tudi vi na glavo dali čelado iz leta 1997? Kako kupiti najboljšo čelado zase, zakaj jih je potrebno menjati na pet let in zakaj nekatere spadajo v kategorijo 'pokrival,' ne 'varoval.'

Strokovnjaki opozarjajo, da številni motoristi uporabljajo prestare čelade. Prav čelada pa je bistveni varnostni element, ki lahko odloča o posledicah po morebitnem trku in padcu. V Veliki Britaniji so nedavno opravili raziskavo, ki dokazuje, da na Otoku okoli 40 odstotkov motoristov uporablja prestare čelade, to je starejše od petih let. 

Priporočila različnih strokovnjakov pravijo, da bi morali čelado menjati na pet let, saj do takrat pride do bistvenih sprememb v sestavi lepil, kompozitnih materialov in oblogah, zato čelada po tem obdobju lahko bistveno izgubi svoje varovalne funkcije. 

Vendar številni motoristi to dejstvo prezrejo, saj jih večina anketiranih v angleški raziskavi zavarovalne družbe Carol Nash pravi, da nove čelade ne bi kupili, če ne bi bili s staro prej udeleženi v nesreči, prav tako si ne bi kupili nove, če stara na pogled "izgleda še čisto v redu".

"Varnostne čelade motoristov v Sloveniji so v povprečju stare več kot pet let," glede na izkušnje z domačimi ljubitelji motornih dvokoles opozarja Rado Karlatec iz družbe TC Moto Shop. "Vidni znaki so že na sami zunanjosti. Če pa teh ni, so vsekakor ličnice in notranja podloga tisti, ki kažejo, da je čelada že opravila določeno kilometrino," pojasnjuje Karlatec o opozorilih, da čelada ni več primerna za uporabo. "Tudi če je čelada navzven lepega in ohranjenega videza, so sestavni deli zunanje lupine čelade po petih letih močno deformirani in izgubljajo na kvaliteti in lastnostih, ki so pomembne za varnost in absorbcijo udarcev."

Kako zelo nekateri zapostavljajo lastno varnost, dodaja Matjaž Duh, strokovnjak za prodajo iz podjetja Honda AS Domžale: "Zadnjič je k nam prišel možakar s čelado, letnika 1997. Takšne sam nikoli ne bi dal na glavo." 

Duh vidi težavo tudi v miselnosti uporabnikov motorjev in mopedov, da se čelado nosi zgolj zaradi policistov, zato številni tudi pretirano varčujejo, ko kupujejo novo. "Ampak to marsikdaj niso čelade, to so uradno velikokrat zgolj pokrivala brez certifikatov in opravljenih testov. V primeru nesreče se takšna 'čelada' obnaša kot kakšna kapa s šiltom, torej voznikovi glavi nudi takšno zaščito, kot da sploh ne bi nosil čelade."

Osnovni nasvet - vprašajte strokovnjaka (ampak resničnega)

"Praksa je takšna, da se s stranko najprej pogovorimo o namenu uporabe in o tipu motorja, ki ga uporablja. Nato dorečemo o tipu čelade in o cenovnem razredu, nakar se preizkusi različne modele, da se ugotovi pravo številko. Nato znotraj teh parametrov iščemo najbolj optimalno rešitev," pojasnjuje Duh. 

Motoristična čelada | Avtor: Gregor Prebil Gregor Prebil
Pomoč strokovnjaka je torej zelo smiselna, Karlatec pa dodaja še nekaj zelo uporabnih nasvetov za tiste, ki se v nakup čelade vseeno podajajo na lastno pest: 

"Pri nakupu čelade najprej preverimo, ali je čelada homologirana. Pojavlja se veliko proizvajalcev čelad iz Bližnjega vzhoda, ki ponujajo na trgu čelade, katerih najbolj je mamljiva predvsem njihova cena. Te čelade niso homologirane in testirane pri ustreznih organizacijah. Da je čelada homologirana, razberemo iz našite oznake, ki se nahaja na delu, kjer je všit podbradni pašček čelade. Prav tako more biti na čeladi nameščen vizir, ki nosi vgravirano oznako homologacije."

S čelado po trgovini - nujno!

Čelado je nato treba dati na glavo. "Pri tem opazujemo, ali ima čelada dobro vidno polje, kako je s udobjem oblazinjenja čelade in ali nam čelada sploh 'sede' na glavo. Napačno pojmovanje je tisto, da ima oseba številko čelade na primer S in da to velja za vse čelade, ki bi jih želel kupiti. Že pri enem proizvajalcu ima vsak model čelade drugačno obliko čelade in isti osebi je lahko prav na primer velikost S enega modela, drugega pa M."

Ko si čelado nadenemo, jo na glavi pustimo vsaj pet minut (v tem času si lahko ogledujemo na primer druge artikle po trgovini). Po petih minutah snamemo čelado. "V kolikor smo v tem času začutili bolečine v čelnem predelu ali kje drugje, čelada ne paše, potrebno je zamenjati številko ali sam model čelade," dodaja Karlatec, ki na vsak način odsvetuje nakup rabljene čelade: "Ne glede na to, da na prvi pogled čelada ne kaže poškodovanosti, je bila že lahko deležna trka - predvsem čelade iz kompozitnh vlaken so grajene tako, da zdržijo kar se da dobro prvi udarec, zatem pa se njihova sestava poruši." 

Črna barva - zelo slaba ideja

Tako Duh kot Karlatec opažata, da so slovenski motoristi v zadnjih letih postali precej bolj ozaveščeni, kar se tiče vidnosti. Čeprav je črna barva motoristične oprave in tudi čelade še vedno moderna, pa vse več motoristov kupuje izdelek v bolj živih, t. i. glow barvah, zaradi česar so veliko bolj vidni ostalim udeležencem v prometu in zato tudi varnejši.

Dodatno je eden od proizvajalcev čelad boljšo opaznost zagotovil tako, da je v prednji bradni in zadnji zračnik vgradil LED lučke, ki med vožnjo utripajo in med slabšo vidljivostjo precej povečajo vidnost motorista. 

Motoristi in avtomobilisti - ne podcenjujte 

Na Agenciji za varnost v prometu (AVP) voznike motornih koles in koles z motorjem opozarjajo, naj na začetku pomladi nikar ne precenjujejo svojih sposobnosti in okoliščin, ki vladajo na cestah. "Morate se zavedati, da je asfaltna površina še vedno hladna in ne omogoča optimalne oprijemljivosti pnevmatik. Poleg tega je zaradi zime na vozišču tudi letos veliko udarnih jam in veliko peska od zimskega posipa. Vaše sposobnosti obvladovanja motornega kolesa najverjetneje še vedno niso na ravni lanskih." 

"Avtomobilisti bodite posebej pozorni, ko se s cest vključujete na prednostne, na katerih so motoristi ter pazite na njih, ko zavijate levo in vam vozijo naravnost nasproti. Motoristi pa vozite previdno, kajti marsikateri avtomobilist vas ne pričakuje na cesti ali napačno ocenjuje hitrost vaše vožnje. Na Javni agenciji RS za varnost prometa si ne želimo ponovitve lanskega leta, v katerem je umrlo kar 26 motoristov, zato vozite previdno."

PREBERITE ŠE: Kako pravilno vzdržujemo svojo motoristično čelado

andrej.leban@zurnal24.si

Komentarjev 1
Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Če nimate uporabniškega računa, izberite enega od ponujenih načinov in se registrirajte v nekaj hitrih korakih.