Novi znaki, nove omejitve na obvoznici in avtocesti

Foto: Profimedia
Pozor, da ne boste presenečeni, ko boste videli nova obvestila.
Oglej si celoten članek

Odlok o načrtu kakovosti zraka Mestne občine Ljubljana, ki ga je decembra izdala vlada, med ukrepi za zmanjšanje čezmerne onesnaženosti z delci PM10 predvideva tudi omejitev hitrosti motornih vozil na avtocestah in hitrih cestah. Podobni odloki veljajo tudi za druge mestne občine.

Nižja hitrost, manjše emisije in hrup

V primeru razglašene čezmerne onesnaženosti upravljavci cest omejijo hitrost motornih vozil na avtocestah in hitrih cestah. "V sosednjih državah, npr. v Avstriji, ukrep izvajajo in prispeva k izboljšanju kakovosti zraka," pojasnjujejo pri ministrstvu za okolje, ki ga vodi Irena Majcen. Ukrep temelji na modelu COPER, kjer se ocenjuje, da so emisije delcev iz osebnega motornega prometa s povprečno sestavo vozil pri hitrosti 110 kilometrov na uro za četrtino manjše kot pri hitrosti 130 kilometrov na uro. Pri zmanjšanju hitrosti s 130 na 90 kilometrov na uro pa je zmanjšanje emisij delcev kar 40 odstotno. 

Avto Na naših avtocestah bo hitrost pozimi znižana

Znižanje hitrosti zmanjša tudi obremenitve s hrupom, manjše so poraba goriva in emisije toplogrednih plinov, obenem pa je varnost udeležencev prometa večja ob nezmanjšani pretočnosti cest. "Ob tem je potrebno omeniti, da novi načrti vsebujejo tudi ukrep povečanja pretočnosti prometa, kar vključuje tudi izvoze iz avtocest in hitrih cest, da bil promet tudi tekoč," poudarjajo pri ministrstvu. Ukrep naj bi se začel izvajati najpozneje do konca leta 2019, a si ministrstvo za okolje prizadevajo, da bi bilo to že prej.

Prepoved tovornih vozil na severni obvoznici

Poleg tega naj bi se v letu 2018 dokončno odločilo, ali se uvede prepoved vožnje tovornih vozil na severni ljubljanski obvoznici. "Na severni ljubljanski obvoznici se promet zaradi preobremenjenosti večkrat zgosti, hkrati pa je ta del obvoznice v neposredni bližini stanovanjskih sosesk," je zapisano v prilogi odloka. "Prepoved prometa težkih tovornih vozil na severni ljubljanski obvoznici bi omilila prometne zgostitve in posredno pripomogla k zmanjšanju emisij, neposredno pa k manjši obremenitvi stanovanjskih sosesk s hrupom in onesnaženim zrakom."

Celostno naj bi preučili prepoved vožnje tovornih vozil, ki presegajo 7,5 ton največje dovoljene mase, po severni ljubljanski obvoznici. Možna je tudi različica ukrepa, pri kateri omejitve za težka tovorna vozila veljajo le za določen čas v dnevu oz. le v sezoni, ko je onesnaženost zraka v Ljubljani najbolj izražena. Za težka tovorna vozila zaradi hrupa že sedaj v nočnem času na severni ljubljanski obvoznici (H3) med 22.00 in 6.00 uro veljala prepoved prometa.

Ukrepi Velika novost na ljubljanski obvoznici

Zamujena priložnost Država bo zmanjšala hitrost na AC, zamudila pa druge rešitve

Foto: Žurnal24 Ljubljanska obvoznica

Na ministrstvu za infrastrukturo skeptični

Na ministrstvu za infrastrukturo, ki ga vodi Peter Gašperšič, poudarjajo, da Družba za avtoceste kot upravljalec avtocest in hitrih cest samostojno določa prometno ureditev na cestah, ki jih upravlja. "V ta segment spada tudi določanje največje dovoljene hitrosti vozil, pri čemer se lahko hitrost vozil na avtocestah in hitrih cestah omeji tudi na nižjo hitrost, ki je za posamezno vrsto vozil predpisana s prometnimi pravili," razlagajo pri ministrstvu. "To ni nobena novost, saj smo že danes priča številnim odsekom, ko je največja dovoljena hitrost vozil s prometno signalizacijo omejena na manj kot 130 kilometrov na uro (avtoceste) oziroma 110 kilometrov na uro (hitre ceste)."

Poudarjajo, da je ljubljanska obvoznica specifična, saj glede na dnevne migracije predstavlja ozko grlo, pri čemer lahko nepremišljeno izvajanje sicer na prvi pogled všečnih ukrepov, kot je omejevanje hitrosti in prepoved vožnje določenih vrst vozil privede do kolapsiranja prometnega sistema. "Zato je pred uvajanjem restriktivnih ukrepov nujno s prometnim modeliranjem oziroma študijo ugotoviti možne učinke, ki bi jih povzročil posamezen ukrep," poudarjajo pri ministrstvu. "Le te pa bo moral opraviti upravljavec avtocest in hitrih cest in ko bodo znani učinki, bo mogoče sprejemati nadaljnje odločitve." 

Zaradi pirotehnike smo dihali slab zrak Poglejte ta skok delcev na grafu!

Slovenija Megle je vedno manj. Zakaj izginja?

Pri Darsu pravijo, da je bila vsebina odloka predstavnikom njihove družbe obrazložena na več delovnih sestankih na ministrstvu za okolje. "V zvezi s cilji, ki jih želi MOP doseči glede kakovosti zraka, DARS nima nobenih zadržkov oz. drugačnih stališč, saj je zagotavljanje kakovostnih pogojev bivalnega okolja  zelo resna tematika, ki ji ni moč nasprotovati," pravi Nataša Kovše z Darsa. "Zato nismo in ne bomo oporekali tem okoljskim ciljem, nasprotno, pripravljeni smo na aktivnosti, ki naj bi jih izvajali."

Spremembe zakonov in predpisov

Ob tem so opozorili, da mora priti do vsebinske dopolnitve področnih predpisov, ki bodo upravljavcu avtocest in hitrih cest (AC/HC) dali možnost uveljavitve te novosti. Med drugim je tako potrebno vsebinsko dopolniti več predpisov, vključno z zakonom o pravilih cestnega prometa in pravilnikom o prometni signalizaciji. 

Gorenjska Sosed varčuje, vi se dušite

"Po zagotovitvi pravnih podlag bo upravljavcu dana možnost za vzpostavljanje dinamičnega vodenja prometa iz okoljskega razloga," razlaga Kovšetova in dodaja, da je predvidena postavitev znakov spemenljive vsebine na vpadnicah na ljubljanski avtocestni obroč, po tem, ko bodo vzpostavljeni sisemi za nadzor in vodenje prometa. "Izvajanje nižanja hitrosti iz okoljskih razlogov bo možno na tistih odsekih, kjer bo infrastruktura to omogočala in ko bo ARSO podal argumentirano zahtevo za določeno območje (odsek AC/HC) in za skupino vozil, pri čemer se pričakuje ločeno omejevanje hitrosti za težka tovorna vozila (TTV) in ločeno za osebna vozila," razlaga Kovčetova in dodaja, da težka tovorna vozila sicer že sedaj ne smejo voziti po avtocesti in hitri cesti z višjo hitrostjo od 90 oz. 80 kilometrov na uro. 

Foto: Profimedia Megla na avtocesti

Omejitev hitrosti na zahtevo Arsa

Prometno pravilo in čas trajanja tega pravila v primeru večdnevnega preseganja dni mejnih vrednosti onesnaženja bi po oceni Darsa moral izdati Arso, dopolniti pa bi bilo potrebno tudi pravilnik o prometni signalizaciji in prometni opremi z novim znakom, ki bo s svojo obliko "predpisal na znaku napisano hitrost in z dodatnim napisom uporabnikom avtocest in hitrih cest nedvoumno sporočal, da je omejitev hitrosti povezana z zahtevami zagotavljanja kakovosti zraka". Tako bi bilo na znaku recimo sporočilo o omejitvi hitrosti na 60 kilometrov na uro in napis PM10. 

 "Uporabnikom, ki za uporabo slovenskih AC/HC plačujejo cestnino, je širša družba dolžna pojasniti, da je potrebno tudi ob redkem prometu voziti z majhno hitrostjo," še poudraja Kovšetova. "Za voznika je zelo neprijazno, da mora pri 'tako rekoč prazni AC' voziti le 80 ali 60 kilometrov na uro. V primeru pojasnila, da je to posledica 'okoljskih razlogov', bo uspešnost nižjih hitrosti verjetno ustrezna."

Kazni prenizke, zato jih ne upoštevajo

Pri Darsu opozarjajo še, da bi bilo potrebno dopolniti tudi področje kaznovanja, saj so po oceni Darsa z višino 40 evrov oz. 20 evrov za polovičko prenizke. "Pri tako nizkih globah vozniki težkih tovornih vozil ne bodo v celoti upoštevali prometnih pravil," poudarja Kovšetova. "To mnenje utemeljujemo z dejstvom, da se v zimskih razmerah vozniki težkih tovornih vozil prometnih pravil ne držijo, saj tvegajo prekrške, ker je globa, ki ob takojšnjem plačilu znaša le 20 evrov prenizka."

Dars je predlagal tudi, da bi država zagotovila subvencijo za mestne potniške prevoze na tak način, da bi bila vožnja z mestnim avtobusom v času kritičnih razmer brezplačna. "Nelogično je, da se samo iz ukrepa omejenih voznih hitrosti na avtocesti oz. hitri cesti pričakuje drastično izboljšanje stanja, na mestnih cestah pa ukrepov ni," pravijo pri Darsu in dodajajo, da na pobudo še niso prejeli odgovora. 

Ljubljana V mesto zastonj z javnim prevozom?

Slovenija Okoljska taksa za vstop v mesto?

Glede trajnega znižanja hitrosti, torej stalno, vse dni in ne glede na okoljske razmere, pa so pri Darsu skeptični. Ob upoštevanju splošnega prometnega pravila, ki je, da je recimo na severni ljubljanski obvoznici najvišja dovoljena hitrost motornih vozil 110 kilometrov na uro za osebna vozila ter 90 oz. 80 kilometrov na uro za tovorna vozla, bi znižanje hitrosti pomenilo, da bi se razlika v hitrostih posameznih vrst vozil zmanjšala. "To bi vodilo v situacijo, da bi osebna vozila imela težave pri prepletanju s prehitevalnega na vozni pas," razlagajo pri Darsu. "Prišlo bi do vzporednega prometa dveh kolon, saj vozniki TTV praviloma ne vozijo s hitrostjo, ki je za njih predpisana (splošna omejitev), osebna vozila pa bi imela znižano hitrost, to skupaj pa je nevarno zaradi tega, ker bodo oteženi manevri prepletanja, ki so nujni, ko želi voznik zapustiti obvoznico na izvozu."

Ker se v prometnih konicah dogaja, da segajo kolone celo na vozne pasove obvoznice, bi vzporedne vožnje dveh kolon, v povezavi z obvezno vožnjo izključno po voznem pasu za težka tovorna vozila, povzročile velike težave. "Ker se zavedamo vseh okoliščin glede prometa na severni ljubljanski obvoznici, smo ministrstvu za infrastrukturo že predlagali prepoved tranzitnega prometa težkih tovornih vozil po H3," še pravijo pri Darsu. "Med argumenti za ta ukrep smo navedli tudi prometno varnostne razmere, varstvo pred hrupom in prašnimi delci. S predlogom se ministrstvo ni strinjalo."

dezurni@zurnal24.si

Obišči žurnal24.si

Komentarjev 17

  • 01:24 12. Januar 2018.

    Edina država, ki to aktivno počne, je Avstrija. Pa še tam samo 3 njihove regije in nikoli pod 100 km/h. …

  • 19:46 11. Januar 2018.

    "kmetek" si pa res en kmet....pa zapel se za kamioni in boš vido da ne vozjo preko 90 km,saj jim …

  • 18:57 11. Januar 2018.

    Še malo pa se bomo lahko z mopedom vozil po avtocest - to je samo ena blamaža novih zakonov v …

Več novic

Zurnal24.si uporablja piškotke z namenom zagotavljanja boljše uporabniške izkušnje, funkcionalnosti in prikaza oglasnih sistemov, zaradi katerih je naša storitev brezplačna in je brez piškotkov ne bi mogli omogočati. Če boste nadaljevali brskanje po spletnem mestu zurnal24.si, sklepamo, da se z uporabo piškotkov strinjate. Za nadaljevanje uporabe spletnega mesta zurnal24.si kliknite na "Strinjam se". Nastavitve za piškotke lahko nadzirate in spreminjate v svojem spletnem brskalniku. Več o tem si lahko preberete tukaj.