Vozniki po vsem svetu so z odprtimi rokami sprejeli digitalizacijo v avtomobilih. Stikala in gumbi so se v veliki meri umaknili iz armaturne plošče, ostali so le najbolj osnovni. Zdaj jih po večini najdemo na večfunkcijskih volanih in na zaslonih na dotik, ki so se zelo povečali, tudi v najmanjših avtomobilih.
Če smo pred leti lahko s pomočjo potovalnega računalnika razbrali trenutno in povprečno porabo goriva in prevoženo razdaljo, danes digitalni potovalni računalniki razkrivajo na tisoče različnih podatkov, povezanih z vožnjo.
Prihodnost bo razburljiva
Trend v avtomobilski panogi je povezljivost pametnih naprav z multimedijo v vozilu, kar pomeni, da v trenutku vsebino iz telefona preslikamo na zaslon v vozilu. Zelo razširjeno je postalo glasovno ukazovanje in v zadnjem času tudi ukazovanje z gestami, ki pa je še v povojih. Naslednji korak bo komunikacija med vozili in samodejna vožnja, ki bo prinesla razmah v razvoju povezljivosti v avtomobilih, ki bodo s samovozečimi avtomobili postali dnevne sobe, spalnice in pisarne na kolesih.
Že danes pa avtomobilisti, med njimi prednjači Opel, ponujajo voznikom tudi razne storitve za pomoč, kot je sistem Opel OnStar, ki med drugim samodejno obvesti reševalce v primeru prometne nesreče, voznik lahko na daljavo preveri "vitalno" stanje vozila in tudi, če delujejo vse glavne funkcije, v prihodnosti bo možno kar iz avtomobila rezervirati hotelsko sobo in parkirišče.
Prihodnost na področju povezljivosti bo pestra in razburljiva, nam je na avtomobilskem salonu v pogovoru najavil David Voss, Oplov produktni strokovnjak za področje povezljivosti.
Nekateri pravijo, da je danes, bolj kot število konjev pod motornim pokrovom, pomembne tehnologije povezljivosti, vmesniki, zasloni, multimedija. Da se zato tudi avtomobili bolje prodajajo. Se strinjate s to trditvijo?
Kar opažamo danes ni pomembno le, da te bo avto varno in zanesljivo pripeljal od točke A do točke B. Vse bolj pomembna je omreženost, povezljivost. Za mnoge je povezljivost postala eden glavnih dejavnikov za nakup avtomobila.
Kaj danes kupec pričakuje več od avtomobila, kot je pričakoval pred leti?
To sta digitalizacija in integracija. To pomeni, da želijo poslušati glasbo, ki jo imajo shranjeno na svojem telefonu, brez, da jih pri tem karkoli moti med vožnjo.
Po drugi strani je veliko vprašanje v povezavi z multimedijo varnost med vožnjo. Stikal sicer ni več, je pa veliko dotikanja zaslona občutljivega na dotik. Vsi sistemi niso enako dobri. Tu je še ukazovanje z gestami, za katerega zdaj nekateri strokovnjaki trdijo, da ni dobro, predvsem s stališča varnosti, saj voznika odvrača od osredotočenosti na vožnjo.
Glasovno ukazovanje in tudi ukazovanje z gestami je lahko zelo dobro, spet pa je odvisno od tega, kot ste omenili sami, kako sistem deluje. Namesto da se s prstom premikaš med meniji in po knjižnici glasbenih datotek, je to lažje početi z glasom. Vendar pa mi ponujamo številne možnosti z glasovnim ukazovanjem, tudi izbiro glasnosti zvoka.
Kar smo med testiranjem vozil vseh znamk opazili kot težavno opazili tudi sami, je, da je glasovno ukazovanje omogočeno le v najbolj razširjenih svetovnih jezikih. To pomeni, da moramo Slovenci ukazovati v angleškem jeziku. Tisti, ki se lomi z „angleškim“ jezikom ali ima „naglas“, njegovega ukaza naprava ne pozna. Ali lahko pričakujemo, da bomo tudi maloštevilčni narodi lahko ukazovali v avtomobilu v svojem jeziku?
Mislim, da je jasno, da trenutno glasovno ukazovanje ni na voljo v vseh jezikih. Začeli smo z angleškim jezikom, ki mu dodajamo druge jezike. Zagotovo bo na voljo tudi v slovenskem jeziku. Kdaj točno pa vam ne morem napovedati.
Zakaj Opel ni uvedel ukazovanja z gestami, kot Volkswagen in BMW?
Seveda se zanimamo tudi za to tehnologijo, vendar pa imamo na eni strani zelo odziven zaslon na dotik, kjer ukazujemo s pritiskanjem, imamo večfunkcijski volan posut s tipkami, kjer vozniku ni treba umikati rok z volana, da preklaplja med glasbenimi kanali in še čim, in imamo glasovno ukazovanje, ki razširi spekter opcij ukazovanja brez, da voznik umika oči stran od ceste in rok iz volana. Ta multimodalnost je tista, ki so jo naši kupci prepoznali za odlično.
Vseeno so še vedno stranke, ki si ne želijo zaslonov na dotik in visokih tehnologij, ki so za njih prezapletene. Želijo si le klasični avtoradio.
Zato mi ponujamo več različnih večpredstavnostnih sistemov, od bolj do manj zmogljivih, od bolj do manj zahtevnih. To se nam zdi pomembno. Menim, da je izbira dovolj velika za vrste okusov. Dodatno pa ponujamo povezljivost z Aplle Carplay in Andorid auto, kjer lahko vsebino svojega pametnega telefona v trenutku preslikamo na zaslon avtomobila.
Opel je pred kratkim tudi v Evropi ponudil storitev OnStar, ki je pravzaprav že leta del vozil General Motorsa v ZDA, ki je bil do nedavnega lastnik Opla. Se bo to zdaj, ko je Opla prevzela skupina PSA, spremenilo? Kakšna bo usoda OnStarja?
Zdaj smo na trgu več kot leto, imamo že več kot milijon avtomobilov opremljenih s sistemom OnStar in več kot milijon uporabnikov. Vtisi uporabnikov so zelo dobri. Z OnStarjem bomo nadaljevali, nimamo nikakršnih drugih načrtov.
Se bo še vedno imenoval OnStar ali se boste poenotili s PSA?
To lahko le ugibamo. Za zdaj gre za sistem Opel OnStar.
Z OnStarjem že zdaj ponujate zanimive storitve, kot je pregled stanja vozila na daljavo, takojšnje obvestilo lastniku vozila o morebitnem vandalizmu ali kraji vozila. Kakšne storitve lahko še pričakujemo v prihodnje?
Angel varuh je tisto, kar najbolj izpostavljamo. To pomeni, da so naši operaterji v primeru prometne nesreče v istem trenutku obveščeni o nezgodi. Zelo popularna je storitev diagnostike, kot tudi vnos potovalne točke v navigacijo s pomočjo našega mobilnega operaterja, s katerim se povežete iz avtomobila, kjerkoli že ste. Tudi odklepanje in zaklepanje vozila na daljavo je popularno. Zadnje, kar smo predstavili, je, da lahko iz avtomobila rezerviramo hotelske sobe (prek možnosti booking.com; potrebna sta e-poštni naslov in kreditna kartica) in parkirišča (prek možnosti Parkopedia). Še naprej razvijamo svojo mrežo storitev.
Ali na področju povezljivosti že gledate v prihodnost, ko bodo na cestah avtonomna vozila?
Zagotovo. Prihodnost bo razburljiva. Že zdaj na različnih eksperimentih sodelujemo z univerzami pri razvoju sistemov za komunikacijo med vozili.
Ali bodo zasloni v vozilu postali delovni zasloni, ko bodo avtomobili vozili sami in bo avto postal neke vrste dnevna soba?
Težko je napovedati prihodnost. Zasloni v vozilu so se že do zdaj zelo povečali.
Še ena polemična tematika povezana s samodejno vožnjo in omreženimi vozili, ki je v zadnjih letih zanimala javnost in avtomobilsko industrijo, so hekerski napadi. Kar nekaj lukenj je bilo odkritih do zdaj. Kako ste pripravljeni?
To je pomembna tema, ki smo ji vsi proizvajalci vozil posvetili posebno pozornost. Enoznačnega odgovora ni. Sistemi, ki so trenutno vgrajeni v vozila so 100-odstotno varni. Programsko opremo lahko kadarkoli nadgradimo. Ljudje morajo vedeti, da to temo jemljemo resno in vlagamo velike napore, da so sistemi, ki jih vgradimo v vozila varni za uporabo in varni pred zunanjimi napadalci.