Zveza potrošnikov Slovenije je v sodelovanju z Evropsko potrošniško organizacijo BEUC in svetovalnim podjetjem Element Energy pripravila analiza stroškov lastništva avtomobilov do leta 2030. Med drugim so poleg Slovenije analiziriali tudi stanje in napovedi za Nemčijo, Italijo, Španijo ...
Pri izračunu se niso osredotočali na konkretne modele avtomobilov, temveč so oblikovali povprečnega predstavnika posameznega avtomobilskega razreda (iz podatkov o več kot 9000 avtomobilih, ki so trenutno naprodaj v EU).
Podrobna analiza za Slovenijo (v angleščini) je na voljo TUKAJ
Uporabili so tudi podatke o gibanju cen in stroškov rabljenih avtov. Pri baterijskih vozilih so glede na aktualne analize predpostavljali, da bo lahko njihova baterija brez težav zdržala v pozno starost vozila. Če bi bilo treba baterijo oziroma pogon menjati, potem bi se to zgodilo po 10 letih lastništva (tipično takrat 3. ali celo 4. lastnik vozila).
Temeljne ugotovitve:
- V naslednjih 10 letih bodo električni avtomobili predstavljali večinski delež prodaje.
- Zelo pomembna bo strategija uvajanja na ravni države s subvencijami in mrežo polnilnic.
- Prihranki pri uporabi električnih avtomobilov že danes ob večjem številu prevoženih kilometrov (do 25.000 km/leto).
- Električni avtomobili bodo najprej prinašali koristi drugemu in predvsem tretjemu lastniku.
- Vprašljiva gospodarnost priključnih hibridov, stroški običajnih hibridov so zelo podobni stroškom bencinskih avtomobilov.
- E-goriva bodo za osebne avtomobile predraga, s ceno običajnih naftnih derivatov naj bi se izenačila šele čez 15 let.
- Okoli 90 odstotkom slovenskih uporabnikov bi povsem zadoščali e-avti, ki z enim polnjenjem prevozijo do 400 km.
Razvoj je neizbežen - električni postajajo smotrnejši
Ugotovili so, da se bodo v prihodnjih 10 letih skupni stroški uporabe avtomobilov z različnimi pogonskimi sklopi v celotni življenjski dobi precej poenotili, električni avtomobili pa bodo v vseh razredih, torej od manjših prek srednje velikih do velikih postali najcenejši pogon za uporabnika. V analizo so všteti stroški nabave, vzdrževanja, polnjenja z energentom in ostali stroški.
Zanimivo se bodo v Sloveniji električni avti izplačali še prej kot marsikje drugod po Evropi zaradi dejstva, da Slovenci v povprečju prevozimo več kilometrov. Zato hitreje pride do točke, ko kljub za zdaj še višji nabavni ceni stroški lastništva postanejo ugodnejši. To bosta še posebej občutila 2. in 3. lastnik (starost avta med 4 in 10 let).
A ključni pogoj za takšen razvoj je zagotavljanje pogojev za vzpostavitev domačega trga z rabljenimi električnimi avti, kjer pa se lahko v Sloveniji zaplete. Subvencije za nakup električnih avtov so iz tega stališča kljub različnim drugim pomislekom pod črto potrebne, je opozoril strokovnjak za mobilnost Tomaž Okorn iz ZPS, ki je sodeloval pri mednarodni raziskavi.
Slovenija se namreč ne bo mogla zanašati na uvoz rabljenih električnih avtov iz tujine kot to počne zdaj z vozili na termični pogon, saj bo tudi na drugih trgih povpraševanje po električnih čez nekaj let veliko, cene pa zato lahko visoke. Vzpostavitev zadostne prodaje novih električnih avtov na našem trgu je zato nujna, subvencije pa pomagajo prvim lastnikom, ki nosijo najvišje breme stroškov v celotni življenjski dobi avta. Zato je po Okornovih besedah velika cokla, da naša država nima jasne politike pri subvencijah, ki se zdaj delijo po principu "dokler so, so", in se lahko dobesedno čez noč bistveno zmanjšajo. To odvrača nove kupce, saj ne vedo, ali sploh lahko računajo na spodbudo. Prehod na bolj trajnostno mobilnost pa bi omogočile tudi dodatne davčne ugodnosti, opozarjajo pri ZPS.
Kot kažejo izsledki analize, je srednje velik električni avtomobil, kupljen danes, v celotni življenjski dobi (16 let) že cenejši od drugih pogonskih sistemov. Pri manjšem avtomobilu se bo točka preloma zgodila v letu 2023, pri večjem pa v letu 2026.
Prvi lastnik (nov - 4 leta)
Trenutno veljavna subvencija (4.000 evrov) prvemu lastniku srednje velikega avtomobila omogoča, da v štirih letih zanj porabi manj denarja kot za druge pogonske sisteme. V primerjavi z bencinskim motorjem v tem času prihrani približno 1100 evrov, v primerjavi z dizelskim ali hibridnim pa 900.
Stroškovno je blizu tudi priključni hibrid, a le, če redno polnimo akumulator, ob brezbrižni uporabi brez polnjenja se strošek poveča za petino.
Drugi lastnik (4 - 9 let)
Tretji lastnik (9 - 16 let)
Baterijsko vozilo bo glede lastništva skoraj 30 odstotkov ugodnejše od avta na bencin in za skoraj 20 odstotkov od dizelskega pogona. Drugi najbolj ugoden bo priključni hibrid, a le če ga bo lastnik vestno polnil na elektriko.
Dva konkretna avta, dve konkretni družini
Pri ZPS in BEUC so pripravili še analizo na podlagi dveh konkretnih avtov (renault zoe in VW ID.3), ki sta že na razpolago danes in sicer za dva različna tipa uporabnikov - družino, ki živi v predmestju in išče drugi avto, ima pa možnost lastne domače polnilnice, ter za posameznika oziroma manjšo družino iz blokovskega naselja, ki bi morala za polnjenje uporabljati javne polnilnice.
Pri manjšem zoeju je razlika v manjših stroških opaznejša po več letih uporabe (2. in 3. lastnik), medtem ko je pri večjem ID.3 že danes razlika v nabavni ceni v primerjavi z drugimi tipi pogona tako majhna, da je primerljiva bencinskemu golfu, medtem ko v drugi starostni fazi dohiti tudi dizla.
butasta primerjava, ki ne pove najosnovnejšega. električni avtomobili so dražji, z enim polnjenjem, ki traja več ur narediš neznano vendar …
Vse lepo in prav. Električni avtomobili, toplotne črpalke, klime..., vse na elektriko, super. A zakaj nihče ne vpraša predsednika uprave …
Vprašati se je potrebno kdo vse od Slovencev si lahko tako visoko ovrednoteno vozilo sploh lahko privošči. Se strinjam, da …