Avtomobilska industrija je v zadnjih letih doživela morda največje pretrese v svoji zgodovini. Afera dieselgate je povzročila premik k elektrifikaciji, nato se je zgodila zdravstvena kriza, ko so bili proizvoni trakovi pogosto ustavljeni, enako velja za krizo s polprevodniki, zaradi katere je treba na nova vozila čakati tudi po letu dni, dodatno pa je krizo z dobavo delov za sestavi avtomobilov poglobila vojna v Ukrajini.
Ukrajina in Rusija sta pomembna dobavitelja za avtomobilsko industrijo. Kot ugotavljajo pri podjetju podjetju CarVertical posledice čuti tudi trg rabljenih vozil, kjer pravijo, da se je avtomobilska industrija znašla pred še večjo krizo, ki jo bo veliko težje rešiti. Matas Buzelis, avtomobilski strokovnjak in vodja komunikacij v avtomobilskem podjetju CarVertical, je delil svoje poglede na situacijo.
Buzelis poudarja, da čeprav ruski trg novih avtomobilov ni največji na svetu, ima pomembno vlogo v avtomobilski dobavni verigi. Rusija izvaža pomembne sestavne dele za avtomobilsko industrijo. Nemčija se na primer zanaša na ruski titan, železo in paladij. Rusija je s 108 milijoni ton železove rude, proizvedene leta 2021, peta največja proizvajalka železove rude na svetu, ki oskrbuje evropske proizvajalce jekla, ki se zdaj soočajo z višjimi cenami in morebitnimi težavami pri pridobivanju te kovine drugje.
Ruska invazija je vplivala tudi na avtomobilsko industrijo v Ukrajini. Nemški proizvajalci avtomobilov, kot sta BMW in Volkswagen, na primer uporabljajo velikega ukrajinskega dobavitelja kabelskih snopov. Poleg tega je Ukrajina tretja največja proizvajalka niklja in aluminija na svetu, dveh zelo dragocenih virov, ki sta potrebna za sestavne dele baterij in električnih vozil.
Ukrajina proizvede skoraj 70 % neonskega plina na svetu, potrebnega za komponente, kot so mikročipi, ki jih že primanjkuje.
Vpliv na trg rabljenih vozil
Pri CarVertical opozarjajo, da je bil nakup rabljenega vozila že v letu 2021 težaven in drag, predvidevajo pa, da bo v letu 2022 še težji. Medtem ko trg rabljenih avtomobilov raste, se po ugotovitvah analitskega podjetja prodajalci rabljenih avtomobilov soočajo s pomanjkanjem vozil.
Glavni razlog za sedanje razmere je prav kriza na trgu novih avtomobilov. Proizvajalci začenjajo omejevati proizvodnjo vozil, da bi ohranili nižjo, a stabilnejšo proizvodnjo. Ta sprememba v proizvodnji novih vozil upočasnjuje dotok avtomobilov na trg rabljenih vozil. Lastniki avtomobilov zato odlašajo s prodajo svojih vozil ali pa jih sploh ne prodajo.
»Tisti, ki se zanimajo za nakup rabljenega avtomobila, zdaj izbirajo med najbolj omejenimi in tudi najdražjimi ponudbami na trgu rabljenih vozil. Vendar pa omejena ponudba rabljenih avtomobilov ne pomeni, da se morajo kupci odreči postopkom, ki jih ščitijo pred prevarami. Nasprotno, kupci bi morali preveriti zgodovino vsakega rabljenega vozila, saj je izbira zelo omejena«, pravi Buzelis.
Kot pojasnjuje vodja komunikacijskega oddelka podjetja carVertical, lahko trgovci z rabljenimi avtomobili kupijo vse, kar jim je ponujeno, pri čemer se manj ozirajo na stanje avtomobila. Tveganje pri nakupu rabljenega avtomobila v slabem stanju je lahko veliko večje, kot je bilo, recimo, pred letom ali dvema.
To so za zurnal24.si ob začetku vojne v Rusiji potrdili tudi v AMZS, kjer upravljajo spletni portal za prodajo rabljenih vozil Doberavto.si. V AMZS voznikom svetujejo, naj svoje nakupne odločitve, zlasti pri nakupu rabljenih vozil, še toliko bolj pretehtajo. Pomanjkanje novih avtomobilov namreč vpliva tudi na trg rabljenih avtomobilov, kjer cene prav tako naraščajo. Ker je bila dobava novih avtomobilov v zadnjih dveh letih manjša kot v preteklosti, je trenutno na trgu manj novejših rabljenih vozil. Večje povpraševanje je mnenju AMZS na preverjenih vozilih s strani njihovih strokovnih služb. Nakup "na slepo" danes prinaša večja tveganja kot pred leti. "Nobena skrivnost ni, da se na trgu rabljenih avtomobilov pojavljajo tudi avtomobili s prevrtenimi kilometri in skritimi napakami, ki jih laik zgolj z ogledom avtomobila zelo težko opazi. Kupcem priporočamo, naj se nakup rabljenega avtomobila začne s pregledom njegove zgodovine, če pa želijo dobiti celovit vpogled v dejansko stanje avtomobila, naj ga temeljito pregledajo neodvisni strokovnjaki v servisnih delavnicah," svetujejo pri Doberavto.si.
Nakup rabljenega avtomobila si lahko kupci olajšajo tudi s pomočjo AMZS portala DoberAvto.si, na katerem je poleg avtomobilov s transparentno zgodovino mogoče iskati še avtomobile z značko AMZS Preverjeno, kar pomeni, da je avto pregledal AMZS strokovnjak, ob oglasu pa je objavljeno poročilo o njegovem dejanskem stanju. Iz poročila o podrobnem pregledu 100+ kontrolnih točk na avtomobilu, ki so ga opravili AMZS strokovnjaki in je pripeto oglasu, so namreč razvidne vse ključne informacije, s katerimi naj bi bil kupec seznanjen, da bo lahko sprejel tehtno odločitev o nakupu.
Nepredvidljive cene rabljenih avtomobilov
Pri CarVertical še ugotavljajo, da so v letu 2021 cene rabljenih avtomobilov že dosegle najvišje cene vseh časov. Čeprav so se stabilizirale in proti koncu leta celo začele padati, je ruska invazija v Ukrajino ustvarila razmere brez primere na vzhodnoevropskem trgu rabljenih vozil.
Kupci rabljenih avtomobilov iz Ukrajine že leta prihajajo na Poljsko, Litvo, Slovaško in Madžarsko. Medtem ko je bilo na notranjih trgih teh držav večje povpraševanje po novejših avtomobilih, so Ukrajinci kupovali veliko več kot deset let starih avtomobilov, zlasti tistih z varčnimi, a »umazanimi« dizelskimi motorji.
Po drugi strani pa se bo po ugotovitvah analitikov CarVertical zaradi zmanjšanega dotoka strank spremenil trg rabljenih vozil v sosednjih državah Ukrajine. Cene starejših avtomobilov se bodo verjetno znižale, saj si trgovci prizadevajo zmanjšati svoje izgube, da bi se prilagodili trenutnim razmeram.
Vpliv na trg rabljneih vozil bodo imele tudi cene goriv, ki so v številnih evropskih državah presegle kritično mejo dva evra za liter, kar je spodbudilo zanimanje za spremembo vsakodnevnih navad.
»Zaradi višjih cen goriva se bodo nekateri vozniki manj vozili na delo. Svojo letno kilometrino lahko znižajo z izbiro javnega prevoza ali drugih alternativnih sredstev prevoza. Manj prevoženih kilometrov bi pomenilo manj nesreč, kar bi pomenilo prihranek pri obratovalnih stroških,« pravi strokovnjak iz podjetja CarVertical.
To bi zmanjšalo število vozil na cestah, vendar pa višje cene goriva povečujejo tudi zanimanje za varčna vozila. To pomeni, da lahko vozila z dizelskimi motorji vzbudijo zanimanje zaradi neprekosljive porabe goriva na avtocesti. Vendar pa bo ta trend omejen na države, ki ne obdavčujejo vozil z večjimi emisijami CO2.
Pri CarVertical še predvidevajo, da bodo povečane cene goriva spodbudile ljudi k naložbam v rabljena električna vozila. Kljub naraščajočim cenam energije so skupni stroški lastništva električnih avtomobilov po njihovih ocenah še vedno nižji, še nižji pa so lahko, če se za polnjenje uporablja sončna energija. Pri polnjenju s sončno energijo naj bi po ocenah CarVertical na leto prihranili od 600 do 800 evrov.