Tudi največji ruski proizvajalec avtomobilov AutoVAZ lahko namreč brez delov iz tujine proizvaja le dva modela, ki sta po zasnovi stara več desetletij. Jedrska velesila bi se zato lahko na avtomobilskem področju vrnila vsaj v osemdeseta leta prejšnjega stoletja.
Zaradi vojne v Ukrajini je v Rusiji že ustavilo svojo proizvodnjo več zahodnih avtomobilskih proizvajalcev. Med njimi so Volkswagen, Ford, Mercedes-Benz, BMW in Stellantis. Kia in Hyundai sta po drugi strani morala proizvodnjo ustaviti zaradi pomanjkanja bistvenih komponent, zaradi pomanjkanja sestavnih delov pa je večino proizvodnje ustavil tudi ruski proizvajalec AutoVAZ, ki je sicer v večinski lasti Renaulta. Renault ima sicer tudi tovarno v Moskvi, njegov japonski partner Nissan pa v St. Petersburgu. Številni proizvajalci celo razmišljajo o popolni selitvi proizvodnje iz Rusije. Volkswagen denimo razmišlja, da bi tovarne iz Rusije preselil v Severno Ameriko in Kitajsko.
Ruske avtomobilske tovarne so torej povsem paralizirane, kar velja tudi za proizvodnjo tovornjakov, ki jih Rusi med drugim izdelujejo v povezavi z Volvom in Daimlerjem. Oba partnerja sta se že umaknila. Sankcije pomenijo tudi težave pri nadaljevanju proizvodnje, saj je prekinjen tudi dotok delov v Rusijo. Celo AvtoVAZ z najbolj lokalizirano proizvodnjo potrebuje okrog 20 odstotkov delov iz tujine. Poleg tega je večina avtomobilskih znamk ustavila tudi prodajo.
Ostaja lada niva
Trgovine so zato zaprte, avtomobilov pa ni mogoče prodajati niti zaradi negotovih cen. Rubelj je namreč od začetka vojne katastrofalno izgubljal vrednost. V takšnih pogojih Rusom ne bo na voljo prav veliko avtomobilov, saj jih zaradi pomanjkanja zahodnih delov ne bodo mogli proizvajati. To velja tudi za ruske lade.
Ruska tovarna lahko namreč brez delov iz tujine proizvaja le dva modela: lado nivo legend in lado nivo travel. Prvi je seveda klasična lada niva, ki so jo začeli izdelovati davnega leta 1973, drugi pa sodobna izvedba lade nive, ki je leta 1998 nastala v sodelovanju z General Motorsom. Sodobnejših lad grante, veste in Xray ni mogoče izdelovati brez Renaultovih komponent. Francoski proizvajalec sicer ni izrazil namena, da trajno zapusti Rusijo, vendar sodeluje pri izvajanju sankcij.
Enako velja celo za slovito državno razkošno znamko Aurus, ki proizvaja državne limuzine, ki jih uporablja tudi Vladimir Putin. Limuzina aurus senat je namreč polna zahodnih komponent, saj so jo razvili v sodelovanju z zahodnimi podjetji, kakršni sta Porsche Engineering in Bosch. Aurusu sicer komponente dobavlja okoli 75 podjetij, med katerimi je veliko tujih. Aurusova tovarna sicer stagnira že dobro leto in v vsem času obstoja je proizvedla le nekaj primerkov limuzine senat, torej sankcije ne bodo zares vplivale nanjo.
Spreminjanje cest v muzeje
Kljub sankcijam lahko svoj sloviti kombi bučanko, ki je nastal leta 1965, izdeluje tudi UAZ. Ne more pa izdelovati bolj sodobnega terenca patriota, ki uporablja Boschevo elektroniko. Verjetno bi zmogel brez japonskih varnostnih vreč. Tudi AvtoGAZ bo imel težave s proizvodnjo svojega kombija gazelle, ki ga poganjajo Volkswagnovi in Cumminsovi dizli. Menjalnike sicer Rusi izdelujejo sami. Morda lahko dizelske motorje nadomestijo s starikavimi ruskimi, ki so te kombije poganjali nekoč. Ruske ceste bi se torej lahko kmalu spremenile v muzeje zastarele avtomobilske tehnike.
Nekaj avtomobilov bi torej lahko še naprej izdelovali s starejšo tehnologijo ali pa s pomočjo sodobnih delov iz Kitajske. Kitajska, ki ukrajinske vojne še vedno noče imenovati z izrazom vojna, si obeta, da bo izkoristila priložnosti, ki jih ponuja odsotnost zahodnih avtomobilskih proizvajalcev. Na ruskem trgu sta trenutno najmočnejša kitajska proizvajalca Chery in Haval iz skupine Great Wall Group. Prodaja kitajskih avtomobilov v Rusiji se je sicer iz 42.700 leta 2020 lani potrojila na 122.800 avtomobilov. Kitajski proizvajalci v Rusiji odpirajo tudi svoje tovarne. Great Wall ima tovarno v Tuli v bližini Moskve, Geely pa avtomobile proizvaja v najzvestejši ruski zaveznici Belorusiji. Proizvodnjo v Rusiji vzpostavlja tudi Chery.
V vsakem primeru kaže, da je Rusija sicer vojaška velesila in velika proizvajalka surovin, ni pa avtomobilska velesila. Domače znamke namreč proizvajajo zastarele avtomobile, ki jih zaradi emisij denimo tudi v mirnem času ni bilo mogoče izvažati v Evropo. Lada se je z evropskega trga denimo dokončno umaknila leta 2019. Nekaj škode bodo sicer zaradi ustavitve proizvodnje in prodaje v Rusiji utrpele tudi zahodne znamke, Renault je v Rusiji denimo pred vojno prodal 12 odstotkov svojih vozil, Škoda pa 10 odstotkov, vendar pa bo kratko gotovo potegnila Rusija, ki se lahko vrne več avtomobilskih desetletij nazaj.
Morda lahko dimotorje nadomestijo s starikavimi ruskimi, ki so te kombije poganjali nekoč. Ruske ceste bi se torej lahko kmalu …
Sam res mi se moramo vprašati s čim se bomo vozili!!? Njihova Lada je za njihove razmere in potrebe večinskega …
Velike EU tovarne so že z začetkom covifa, izpad Kitajske proizvodnje preselile v Romunijo, Bolgarijo, Češko, dame so postavile lastne …