Preverili smo, če in za koliko so se v Sloveniji podražili avtomobili. Pri tem smo upoštevali dvanajst najbolje prodajanih modelov v Sloveniji po uradni statistiki Sekcije za osebna motorna vozila pri GZS za mesec november, ki jo pripravlja podjetje Ardi.
Pod drobnogledom so se znašli renault clio, volkswagen T-cross, renault captur, dacia duster, škoda octavia, volkswagen T-roc, škoda kamiq, peugeot 2008, volkswagen polo, volkswagen tiguan, volkswagen golf in škoda kodiaq. Vzorec je zanimiv in kaže, da se Slovenci pri nakupih novih avtomobilov bolj ali manj obrnemo na določene znamke, vendar pa tu to niti ni tako pomembno, saj bi bil rezultat tudi, če bi bili na seznamu drugi avtomobili, verjetno precej podoben.
Podjetje JATO Dynamics je letos poleti objavilo, da so se cene novih avtomobilov v zadnjih 18 letih v svetovnem merilu zvišale za 63 odstotkov, naš pregled pa je pokazal, da so se cene zvišale tudi pri nas. Pregledali smo namreč cene osnovnih izvedenk izbranih modelov v zadnjih desetih letih in ugotovili, da so se povprečno podražile za 20 odstotkov. K temu dodajmo, da avtomobili v desetih letih niso postali le dražji, ampak se je precej povečal tudi nabor opreme, vstopni modeli pa so praviloma opremljeni tudi z močnejšimi motorji kot pred desetletjem.
Kako pa se je na cenah novih avtomobilov odrazilo zadnje leto, ko se soočamo s težavami, ki jih povzroča koronska kriza, a ne le ta, saj je na avtomobilski trg bolj kot epidemija, zaradi katere sem povpraševanje po novih avtomobilih niti ni zmanjšalo, ampak je morda celo še večje, vplivala predvsem kriza z nabavami polprevodnikov, tvornega elementa elektronskih čipov, brez katerih sodobnih avtomobilov ne moremo več niti zagnati, saj kontrolirajo večino avtomobilskih sklopov.
Za koliko so se avtomobili pri nas v zadnjem letu podražili?
Za primerjavo smo vzeli določene različice modelov s seznama najbolj prodajane dvanajsterice. Večinoma je šlo za osnovne različice, ampak ne nujno samo za osnovne.
Renault clio Sce 65 life, osnovna različica najbolje prodajanega clia s 65-'konjskim' bencinskim motorjem torej, je novembra lani stala 11.850 evrov, letos junija 12.090 evrov, do letos novembra pa se je podražila na 12.390 evrov. Drugouvrščeni volkswagen T-cross 1,0 TSI life s 115-'konjskim' turbobencinskim trivaljnikom je lani novembra stal 19.474, junija 20.235, letos novembra pa 20.400 evrov.
Primerjava cen renaulta capturja TCe 90 je malo težja, saj je opremsko različico life, ta je lani novembra stala 14.890 evrov, spomladi v vlogi osnovne nadomestila različica limited, za katero je bilo junija treba odšteti 17.140 evrov, novembra pa že 17.690 evrov. Dacia duster je letos doživel medgeneracijsko osvežitev, ki mu je prinesla tudi višje cene. Lani novembra je bilo tako za različico 1,0 TCe essential s 100-'konjskim' motorjem treba odšteti 13.740 evrov, prenovljeni duster TCe 90 z enako stopnjo opreme in dobro deseterico 'konjev' šibkejšim motorjem pa je junija stal 13.990, novembra pa 14.390 evrov.
Na peto mesto po prodaji se je uvrstila škoda octavia, ki je s 110-'konjskim' motorjem 1,0 TSI in opremo active lani novembra stala 17.971, junija 18.431, letos novembra pa 10.392 evrov. Podražil se je tudi volkswagen T-roc, a le spomladi. T-roc s 110-'konjskim (oziroma 115-'konjskim' lani jeseni), je novembra lani stal 19.992, junija in novembra letos pa 20.622 evrov. Škoda kamiq 1,0 TSI z močjo 95 'konjev' in opremo ambition je lani stala 16.511 evrov, z opremo active pa letos junija 17.058, novembra pa 17.878 evrov.
Francoski majhen križanec peugeot 2008 je z 1,2-litrskim trivaljnikom z močjo 100 'konjev' in opremo active lani novembra stal 17.865, letos junija 18.490, novembra pa 19.640 evrov. Podražil se je tudi letos osveženi volkswagen polo. Z 80-'konjskim turbobencinskim trivaljnikom in opremo life je lani novembra stal 15.081 evrov, s 95-'konjskim turbobencinskim trivaljnikom in opremo entry pa je prenovljen letos junija stal 15.763, novembra pa 16.553 evrov. Volkswagen tiguan se je izkazal kar za nekakšno anomalijo. S 150-'konjskim' štirivaljnikom 1,5 TSI in opremo life je namreč lani novembra stal 28.894 evrov, do junija pa mu je cena celo padla na 28.489 evrov. Se je pa zato do novembra letos podražil na 30.785 evrov.
Volkswagen golf 1,0 TSI s 115-'konjskim motorjem 1,0 TSI je lani stal 20.271 evrov, junija pa 20.724. Jesen mu je prinesla osveženi 110-'konjski' motor 1,0 TSI in malce boljšo osnovno opremo life, zato primerjava s ceno 23.027 evrov verjetno ni povsem na mestu. Je pa zato bolj na mestu primerjava cen škode kodiaqa 2,0 TDI ambition DSG s 150-'konjskim' turbodizelskim štirivaljnikom. Lani novembra je stal 31.304, junija 32.489, novembra letos pa 34.553 evrov.
Podražitev še ni konec
Razlike v cenah med lanskim in letošnjim novembrom so torej očitne in segajo od približno 500 do več kot 3.000 evrov oziroma od 5 do 15 odstotkov (upoštevaje, da večja razlika v ceni pri dražjih avtomobilih prinese manj odstotkov). Podobno ocenjujejo tudi pri podjetju Porsche Slovenija, kjer so povedali, da so se cene njihovih vozil znamk Audi, Seat, Škoda in Volkswagen v zadnjem letu povečale trikrat do štirikrat, pri podjetju Emil Frey, ki zastopa znamke Peuget, Citroën, DS, Mercedes-Benz, Smart, Honda, Mitsubishi, Jeep, Fiat, Fiat Professional, Alfa Romeo in Abarth, pa ocenjujejo, da so se letos njihovi avtomobili odvisno od znamke podražili za 10 do 15 odstotkov.
Opazimo pa lahko tudi, da je do večine večjih dvigov cen prišlo v drugi polovici leta, potem torej, ko je avtomobilski svet prizadelo pomanjkanje polprevodnikov, temu primerno pa se je zmanjšala tudi proizvodnja novih avtomobilov. In če k temu prištejemo še povečano povpraševanje po avtomobilih, je rast cen povsem razumljiva. Morda lahko k temu dodamo še, da so cene morda realno celo višje, saj proizvajalci po načelu »za vami stoji cela vrsta kupcev« niso več tako pripravljeni na odobritev različnih popustov.
Videti pa je tudi,da podražitvam novih avtomobilov vsaj še v začetku prihodnjega leta ne bo konca, saj je nekaj znamk že napovedalo, da bodo po novem cene svojih avtomobilov še malce popravile navzgor. Je torej čas pravi za nakup novega avtomobila? Če čakate na padec cen, se boste verjetno še precej načakali, če pa ga potrebujete, potem pa je morda dobro z nakupom pohiteti. A pripravite se, da boste naj po naročilu morali še nekaj časa potrpežljivo počakati.