Slovenski mehaniki odkrivajo: To so največje napake pri menjavi gum

Foto: Gregor Prebil
Foto: Gregor Prebil
Trem mehanikom oziroma vulkanizerjem smo postavili enaka vprašanja glede menjave pnevmatik. Razkrili so nam, katere so tiste napake, zaradi katerih imajo lastniki ob menjavi pnevmatik dodatne stroške in težave pri vožnji.
Oglej si celoten članek

Vprašanja smo naslovili na podjetje Špan, AMZS in na trikratnega mehanika leta Primoža Rožnika, sicer tehničnega inštruktorja pri podjetju GMT.

Avto Ni pravilo, da imata dva enaka nova avtomobila enake pnevmatike

Zakaj po vašem mnenju ne bi smel vsak, ki ima doma napravo, menjati gume?

Primož Rožnik

Če ima ustrezno opremo in znanje s tega področja ne vidim razloga, da teh storitev ne bi opravljal ob pogoju izpolnjevanja tudi vseh pogojev obrtnih dovoljenj in s tem opravljanja pridobitne dejavnosti z urejenimi davčnimi obveznostmi.

Špan

Vsak, ki ima doma pečico še ni kuhar. Orodje namreč ni vse. Sploh se je treba zavedati, da so pnevmatike edini stik vozila s podlago in pri varnosti se res ni za igrati. Na žalost poznamo primere, ko je prišlo zaradi napačnih premontaž tudi do snetja pnevmatike. Pri hitrosti na avtocesti je lahko to tudi prometna nesreča s smrtnim izidom.

Test pnevmatik So celoletne pnevmatike že dovolj dobre?

Jurij Kočar, vodja AMZS servisa

V AMZS svetujemo, naj montažo pnevmatik vedno opravlja le strokovno usposobljen vulkanizer, ki razpolaga z ustrezno opremo. Le tako bo pnevmatika, ob ustrezni namestitvi na kolesne obroče, ostala nepoškodovana in ustrezno uravnotežena. S tem bo zagotovljena varna in udobna vožnja, brez nepotrebne obrabe in tresljajev. Strokovno usposobljen vulkanizer bo znal tudi oceniti in preveriti stanje pnevmatik (globino profila, kakovost gumene zmesi (npr. preperelost) in druge morebitne poškodbe), saj lahko le kakovostna in brezhibna pnevmatika opravi svojo vlogo ter vozniku zagotavlja varno vožnjo.

Foto: Saša Despot vulkanizerstvo

Kakšne poškodbe na pnevmatiki in s tem stroški lahko nastanejo, če pnevmatika ni ustrezno zamenjana?

Primož Rožnik 

Največkrat se pojavijo poškodbe tesnilnega roba pnevmatike, poškodbe senzorskih ventilov in praske na platiščih. Varnostno gledano sta prvi dve poškodbi pomembnejši, stroškovno pa je poškodba platišča lahko najdražja.

ZIMSKE PNEVMATIKE Kako neodvisni testi vplivajo na nakup pnevmatike?

Špan

Dokler govorimo o stroških, je situacija še pod nadzorom. Problem nastane, ko pride zaradi malomarnega dela do nesreč. Tukaj so v zadnjih letih zavarovalnice postale pozornejše in prav je tako. Tudi stranke so postale zahtevnejše in za svoj denar zahtevajo strokovnost.

Jurij Kočar, vodja AMZS servisa

Če pnevmatike niso ustrezno nameščene, lahko to pomeni nenaden padec tlaka, posledično se pnevmatika popolnoma uniči. Lahko pride tudi do poškodb samega platišča oziroma podvozja. Neustrezna pritrditev kolesa lahko povzroči, da to pri vožnji odpade, kar je spet zelo nevarna situacija z zelo nepredvidljivimi posledicami. Stroški, povezani s poškodbami pnevmatik oziroma vozila, ki so lahko posledica takšnih situacij, so lahko zelo visoki, a še vedno povsem neprimerljivi s posledicami prometne nesreče, do katere lahko pride zaradi navedenih primerov. Pri tem je treba poudariti, da voznik s tehnično neustreznim vozilom ne ogroža le sebe, temveč tudi sopotnike in druge udeležence v prometu.

Foto: Saša Despot vulkanizerstvo

Kako lahko napačno nameščena pnevmatika (naprej/nazaj) vpliva na samo obrabo in porabo goriva?

Primož Rožnik 

Napačna pozicija pnevmatike na vozilu nima vpliva na porabo goriva, če so na vozilu vse pnevmatike istih dimenzij. Na obrabo pa ima vpliv vrsta pogona vozila in s tem povezana rotacija koles zaradi enakomernejše obrabe vseh pnevmatik.

Špan

Tukaj ne gre le za porabo goriva. Takšne primere poznamo in so primeri nestrokovnega dela. To se hitro opazi, ker vozilo ne ohranja pravilne smeri. Manj opazna stranka lahko tako vozi celotno zimsko sezono in se spomladi čudi, kako to, da je prišlo do neenakomerne obrabe pnevmatik.

Kupil vrhunske pnevmatike Imam vrhunske pnevmatike, zakaj nisem zadovoljen?

Jurij Kočar, vodja AMZS servisa

Pnevmatike ločimo na simetrične (pri teh je na pnevmatiki označena smer vrtenja) in asimetrične (pri teh je označeno, katera naj bo zunanja stran). Če pnevmatik ne namestimo v skladu z navodili proizvajalca, te ne morejo ustrezno opravljati svojega dela (zagotavljanje varnosti, ki je med drugim povezana z vodljivostjo vozila, nepravilna namestitev preprečuje optimalno odvajanje vode, nadalje vpliva na udobje vožnje, hrupnost, porabo goriva …).  

Foto: Saša Despot Vulkanizer

Kaj so najpogostejše napake, ki ji opažate, ko ljudje k vam pripeljejo avto za menjavo pnevmatik?

Primož Rožnik 

Najpogostejša napaka je nekvalitetno centriranje koles, občasno pa tudi nepravilna smer vrtenja pnevmatik.

Špan

Najpogostejše so zagotovo napake na podvozju, ki vplivajo na neenakomerno obrabo pnevmatik. Za pravilno obrabo pnevmatik mora biti podvozje primerno nastavljeno. Ljudje velikokrat pozabljamo na pomen avto-optike, kot ji pogovorno rečemo. Tako pride do povečane obrabe pnevmatike na enem delu. Stranke na to opozorimo in pred nakupom novih pnevmatik je obvezno nastaviti podvozje. Da do napak ne prihaja tudi v prihodnje. Po nenamernem stiku vozila z robnikom, udarnimi jamami itd. namreč kar hitro pride do napak, ki se pokažejo ob prvem obisku vulkanizerja.

DODATNI STROŠKI Pnevmatike vas bodo vedno bolj udarile po žepu

Jurij Kočar, vodja AMZS servisa

Opažamo, da so naši člani in drugi vozniki glede pnevmatik vse bolj osveščeni in vestni. Zavedajo se, kako pomembna je kakovostna in zmogljiva pnevmatika, ki je edina stična točka med vozilom in cesto. Opažamo pa sledeče pomanjkljivosti: neustrezen tlak v pnevmatikah (treba ga je preverjati vsaj enkrat mesečno), neenakomerno obraba pnevmatik, ki je največkrat posledica neustrezne geometrije podvozja. 

Foto: Saša Despot vulkanizerstvo

Kako pomembne so uteži za pnevmatike in njihova kakovost. Ali to vulkanizerji zanemarjajo?

Primož Rožnik 

kakovost uteži je zelo pomembna, saj odpadla utež ne opravlja svoje naloge. Še bolj pomembno je to pri lepljivih utežeh za lita platišča.

Logično Zakaj so avtomobilske pnevmatike vedno črne?

Špan

Kot pri vseh dejavnostih obstajajo ceneni proizvodi in kakovostni proizvodi. Nekdo, ki išče tržno nišo v najcenejši storitvi zagotovo ne uporablja materialov najvišje kakovosti. Iz slabe osnove je težko narediti dober produkt. In določene slabe uteži odpadejo že pri pranju v avtopralnici. Zato pri nas uporabljamo le materiale in dobavitelje, ki so preverjeni in kakovostni.

Foto: Saša Despot Vulkanizer

Zakaj je treba centrirati pnevmatike?

Primož Rožnik 

Neuravnoteženost koles je poleg neudobne vožnje tudi najpogostejši vzrok za odpoved ostalih delov podvozja, kot so končniki, zglobi, amortizerji in ležaji.

Špan

Centriranje ali pravilno uravnoteženje pnevmatik in platišč je izravnavanje sil glede na os platišča, ki se pojavijo pri vrtenju. Le to nastane zaradi razporeditve mase tako na pnevmatiki kot na platišču. Neuravnoteženost se pri vozilu kaže kot tresenje, ki se prenaša preko volana in karoserije. Neenakomerna razporeditev mase na pnevmatiki je do neke mere prisotna od same izdelave pnevmatike, kasneje pa se le-ta pojavi zaradi neenakomerne obrabe.

Zaskrbljujoče 30 bralcev prepričali, zakaj na avto namestiti zimske pnevmatike

Jurij Kočar, vodja AMZS servisa

Centriranje pnevmatik pomeni uravnoteženje pnevmatik. Če kolo ni uravnoteženo, se na vozilu pojavljajo tresljaji oziroma vibracije, kar negativno vpliva tako na varnost kot udobje vožnje, pa tudi na samo vozilo, saj lahko tresljaji povzročijo najrazličnejše poškodbe (npr. podvozja). 

Foto: Anže Petkovšek pnevmatike

Ali se soočate s polomljenimi senzorji v pnevmatikah? Kako pogosto?

Primož Rožnik 

Teh primerov je pred nekaj leti bilo več, sedaj pa se je zavest o prisotnosti senzorskih ventilov in posebnih postopkih premontaže pnevmatik že zelo razširila do večine »vulkanizerjev«.

Špan

Senzorski ventili TPMS so pri avtomobilih postali stalnica. S polomljenimi ventili se najpogosteje srečamo, ko nas stranka obišče, ker želi menjavo senzorja. Pri pregledu se vidi, da senzor ni več na svojem mestu oz je bil poškodovan. Vedno manjši presek pnevmatik pri sodobnih avtomobilih zahteva tudi naprednejši način premontaže pnevmatike.  

Test resnice Kako dobre so v resnici celoletne pnevmatike?

Jurij Kočar, vodja AMZS servisa

V naših vulkanizerskih delavnicah se srečujemo s poškodovanimi senzorji tlaka, ki so največkrat posledica nestrokovnih posegov oziroma nepravočasne menjave ventilov, na katere so ti senzorji pritrjeni. Srečujemo se tudi že s praznimi baterijami v samih senzorjih. V takem primeru je treba zamenjati cel senzor (zgolj menjava baterije ni mogoča).
 

Obišči žurnal24.si

Komentarjev 4

  • 14:06 5. November 2018.

    Pa tudi vsak vulkanizer ni vulkanizer

  • 23:01 4. November 2018.

    včasih smo še za registracijske nalepke nalepit na šipo rabli strokovnjaka, če se še spomnete...

  • 21:01 4. November 2018.

    Haha celo znanost delajo iz menjav gum. Popoldanci se znajo marsikaj bolj kompliciranega od pooblascenih servisov s svojimi nadstandardnimi storitvami.

Več novic

Zurnal24.si uporablja piškotke z namenom zagotavljanja boljše uporabniške izkušnje, funkcionalnosti in prikaza oglasnih sistemov, zaradi katerih je naša storitev brezplačna in je brez piškotkov ne bi mogli omogočati. Če boste nadaljevali brskanje po spletnem mestu zurnal24.si, sklepamo, da se z uporabo piškotkov strinjate. Za nadaljevanje uporabe spletnega mesta zurnal24.si kliknite na "Strinjam se". Nastavitve za piškotke lahko nadzirate in spreminjate v svojem spletnem brskalniku. Več o tem si lahko preberete tukaj.