Si predstavljate scenarij, ko krogle iz pušk zadenejo avtomobil ter poškodujejo in prebijejo zunanjo pločevin avtomobila? Vendar v tem primeru ne gre za napad na osebo v avtomobilu, ampak za preskus armiranega vozila.
Izdelava in preskus armiranih vozil, s kakršnimi se vozijo politiki, kralji in kraljice, visoki uradniki ali zelo bogati posamezniki, se seveda razlikujeta od testiranja in izdelave običajnih avtomobilov. Bivšo nemško kanclerko Angelo Merkel so denimo pogosto vozili v audiju A8L security, njen naslednik Olaf Scholz pa ima na razpolago novi mercedes-benz S 680 guard. V voznem parku slovenske vlade sta od leta 2019 denimo dva močno oklepljena mercedesa S600, poleg njiju pa še dva malce manj zaščitena BMW-ja X5.
Združenje za preskus oklepnikov
V Nemčiji denimo za preskuse civilnih vozil skrbijo trije uradi, ki so se združili v VPAM, združenje testnih centrov za materiale in konstrukcije, ki so odporni na napade. Ti so sicer nastali kot odgovor na dejanske uresničitve terorističnih groženj. Denimo na dejavnost nemške teroristične organizacije RAF, ki je leta 1977 izvedla ugrabitev in uboj visokega uradnika Hannsa Martina Schleyerja, leta 1989 pa uspešni bombni napad na predsednika Deutsche Bank Alfreda Herrhausna.
Odvisno od modela in njegovih predvidenih zmogljivosti specialisti oddelka za balistiko strelnih orožij v Ulmu v avtomobil izstrelijo do 500 nabojev. To lahko stori tehnik ali pa v avtomobil strelja samodejna strelna naprava, ki je programirana tako, da strelja v določene občutljive predele vozila.
Specialisti med temi preskusi testirajo konstrukcijo karoserije in na neoklepljenem avtomobilu preverijo, kje so njegove kritične točke, ki jih preverijo še bolj natančno. Med analizo šibkih predelov so strokovnjaki pozorni predvsem na tečaje vrat, robove ter zvarjene in zlepljene stike med posameznimi elementi. Na osnovi teh dognanj oblikujejo armirane plošče, na katerih še pred vgradnjo v avtomobil preskusijo odpornost proti kroglam.
Kategorije zaščite
Nemško združenje v odvisnosti od debeline armirnih plošč in stekla preskuse deli na deset kategorij od VR1 do VR10. Kratica označuje balistično odpornost vozila in opisuje odpornost določenega avtomobila pred napadi z različnimi projektili. Vozila, zaščitena s stopnjo VR4 lahko denimo zadržijo krogle iz revolverja magnum 44, če pa so zaščitena s stopnjo VR7, lahko prenesejo hitro streljanje s standardnim strelivom NATO, ki iz hitrostrelne puške leti s hitrostjo več kot 900 metrov na sekundo (oziroma 3.240 km/h). Če je avtomobil zaščiten z oklepnimi ploščami kategorije VR10, mora zadržati najmočnejše strelivo iz jurišne puške.
Poleg balističnega preskusa so blindirana vozila podvržena še testu varovanja pred eksplozijo. V tem primeru v bližini avtomobila sprožijo 12,5 kilograma eksplozivne zmesi. Opravijo tudi preskuse z ročnimi granatami nad in pod vozilom.
Tovarniški izdelki
Vendar pa večino okepnih avtomobilov v lastni režiji izdelujejo avtomobilske znamke, med katerimi so Audi, Bentley, BMW, Citroën, Jaguar, Daimler in Range Rover, ki večino oklepljenih vozil podjetnikom in zasebnikom prodajo v Južni Ameriki, Rusiji in Aziji. V Evropi jih večinoma kupujejo vladne službe in kraljeve hiše. Poleg samih proizvajalcev avtomobilov sicer oklepljena vozila izdelujejo tudi specializirana podjetja, kakršna so Alpha Armouring, Brabus, Trasco, Welp Group, AB Luxury in Stoof International, ki predelujejo limuzine in športne terence, ki jih izberejo njihove stranke. Te lahko sicer izbirajo predvsem med modeli razkošnih znamk.
Blindiranega vozila sicer ne naredi le nekaj nanj privarjenih oklepnih plošč, ampak jih proizvajalci praktično skonstruirajo na novo. Potniki v njih sedijo v oklepnem jedru, na katerega sta praktično privita motor in prtljažnik. Mercedes je denimo pri novem mercedesu S 680 guard prvič povsem samostojno razvil tudi njegovo oklepljeno jedro vključno z dodatnimi varnostnimi sistemi. Z drugimi besedami: prej so pri Daimlerju zgolj okrepili že izdelan mercedes razreda S, zdaj pa oklepljeno vozilo zamaskirajo v mercedes razreda S.
Mercedes-benz S680 guard naj bi sicer zdržal krogle iz natančne puške ali avtomatskega orožja, prav tako pa tudi razstrelivo, ki bi ga nekdo vrgel nanj ali podenj. K temu pripomorejo plošče iz posebnega jekla na zadnjem delu in požarnem zidu, tekstilne obloge za varnost pred šrapneli v strehi in paneli iz aramida.
Ogromna masa
Vse skupaj pa pripomore tudi k solidnemu povečanju mase avtomobila. Vrata tehtajo okrog 200 kilogramov, bočna okna 40 kilogramov, vetrobransko steklo pa 120 kilogramov. Pred eksplozijami pod vozilom potnike varuje masivno dno z oklepnimi ploščami, ki tehtajo 120 kilogramov, pred požarom pa avtomobil varuje intergrirani gasilni sistem z desetimi šobami pod avtomobilom in v motornem prostoru. Potniki so zavarovani celo pred napadom s strupenimi plini. Potniška kabina je namreč zasnovana tako, da zrak pod malce višjim tlakom sili v zunanjost, zato vanjo ne morejo prodreti plini.
Avtomobil, ki tehta dobrih 4,5 tone, poganja 612-'konjski' motor V12, ki ga v 8,3 sekunde pospeši do 100 kilometrov na uro in mu omogoča največjo hitrost 190 kilometrov na uro. Tudi s predrto gumo lahko s hitrostjo 80 kilometrov na uro prevozi več kot 30 kilometrov, torej povsem dovolj, da potnike odpelje na varno. Blindirani mercedes je opremljen tudi s sistemom za komunikacijo v zatesnjeni kabini zaprtih potnikov z zunanjostjo. To omogoča interkom z mikrofoni v ohišjih vzvratnih ogledal in zvočniki v vdolbinah koles.
Kakšna je cena takšnega oklepnika?
Kupci morajo zanj odšteti vsaj 457 evrskih tisočakov in to še pred obračunom davka na dodano vrednost in drugih potencialnih dajatev.
Tudi pri BMW-ju, kjer so svoj prvi oklepljeni avtomobil, BMW 733i high security, pripravili že konec sedemdesetih let dvajsetega stoletja, pravijo, da so njihovi blindirani avtomobili povsem drugačni od civilnih in imajo modificirano strukturo, ki zahteva veliko ročnega dela. O svojih blindiranih vozilih sicer nočejo izdajati podatkov, saj posel z njimi sloni tudi na molčečnosti.
Pri BMW-ju sicer na roke letno izdelajo nekaj sto oklepljenih vozil, med katerimi je denimo oklepljeni križanec BMW X5 M50i, ki se uvršča v kategorijo VR6. Blindirano vozilo bodo izdelovali tudi na osnovi nove serije 7, uvrščalo pa se bo v kategorijo VR9 ali celo VR10.