Nekoč so bili redki, potem so se najprej uveljavili na dizelskih motorjih, zdaj pa so že povsem običajni tudi na bencinskih motorjih. Govorimo o turbinskih polnilnikih. Velika verjetnost je, da je z njim opremljen tudi motor vašega avtomobila.
Turbinski polnilniki se na avtomobilih, sprva športnih, potem pa vse bolj tudi povsem običajnih, pojavljajo že več desetletij, saj imajo vrsto prednosti. S povečevanjem tlaka vstopnega zraka v zgorevalne komore motorja poskrbijo, da ima ta večjo moč in navor ter da se bolje odziva na ukaze s pedala za plin. Pomembna prednost so tudi prihranki pri gorivu in zmanjšane emisije škodljivih snovi, saj motor za doseganje enakih moči potrebuje manjšo delovno prostornino.
Na trgu so nove možnosti za preverjena rabljena vozila, med drugim tudi spletna stran za rabljena vozila Doberavto.si, kjer kupec rabljenega dobi tudi pregled dokumentacije pred nakupom rabljenega avtomobila? Kočar o tem pravi: »Na portalu Doberavto se za zdaj preveri zgodovina vozila na podlagi podatkov iz nacionalnega portala odprtih podatkov Slovenije. Podatki se preverijo avtomatsko in se jih ne da spreminjati.«
A kot vsak drugi mehanični element avtomobila, tudi turbo polnilnik zahteva nekaj pozornosti in skrbnega ravnanja, če seveda ne bi radi za popravila zapravili veliko denarja. Vse kar morate poznati, je v bistvu preprost trik, ki prepreči marsikatero nezaželeno okvaro. Imenuje se »pravilo ene minute.«
Kako deluje?
Poglejmo si, kako turbo polnilnik pravzaprav deluje. Njegova naloga je povečanje volumetrične učinkovitosti motorja s povečevanje tlaka, s tem pa tudi gostote zraka, ki vstopi v zgorevalne komore. V praksi turbina v polnilniku poskrbi, da se pretok zraka poveča, s tem pa tudi njegov tlak. Ker je v zgorevalnih komorah zato več kisika, je tudi zgorevanje goriva bolj učinkovito, večji je tudi izkoristek goriva, posledično pa se poveča moč motorja.
Ker se turbina na svoji osi zelo hitro vrti, je zelo občutljiva na kakršnekoli dodatne obremenitve. Predvsem zjutraj, ko je motor hladen, je turbo polnilnik zelo obremenjen s trenjem med gibljivimi deli, saj olje ne more takoj poskrbeti za potrebno mazanje stičnih površin. Turbo polnilnik je v tem primeru podvržen tudi zelo visokim termalnim obremenitvam, saj hladne dele začnejo hitro obdajati vroči izpušni plini iz motorja, kar na strukturo kovine ne voliva najbolje.
Nekaj stresnega se dogaja tudi takoj po vožnji z visokimi hitrostmi. Če motor ugasnete takoj, ko ste se ustavili, olje, ki je med vožnjo mazalo stike med komponentami, nenadoma neha teči, tisto, ki je ostalo med stiki, pa lahko zogleni zaradi visokih temperatur, ki jim je izpostavljeno. Olje sicer najbolje maže pri temperaturah nekaj sto stopinj Celzija, kar je več ali manj od tega, pa ni dobro.
Zogleneli ostanki olja se počasi nalagajo v turbo polnilniku in lahko povzročijo okvaro ali vsaj nepravilno vrtenje turbine. Če torej motor preobremenjujete takoj po zagonu ali pa ga po vožnji s hudimi obremenitvami takoj ugasnete, ste na poti proti dragemu popravilu, saj bo turbo polnilnik prej ali slej nehal delovati. Eden od simptomov poškodovane turbine je sicer tudi, ko motor začne porabljati več motornega olja, kot bi ga praviloma moral.
Pravilo ene minute
Ena najbolj učinkovitih metod za izogibanje okvari turbo polnilnika je zelo preprosta in jo vozniki poznamo že dolga leta, vendar jo redko uporabimo. Ko motor zaženete, ga pred vožnjo pustite v prostem teku delovati vsaj kako minuto. Morda se vam to zdi dolgo, vendar bo minilo kot bi trenil, če boste ta čas porabili za pošiljanje kratkih sporočil, nastavitve radia in klimatske naprave ali pa vpisa destinacije v navigacijsko napravo. Opravila torej, ki bi jih sicer opravili v prvih minutah vožnje in s tem ogrožali sebe in druge udeležence v prometu.
Ko mine prva minuta, vozite zmerno, dokler motor ne doseže delovne temperature. Olje za to, da se segreje na delovno temperaturo, običajno potrebuje dobrih petnajst minut. Po preteku prve četrt ure je tudi turbo polnilnik pripravljen na hitre odzive in visoke obremenitve, kar pomeni, da lahko plin odslej dodajate bolj brezskrbno.
Pravilo ene minute uporabite tudi, ko se pripeljete na cilj, predvsem v primeru ko je bila vožnja bolj dinamična, denimo po vožnji po avtocesti ali pa dirjanju na ovinkastih gorskih cestah. Tudi v tem primeru lahko čas, ko ste motor pustili teči v prostem teku, izkoristite za opravila, ki bi vas tako ali tako čakala po izstopu iz avtomobila. V tem času se bo namreč turbo polnilnik umiril, tekoče olje pa bo stične dele ohladilo do temperature, pri kateri se ne bo karboniziralo. Ker se v turbo polnilniku ne bo nabralo toliko oblog, bo deloval dlje in vam prihranil marsikateri visok strošek.
torej imamo turbo polnilnik in pa katalizator.. eden rabi cajt da začne delat, drugi pa takoj na polno da sploh …
V kakem drugem članku pa ste hvalili start-stop sistem, ki negira vaše nasvete :)