Po vsej Evropi
Avtomatski klic na pomoč
Ena največjih in najbolj daljnosežnih novosti, ki bo zaznamovala letošnje leto v prometu, je obvezna vgradnja sistema e-klic v nove avtomobile. Čeprav je bila Slovenija (projekt vodi Uprava za zaščito in reševanje) kot prva evropska država na novost pripravljena že od leta 2015, bodo šele s 1. aprilom v vseh državah EU zahtevali pripravljenost reševalnih služb in obvezno vgradnjo sistema, ki bo zaradi hitrega sporočanja podatkov o nesreči in tipu vozila lahko precej skrajšal dragoceni čas reševanja ponesrečencev. Tako naj bi bilo zaradi e-klica v Evropi, ko bo dosegel kritično maso vgradnje, vsako leto rešenih 2.500 življenj več, nekaj gotovo tudi v Sloveniji.
Nekateri avtomobilski proizvajalci pa so preračunljivi in bodo do zadnjega čakali z vgradnjo tega sistema v svoje modele, strošek pa verjetno skušali prevaliti na potrošnika. Prej ali slej bodo na razpolago tudi moduli za naknadno vgradnjo v starejša vozila, stali naj bi kakih 100 evrov, delovali bodo v sodelovanju s senzorji pametnih telefonov, ki jih ima danes praktično vsakdo ob sebi.
Smernice za jutrišnja vozila
Pri Evropski komisiji so za Žurnal24 napovedali, da bodo spomladi pod taktirko komisarke Violete Bulc predstavili "paket mobilnosti", ki bo vseboval smernice za razvoj in izdelavo avtonomnih in povezanih vozil ter predloge za obvezne varnostne sisteme, ki jih bodo morali imeti vgrajeni avtomobili - prvi med njimi bo gotovo sistem samodejnega zaviranja AEB. V Bruslju bodo precej prevetrili tudi področje emisijskih standardov za tovornjake.
V slovenskih predpisih
Ostrejši tehnični pregledi
Z zakonom o motornih vozilih stopajo v Sloveniji v veljavo ostrejši nadzor nad vodenjem postopkov tehničnih pregledov. Ena večjih novosti je uvedba obveznega videonadzora testne proge, posnetki pa bodo dokazovali, da je neko vozilo resnično opravilo tehnični pregled. Uvajajo se tudi globe za prevrtavanje števcev kilometrov, a je ta ukrep, kot smo ugotovili, za zdaj bolj brezzobi tiger.
Uvedba dajatve za odjavljeno vozilo
Lastniki vozil, ki bodo odjavili vozilo iz prometa po 1. aprilu 2018 dalje in bodo lastniki odjavljenega vozila več kot eno leto, bodo po 1. aprilu 2019 postali zavezanci za plačilo dajatve na odjavljena vozila, še eno pomembno letošnjo novost za slovenske lastnike vozil pojasnjujejo pri Ministrstvu za infrastrukturo.
Ob odjavi boste dobili nazaj več letne dajatve
S 1. junijem 2018 se pri plačilu in vračilu letne dajatve za uporabo vozil v cestnem prometu preide iz mesečnega obračunavanja na dnevni obračun plačila in vračila letne dajatve za uporabo vozil v cestnem prometu. To pomeni, da boste ob odjavi vozila dobili povrnjenega več denarja.
Na slovenskih cestah
Tovornjaki bodo končno plačevali
Ena večjih novosti se bo zgodila z zagonom sistema elektronskega cestninjenja tovornega prometa na naših avtocestah, ki zamuja že dolga leta. S tem bodo tovornjaki plačevali glede na dejansko prevožene kilometre, saj je dosedanja razporeditev cestninskih postaj omogočala, da so se lahko z nekaj ovinkarjenja marsikje izognili plačevanju cestnin, ponekod (širši ljubljanski obroč, Obala ...) pa sploh niso plačevali.
Posledično bodo pri Darsu že letos začeli tudi s postopnim odstranjevanjem cestninskih postaj, kar bo omogočilo boljšo pretočnost. Javni razpis je že objavljen, najprej bodo padle postaje Log, Torovo ...
Zagrizli bodo v zemljo in skale
Zabrneli bodo stroji, ki bodo pričeli vrtati drugo cev predora skozi Karavanke. Na slovenski strani bo potrebno izvrtati skoraj 3,5 kilometra v notranjost. Vrtanje in gradnja nove cevi bo potekala več let, nato bo sledila še obnova obstoječe cevi. Šele nato bo promet skozi Karavanke zares začel potekati ločeno v obe smeri.
Direkcija za infrastrukturo bo po letih suše nadaljevala z intenzivno obnovo slovenskega državnega omrežja cest. Na voljo imajo več kot 200 milijonov evrov, med bolj izpostavljenimi in dražjimi projekti pa je izgradnja povezovalne ceste Britof - Hotemaže pri Kranju, gradnja obvoznice za Žiri, dokončanje obvoznice mimo Krškega, nadaljnja rekonstrukcija "keltike" med Idrijo in Tolminom, Limbuška obvoznica ... Olajšanje se obeta tudi Kranjčanom, saj naj bi končno razširili zloglasno krožišče na Primskovem in začeli z aktivnostmi za izgradnjo štiripasovnice do Šenčurja.
Za več varnosti
Obeta se nova tehnologija za tablice in meritve hitrosti
Agencija za varnost v prometu kljub letu 2017, v katerem je na cestah umrlo najmanj ljudi doslej, namerava še več sredstev in dela vložiti v izobraževanje ter preventivo. Posebej se bodo posvetili ranljivim udeležencem ter še okrepili boj proti alkoholu, drogam in uporabi mobilnikov med vožnjo.
Policija bo prav tako usmerjala svoje delo v področja, kjer so poglavitni razlogi za nastanek nesreč, predvsem hitrost in psihofizično stanje voznikov. Posebej izpostavljajo nadzor nad tovornim prometom in nadzorom nad avtocestnhim prometom, ob čemer se nadejajo tudi novosti - sistema za avtomatsko prepoznavo registrskih tablic ANPR, kar pa je odvisno še od ustavne presoje glede varovanja zasebnosti.
Policija si bo prizadevala tudi "zagotoviti pogoje za uvedbo sekcijskega merjenja hitrosti", na vlado pa bo še naprej pošiljala predloge za poenostavitev postopkov o prekršku, saj se trenutno zaradi številnih lukenj v zakonodaji številni vozniki izognejo kazni.
Boj za obstoj vinjet
Nevladne organizacije imajo zelo pomembno vlogo pri izboljševanju razmer v prometu in pri opozarjanju pristojnih državnih služb na pomanjkljivosti. Pri AMZS kot največji nevladni prometni organizaciji napovedujejo še naprej zastopanje interesov slovenskih voznikov na številnih področjih, od predloga EU, po katerem bi morala Slovenija v nekaj letih ukiniti vinjete, do liberalizacije cen naftnih derivatov in razvoja trga ter infrastrukture za alternativna goriva.
Zelo dejavni nameravajo še naprej biti tudi pri projektu Brave, znotraj katerega s partnerji pripravljajo podlago za uvedbo avtonomnih vozil v prometu, organizirali ali sodelovali bodo tudi pri številnih projektih za spodbujanje prometne varnosti.
Manj veseli bodo tisti, ki se bodo letos začeli pripravljati na opravljanje vozniškega izpita. Napovedujejo se podražitve tako pri avtošolskih urah kot tudi pri ceni izpitov.
andrej.leban@zurnal24.si
Vsako leto je nekaj tisoč avtov več v prometu, ceste pa ostajajo enake. Poskrbijo naj raje za več voznih pasov. Itak bo kmalu treba s konjsko vprego po bližnjicah v razne kraje. :) KB
A bodo te pripomočke prodajali le posvečeni koncesionarji,ali jih bomo lahko po desetkrat manjši ceni kupili na svetovnem spletu ????
Plačevati za neregistrirane avtomobile ???? Ali je avto registriran ali pa je odjavljen iz prometa ! In za koji k bi še to trebalo plačevati? Kaj bodo tisti z oldtajimeri ?