Leto 2022 bo na področju mobilnosti prineslo več sprememb, ki se bodo prej ali slej dotaknile vsakega imetnika vozniškega dovoljenja. Mimogrede za začetek: če ste med okoli četrtino tistih, ki imajo še staro roza vozniško dovoljenje, potem je menjava za kartičnega v tem letu obvezna! Skrajni rok je resda 19. januar 2023, a se na upravnih enotah v zadnjih nekaj tednih njihove veljavnosti obeta kaos. Že tako bo letošnje leto za ogromno državljanov zelo intenzivno tudi na področju menjave drugih osebnih dokumentov.
Na ravni EU
Obvezna oprema
6. julij 2022 bo datum ene največjih tehnoloških prelomnic v zgodovini vozil. V praksi bo začela veljati evropska direktiva, ki nalaga, da bodo morali imeti vsi novi modeli avtomobilov (tipska odobritev), lahkih gospodarskih vozil in tovornih vozil ter avtobusov serijsko obvezno vgrajene številne nove asistenčne sisteme. Osnovni namen je dodatno zmanjšanje možnosti za nastanek nesreč s hudimi poškodbami ali celo smrtjo, še posebej pri šibkejših udeležencih.
Avtomobili bodo morali obvezno imeti inteligentnega pomočnika za hitrost (najbolj sporen tudi s tehničnega vidika), pomočnika za vzvratno vožnjo (npr. kamera), sistem za ohranjanje voznega pasu, sistem za zaviranje v sili, sistem za opozorilo o zaspanosti, zavorno luč v sili, snemalnik podatkov (izključno za preiskavo nesreč) in standardiziran vmesnik za alkoholne imobilizatorje. Za LGV in tovorna vozila bodo nekateri od zgornjih sistemov obvezni z zamikom. Obvezen bo tudi sistem nadzora tlaka pnevmatik za težje prikolice.
Od sredine leta 2024 bodo morali imeti zgoraj navedene tehnologije vgrajene prav vsi novi avtomobili na cenikih. Vse sisteme bo sicer mogoče ročno izklopiti, a se bodo z naslednjim vžigom vozila spet aktivirali.
Nova generacija standardov
Leto 2022 bo prelomno tudi glede naravi prijaznejše mobilnosti. Že aprila bo Evropska komisija predstavila predlog in časovnico za Euro 7, ki bo detajlno določal, kakšne emisije bodo še dovoljene pri vozilih naslednje generacije. Prvič bodo vključene emisije zavor.
Letos bodo države članice določile končni datum, ko v Evropi ne bo več dovoljeno prodajati vozil na klasična fosilna goriva. Trenutno je predlog Komisije leto 2035.
Še v času francoskega polletnega predsedovanja naj bi naredili premik, ki ga slovenskemu predsedstvu ni uspelo - sprejeti izredno pomembno regulativo glede izgradnje evropskega omrežja polnilnic z alternativnimi pogonskimi energenti
V Sloveniji
Poenostavitve
S 1. februarjem bo polno vzpostavljen sistem elektronske vinjete. Do konca meseca naj bi prek portalov začel v polnosti delovati tudi avtomatiziran sistem preverjanja registrskih tablic s plačano vinjeto.
Ministrstvo za infrastrukturo oziroma vlada nameravata takoj na začetku leta (spomladi so volitve) skozi parlamentarni postopek spraviti tri zakone. Novelirani zakon o voznikih bo omogočil, da bodo lahko vozniki z B kategorijo na poenostavljen način pridobili vozniško dovoljenje za kategorijo A1 (motorna kolesa do 125 ccm), poenostavljen bo tudi proces za mladoletnike, ki želijo priti do izpita za kategorijo AM (moped).
Spremenjeni zakon o cestah bi med bistvenimi novostmi prinesel omejitve glede postavljanja objektov ob cestah. Glavna ost je uperjena proti oglaševanju z velikimi plakati, ki je ušlo izpod nadzora. Tretji pomembni zakon pa bi uredil državno poroštvo za graditev posameznih odsekov na 3. razvojni osi, za temeljito rekonstrukcijo odseka Koseze - Kozarje vključno z novim viaduktom in za odseka bodoče hitre ceste na trasi Ptuj - Ormož.
Obljube
Direkcija za infrastrukturo namerava letos v omrežje državnih cest in železnic vložiti za več kot 900 milijonov evrov denarja, ki bodo namenjeni rekonstrukcijam in novogradnjam. Dve tretjini tega denarja gre v tire.
Dars bo v omrežje avtocest in hitrih cest za novogradnje in rekonstrukcije letos vložil kar blizu 150 milijonov evrov. Upravitelj avtocest namerava letos vpeljati tudi nov način upravljanja prometa na ljubljanskih vpadnicah ob pomoči nove tehnične opreme s ciljem večje harmonizacije, manj zastojev in manj onesnaženja. Voznike bodo o stanju prometa, zamudah in morebitnih obvozih obveščali prek številnih novih portalov.
Policija in Dars napovedujeta, da bodo letos pa čisto zares izpeljali razpis in dobili v uporabo prve sisteme za sekcijsko merjenje hitrosti, po katerem se jim toži že od uspešnega testa pod Trojanami pred petimi leti. "Najprej nameravamo kupiti tri sisteme za najbolj kritične odseke. To je odsek štajerske avtoceste skozi trojanske predore v obe smeri, tretjega pa bomo namestili na dolenjski avtocesti, na višnjegorskem klancu v smeri proti Novemu mestu," so nam pojasnili na Darsu. Skupno je predvidenih devet odsekov za sekcijsko merjenje hitrosti.
Policija bo po lastnih besedah letos tudi sicer stremela k učinkovitejšemu nadzoru prometa. Kot zatrjujejo, z vidika nadzora ključnih prekrškov (hitrost, mobitel, alkohol, varnostna razdalja) spremljajo razvoj modernih tehničnih sredstev. Morda bodo celo uspeli nabaviti etilometre.
Razširili bodo delovanje avtocestne policije z ljubljanskega in gorenjskega še na druge krake AC omrežja. Večjo prisotnost nameravajo zagotoviti tudi na drugih cestah in imeti posebej v mislih ranljive udeležence. Da bo cilj izpolnjen, pa bo eden ključnih izzivov kadrovska okrepitev. Od vlade si končno želijo tudi rešitev, ki bodo omogočale zakonsko podprto uporabo sistema za avtomatsko prepoznavo tablic in poenostavljen postopek kaznovanja prehitrih "Miki Mišk", ujetih na stacionarne radarje. In hkrati upajo, da bodo pristojne osebe na Ministrstvu za infrastrukturo končno našle rešitev, kako policiji zagotoviti delovanje prve mobilne enote za tehnične preglede, ki je marsikje po tujini že postalo udarno sredstvo organov za odkrivanje nevarnih vozil v prometu.
Letos bo leto akcij! Javna agencija za varnost prometa (AVP) bo kar podvojila število tednov (s 16 na 31) z različnimi preventivnimi aktivnostmi, s katerimi namerava vse udeležence v prometu pozivati k strpnemu in odgovornemu početju. Razlog je očiten - v prometni varnosti smo lani padli vsaj za pet let nazaj. Čeprav je bilo število nesreč podpovprečno, pa so bile posledice v letu 2021 precej hujše, po začasnih podatkih je umrlo kar 115 ljudi. Prve analize kažejo predvsem na neverjetno število nepripetih in alkoholiziranih udeležencev.
Cestni vsakdan
Glede prodaje avtomobilov bo leto 2022 zelo nepredvidljivo. Znane težave z dobavami naj bi se sicer nekako do sredine leta postopno izboljšale, gotovo pa se kupci ne morejo nadejati nižjih cen v obliki velikih popustov, saj zakon ponudbe in povpraševanja tega še nekaj časa ne bo omogočal. Na trgu rabljenih vozil so razmere podobne, za nekatere najbolj popularne modele so cene lani švignile navzgor in bodo tam ostale. Skatka: kdor misli, da bo s čakanjem prišel do cenejšega avtomobila, se zelo verjetno moti. Predvsem ne sme biti izbirčen. Dizlu pri novih avtomobilih se tudi v Sloveniji letos obeta nadaljnji zaton.
Kaj bo s subvencijami za električna vozila, bodo spet čez noč spremenili njihovo višino? To vedo samo na Ekoskladu.
Madžarski MOL bo po predvidevanjih zaključil prevzem 120 bencinskih servisov iz rok OMV Slovenija in njegovo veleprodajo. S tem bo z nekoliko večjim Petrolom skoraj povsem obvladoval slovenski trg goriv. Mimogrede, projekcije kažejo, da se bodo cene surove nafte na svetovnih trgih letos še dvigale, kar gotovo ni dobra novica za lastnike.
V naši okolici
V Avstriji se točenje bencina in dizla ne bo več splačalo. Zaradi dodatnega davka na CO2 se bo od julija dalje cena litra bencina in dizla v severni sosedi podražila za devet oziroma osem centov. Domačini bodo višji znesek delno dobili kompenziran s posebnim podnebnim bonusom, tujci pač ne. Avstrijci so za malenkost dvignili ceno vinjet, spomladi pa nameravajo vpeljati že nekaj časa obljubljeno elektronsko vozniško dovoljenje. Ker se ta ideja vse bolj širi po Evropi, bo morala prej ali slej svoje glede harmonizacije e-vozniške reči tudi Evropska unija.
V Nemčiji veljajo višje kazni za nekatere prometne prekrške, zaostrujejo se pogoji glede okoljskih nalepk. Nova vlada se ne bo dotikala brezplačnih avtocest.
V Veliki Britaniji uporabo mobilnih telefonov v avtih omejujejo na minimum: klicanje je dovoljeno le v primeru nuje, uporaba navigacije prek telefona samo, če je mobilnik pripet ob instrumentalno ploščo. Vsakršna druga raba se drago kaznuje. Prav tako so v tej državi prvič v zakonu določili hierarhijo v prometu od pešca do voznika tovornjaka. Velja: večjo škodo kot lahko povzročiš glede na uporabljeno prometno sredstvo, bolj si odgovoren v primeru kontakta z drugim udeležencem. Pripravljajo tudi spremembe pravil v šolah vožnje - ne bodo več učili ročnega prestavljanja, kandidati bodo bolj izkoriščali asistenčne sisteme in se učili učinkovite vožnje.
V Franciji bodo od marca naprej morali biti vsi oglasi za avte obvezno opremljeni s pisnim ali zvočnim opozorilom, da naj ljudje za krajše poti uporabljajo noge, kolo ali javni promet.
Za konec: "Omejitev 130 km/h ne bo več veljala!"
Letos je volilno super leto. Deležni bomo ogromno idej, načrtov in obljub o ureditvi prometnih tegob s strani naših kandidatov za poslance, predsednika in župane. Vzemite jih z veliko mero soli, "ideje" izvoljenih oseb so lahko v marsičem omejene. Kot na primer zimzelena obljuba, da bi dvignili omejitev hitrosti na naših štiripasovnih avtocestah, ves tovorni promet na njih pa čez noč preselili na železnico. Velikokrat pa oseba, ki omejuje dobre in izvedljive ideje, anonimno sedi v neki pisarni. Srečno pot skozi 2022!
Dobrodošli v najboljši intimni klub - - Se︆︆ns︆︆to︆︆s︆︆.︆︆C︆︆o︆︆m
Kakj vse nam bodo še obljubili pred volitvami, potem pa kaj hitro na vse pozabili?
Žal bo se vedno hodilo v Avstrijo tankat ker bo Slovenski trgovec goriva višal cene da bo vedno dražje kot …