Za marsikoga je kolesarjenje pomemben del prostočasnih dejavnosti in kolesa radi odpeljem tudi s seboj na počitnice. Kaj bi morali vedeti o prtljažnikih za kolesa in kaj je treba upoštevati pri njihovi uporabi?
Na videz je vse preprosto. Prtljažnik kupite, ga pritrdite na avtomobil in nanj kolo, in se odpeljete. A hitro lahko pride tudi do napake, kolo pa v najmanj primernem trenutku pade z avtomobila, še najraje med vožnjo na avtocesti, ko se peljete na počitnice.
20 do 30 odpadlih koles na leto
Na DARS smo naslovili vprašanje, kolikokrat morajo njihovi delavci posredovati zato, ker je nekomu z avtomobila padlo slabo pritrjeno kolo. Odgovor sicer ne more biti natančen, pravijo, saj nimajo pooblastil v zvezi s kaznovanjem takšnih prekrškov in zato tudi nimajo točnih podatkov. Kljub temu povedo, da na leto povprečno zabeležijo od 20 do 30 intervencij, ko pade kolo z avtomobila na vozišče.
Točnega razloga zato sicer ne vedo, vendar z veliko verjetnostjo domnevajo, da je bilo takšno kolo neustrezno pritrjeno na prtljažnik. Ob tem tudi opozarjajo, da je uporabnik ceste, torej voznik, dolžan poskrbeti za varen prevoz prtljage, torej je tudi odgovoren za morebitne posledice padca kolesa na cesto.
Na obvestilo, da je na cesto padlo kolo se, kakor tudi v primeru drugih predmetov, čim hitreje odzovejo vzdrževalci avtoceste, ki kaj dogodka zavarujejo in odstranijo kolo. Pripravijo tudi zapisnik, ki je osnova za povračilo morebitne škode, za katero je odgovoren voznik avtomobila, s katerega je kolo padlo, zato jo pokrije njegova zavarovalnica.
Kaj pa lahko, če se znajdemo v položaju, da je z avtomobila pred nami padlo kolo, storimo vozniki? V takšnem primeru moramo predvsem ostati zbrati in se izogniti nenadni menjavi pasu, saj lahko predvsem v primeru gostega prometa pride do prometne nesreče, ki bi imela hujše posledice od naleta na padlo kolo. Vklopimo tudi vse štiri smernike in zmanjšamo hitrost, da na nevarnost opozorimo druge voznike.
Končno se varno ustavimo na odstavnem pasu in na številko 1970 pokličemo prometno informacijski center. Dobro je tudi, opozarjajo na DARS-u, da si, če se seveda ni ustavil, zapomnimo registrsko številko avtomobila, s katerega je padlo kolo, saj je njegov vznik odgovoren za nezgodo.
Pomembno je torej, da kolesa, kakor tudi druge predmete, dobro pritrdimo na prtljažnik. Na avtomobilu jih lahko sicer prevažamo na strešnem prtljažniku ali pa na prtljažniku, ki je pritrjen na zadek avtomobila.
Dve vrsti prtljažnikov
V prvem primeru na osnovni prtljažnik, to sta dva prečna nosilca, ki ju pritrdimo na strešne sani ali pritrdišča na strehi, nanju pa pritrdimo še vzdolžni nosilec za kolo. Tudi tu obstajata dve različici. Na prvo vrsto nosilcev, ki je bolj pogosta, kolo tritočkovno pritrdimo v celoti. Sprednje in zadnje kolo s trakovoma vpnemo na temo namenjeni ležišči, poseben nosilec pa s čeljustmi objame okvir kolesa nad pedaloma.
Manj pogost je drugi tip nosilcev, pri katerih prednje kolo snamemo iz vilic, te pa vpnemo v posebno nastavljivo čeljust na nosilcu. Zadnje kolo tudi v tem primeru v ležišče pritrdimo s trakom. Takšen način se morebiti zdi bolj zanesljiv, vendar pa moramo v avtomobilskem prtljažniku zagotoviti prostor za odstranjena prednja kolesa.
Kolesa lahko prevažamo tudi na prtljažnikih, ki so pritrjeno na zadek avtomobila. Ti so lahko samostojno vpeti na prtljažna vrata ali pa se naslanjajo na vlečno kljuko. Zadnja rešitev sicer omogoča pritrditev najtežjih kolesa, vendar pa je draga, saj zahteva tudi montažo vlečne kljuke, torej je bolj primerna za avtomobile, na katere je vlečna kljuka že vgrajena.
Pozanimajte se!
Ponudba prtljažnikov za kolesa je torej kar pestra, zato se je pri prodajalcih prtljažnikov pred nakupom dobro pozanimati, kakšnega sploh potrebujete ali kateri je primeren za vas, predvsem pa za vaš avtomobil. Vsi prtljažniki namreč ne gredo na vsak avtomobil, na nekatere pa jih niti ne morete ali ne smete pritrditi. Upoštevati morate tudi največjo obremenitev, ki jo omogoča vaš avtomobil. Če boste na prtljažniku denimo vozili težja električna kolesa, so lahko ta denimo pretežka.
Dobro je tudi, da še pred odhodom na prvo vožnjo vsaj nekajkrat na avtomobil namestite prtljažnik, nanj pa kolesa. Prvič boste namreč za to gotovo potrebovali veliko časa in nikakor ne bi bilo dobro, če bi kolesa na avtomobil prvič nameščali v naglici, ki bi povečala verjetnost, da bo med vožnjo šlo kaj narobe. Poleg tega je po nekaj kilometrih vožnje dobro, da se ustavite in preverite, če so kolesa dobro pritrjena in če so se pritrdišča morda zrahljala in jih je treba zategniti. Tudi pozneje med potovanjem je dobro stanje na vsake toliko preveriti.
Upoštevajte še nekaj. Kadar na prtljažniku vozite kakršenkoli tovor, kar velja tudi za kolesa, ne smete voziti prehitro, ampak hitrost vožnje prilagodite tovoru na prtljažniku, voznim razmeram in stanju cestišča, gostoti prometa in hitrostnim omejitvam.
Raje vozite malo počasneje kot prehitro. Prtljažnik je namreč na streho pritrjen zgolj s štirimi precej majhnimi nosilci in lahko se zgodi, da ga bo v primeru hitrega zaviranja odneslo z avtomobila ali pa se bo »zapigal« in poškodoval streho avtomobila. Prav zaradi tega je tudi pametno, da ne kupite najcenejšega možnega prtljažnika, ampak poskrbite, da bo kvaliteten. Po eni strani vam bo kakovosten prtljažnik dlje služil, po drugi pa bo tudi bolj trden in varen.
Povečana poraba goriva
Če vas skrbi poraba goriva, prtljažnik in kolesa na strehi res vozite le tedaj, ko je to potrebno. Prtljažniki lahko namreč precej »podrejo« aerodinamiko avtomobila in poraba goriva se lahko močno poveča.
Pred desetletjem so pri nemški reviji Autobild pripravili preskus v vetrovniku in ugotovili, da vsako posamezno kolo na strehi avtomobila lahko poveča porabo celo za 1,2 litra goriva. Še slabše se je izkazal nosilec za kolesa na zadku avtomobila. V takšnem primeru se je količnik zračnega upora z 0,27 povzpel kar na 0,37 in povzročil za 1,5 litrov večjo porabo goriva. Razlog zato je, da se poveča območje zračnih vrtincev za zadkom, kjer se poruši zračni tok čez karoserijo in deluje kot zaviralno padalo.
Prtljažniki za prevoz koles na strehi ali zadku avtomobila so torej lahko zelo praktična zadeva, a pri njihovi uporabi je potrebne kar precej previdnosti, na katero vozniki pogosto pozabimo in se je zavemo šele, ko se moramo soočati s posledicami slabih odločitev.
Zdaj bo Google za spletno delo od doma plačeval od 25.000 do 30.000 dolarjev na mesec.Z mojo zadnjo mesečno spletno …