Takšna miselnost in naravnanost vodilnih zagotovo predstavljata enega pomembnejših dejavnikov, ki stojijo za priljubljenostjo in uspešnostjo trgovin JYSK. Teh je po vsem svetu že 3000, pred podjetjem pa je nov cilj: velika širitev – odpreti nameravajo dodatnih 2000 trgovin.
Tako so pri podjetju pred kratkim začeli z največjo zaposlitveno kampanjo doslej, ki poteka pod sloganom "Postani eden od naših 3000 vodij trgovin" – tudi pri nas v Sloveniji, kjer trenutno deluje 23 trgovin, v kratkem pa načrtujejo odprtje še treh novih. Pri iskanju novih sodelavcev, med drugim iščejo tudi vodje novih trgovin, pa sodelujejo že zaposleni vodje trgovin JYSK.
O obsežni širitvi in zaposlitveni kampanji, usmerjenosti podjetja v dobrobit in zadovoljstvo delavcev ter kadrovanju v takšnem ogromnem podjetju smo govorili z vodjo kadrovske službe v JYSK Slovenija, Hrvaška, BiH in Srbija Jadranko Čulo Petrovčić.
Še pred vpisom na študij psihologije me je zanimala predvsem organizacijska psihologija. Glede na to, da velik del svojega življenja preživimo prav na delovnem mestu s sodelavci, me je zanimalo, kaj so glavni izzivi, s katerimi se zaposleni soočajo, kako lahko delovno mesto postane za zaposlenega še bolj privlačno, zanimivo. Kako doseči, da v službo hodimo z nasmehom na obrazu?
Moja prva zaposlitev je bila pravzaprav v kadrovskem oddelku, kar je bil zame prelomni trenutek. Takrat sem uvidela, da me klinična psihologija ne zanima in da je prav delo s človeškimi potenciali tisto, kar me izpolnjuje.
Področje kadrovskih odnosov je zelo obsežno in po 20 letih delovne dobe se še vedno učim, srečujem se z vedno novimi izzivi in trudim se uspešno soočati tudi z novostmi, ki me pričakajo na poklicni poti. Ni vedno lahko, a delo, ki ga opravljam, je zabavno in dinamično.
Kaj je po vašem mnenju ključnega pomena, če hoče imeti delodajalec motivirane in zadovoljne zaposlene?
Najprej morajo biti zagotovljene oziroma dosežene neke osnovne stvari, da sploh lahko govorimo o zadovoljstvu. Nujno je poskrbeti za ustrezno plačilo za opravljeno delo in za kakovostne delovne pogoje. Šele nato lahko govorimo o dodatnih elementih, ki motivirajo zaposlene.
A vedeti moramo, da motivacija in zadovoljstvo nista nekaj enakega za vse zaposlene, temveč se razlikujeta od posameznika do posameznika – nekaterim je pomemben materialni vidik, spet drugim je pomembnejše vzdušje na delovnem mestu. Nekateri si želijo v službi napredovati, se nenehno učiti in se razvijati, spet drugim je pomembno voditi ekipo. Poslovodja se mora zavedati, da se njegovi zaposleni razlikujejo med seboj, in mora imeti v rokavu več različnih modelov in možnosti motiviranja, ki so odvisni od profilov njegovih zaposlenih.
JYSK je trenutno sredi ogromne širitve, odpirate nove trgovine, iščete nove sodelavce, med drugim tudi vodje novih trgovin. Kaj je tisto, kar odlikuje vaše vodje trgovin?
Biti vodja trgovine v JYSK-u pomeni, da imaš priložnost biti del različnih projektov in aktivnosti, ki niso nujno vezani na samo trgovino. Na primer, del naših vodij trgovin so tudi interni trenerji in izobražujejo svoje kolege. Nekateri so mentorji in uvajajo v delo na novo zaposlene. Del vodij so strokovnjaki na določenih področjih in nudijo podporo kolegom na teh področjih, na katerih so najboljši, nekatere vodje trgovin pa so tako imenovani rekruterji, kar pomeni, da izvajajo postopek izbire novih zaposlenih za trgovine v regiji ali celotni državi.
In čeprav so si v interesih različni, imajo po drugi strani veliko skupnega. Pred začetkom zaposlitvene kampanje, ki trenutno poteka, smo v iskanju novih 2000 zaposlenih izvedli raziskavo na obstoječih 3000 vodjah trgovin, da bi izvedeli več o njihovih zanimanjih, hobijih in o tem, kaj jih motivira. Te informacije so se nam zdele pomembne, da bi lahko kampanjo usmerili v pravo smer in da bi se novi kandidati čim bolje vključili v že obstoječo JYSK ekipo.
Nekaj zanimivosti, ki smo jih izvedeli v opravljeni raziskavi o naših vodjih trgovin, so naslednje:
- Naravni vodja je tisti, ki ga vodijo rezultati, je pozitiven, odločen, prepričljiv in pripravljen tvegati.
- Vodja trgovine v podjetju JYSK ima v povprečju 29 let in 14 let izobrazbe.
- 90 % vodij vzdržuje kondicijo in imajo aktivno življenje.
- 86 % vodij trgovin zanima kuhanje.
- 63 % vseh vodij trgovin ima partnerja, s katerim živijo v skupnem gospodinjstvu.
- 93 % vodij trgovin zanimata dom in dekoracije.
Kaj so torej glavni atributi, ki jih iščete tudi pri novih vodjih trgovin, pri novih sodelavcih?
Pri bodočih sodelavcih iščemo pozitivno naravnanost do prodaje, kupec jim mora vedno biti na prvem mestu. Prav tako iščemo ambiciozne, proaktivne, močne osebe. Želimo si zaposlenih, ki stremijo k napredovanju, ki vidijo priložnosti za izboljšanje, ki radi delajo z ljudmi in imajo dovolj moči, da se poberejo, če kdaj doživijo neuspeh, in znajo pogumno iti naprej.
Bistvena je torej pozitivna naravnanost, kajti brez tega je težko voditi motivirano ekipo.
Ukvarjanje s športom v dandanašnjem hitrem tempu življenja ima velik vpliv na produktivnost in na poslovne rezultate. Ker se je včasih težko sam spraviti k športu, je za posameznika zelo spodbudno, če ima njegovo poslovno okolje pozitiven in motivirajoč odnos do vadbe oziroma če spodbuja telesno aktivnost. Vsi vemo, kako pomembno je za naše zdravje, da smo športno aktivni, ne glede na to, za kakšen šport gre in kako pogosto ga prakticiramo.
Stresne situacije, s katerimi se soočamo v službi in na katere nimamo vpliva, so prej pravilo kot izjema, a lahko vplivamo na to, kako se soočamo s tem stresom. Dokazano dejstvo je, da redna telesna aktivnost pomaga pri zmanjševanju stresa, poleg tega se med vadbo v telesu sprošča več hormona sreče serotonina.
Torej, če boste imeli aktiven življenjski slog, boste imeli tudi višjo raven hormona sreče – več sreče pa pomeni manj stresa!
JYSK je tudi podpornik svetovno znanega športnega dogodka Wings For Life – vašim zaposlenim plačate sodelovanje, tudi sami ste tekli na zadnjem teku v Zadru. Povejte malo več o dogodku, kakšen je odziv vaših zaposlenih na tako športno sodelovanje zunaj službe, delovnega mesta?
Dandanes nas služba okupira do te mere, da je včasih težko najti prosti čas za dodatne aktivnosti. Še posebej je to izziv, če imate družino oziroma otroke, saj svoj prosti čas posvečate njim. Po drugi strani pa s sodelovanjem na takšnih dogodkih dajemo zgled in pri mladih spodbujamo razmišljanje o tistih ljudeh, ki ne morejo živeti običajnega življenja in potrebujejo našo pomoč.
Vse svoje zaposlene spodbujamo k temu, da sodelujejo na tem dogodku, sami pa se morajo odločiti, ali si tega želijo ali ne. Kot podjetje smo prvič sodelovali leta 2019 in takrat nas je teklo 18. Lani smo tekli prek spletne aplikacije vsak posamično. Letos je JYSK live club ekipa, ki jo sestavlja 25 tekačev, odtekla skupaj 213 kilometrov, izkupiček vseh plačanih kotizacij pa bo šel za raziskave poškodb hrbtenjače. Vsako leto se nam pri teku pridružijo novi člani, nekateri so v vmesnem času prepričali tudi svoje družine, da so se nam pridružile, tako da verjamem, da bo število sodelujočih samo še naraščalo.
Ena od stvari, ki odlikujejo podjetje JYSK, je tudi možnost napredovanja za vse zaposlene. Zakaj je pomembno, da imajo vsi zaposleni možnost napredovanja in kakšni so pogoji za napredovanje?
V JYSK-u si želimo ambicioznih zaposlenih z željo po razvoju in napredovanju. Ko jih izbiramo, se trudimo izbrati takšne, ki si res želijo napredovati in si tudi ustvariti dolgoročno kariero v JYSK-u. Naš cilj je 90 % menedžerskih pozicij ponuditi zaposlenim, ki smo jih izoblikovali interno.
Razvojne programe imamo na več nivojih. Prvi nivo se imenuje SMT (Store Manager Trainee), v katerega vstopijo zunanji kandidati, trgovci ali namestniki vodij trgovin, ki imajo potencial postati vodje trgovine. Skozi pet modulov jih v obdobju enega leta izobražujemo in treniramo za novo pozicijo. Prav tako imajo svojega mentorja, tako da imajo med posameznimi moduli tudi niz praktičnih del in nalog, ki jih morajo rešiti, da na koncu uspešno zaključijo program. Imamo tudi nivo DMT (District Manager Trainee) – za vodje trgovin, ki imajo potencial postati področni vodje prodaje. Tudi tukaj prek petih modulov in praktičnega dela s pomočjo mentorja obdelujejo različne teme, s katerimi jih vpeljujemo v novo delo, in če uspešno zaključijo ta program, imajo možnost napredovati na novo pozicijo. Za zaposlene z največ potenciala pa obstaja program RMT (Retail Manager Trainee) – to je program za vodjo maloprodaje.
A niso vsi zaposleni zainteresirani za takšno vrsto napredovanja. Določen del zaposlenih si želi napredovati v mentorje in trenerje, del njih pa je povsem zadovoljen tudi na poziciji, na kateri trenutno delajo.
Kako še stimulirate zaposlene, da prihajajo z nasmehom v službo in da svoje delo opravljajo z veseljem?
Tukaj bi predvsem omenila kulturo našega podjetja in skandinavske vrednote, ki jih živimo. Poudarila bi rada, da ima vsak od zaposlenih pravico in dolžnost izraziti svoje mnenje ter stališče, kajti le s konstruktivno dvosmerno izmenjavo informacij dosežemo dobro vzdušje, ki posledično vodi v motiviran tim.
Poleg tega lahko vsi naši zaposleni v trgovinah dobijo bonus glede na promet, ki pa ni omejen. Najboljši vodje trgovin lahko osvojijo službeni avto za eno leto, dobre rezultate in uspehe pa znamo tudi primerno proslaviti. Redno organiziramo za prav vse zaposlene letna druženja celotne regije in v teh dneh zapremo naše poslovalnice za kupce, da se lahko sprostimo in zabavamo. Poleg tega organiziramo tradicionalna družinska srečanja v naravi, kjer pečemo na žaru (tako imenovan Family Day), organiziramo tudi razne teambuildinge in podobno.
Sicer pa na vsaki dve leti opravimo tudi anonimno anketo o zadovoljstvu zaposlenih, da bi dobili povratne informacije o morebitnih razvojnih področjih. Ker so naši rezultati tradicionalno zelo visoki, sem prepričana, da dobro delamo.
Kaj je po vašem mnenju ključnega pomena za uspeh katerega koli podjetja?
Ker sem vseeno vodja kadrovske službe, bom rekla, da brez zadovoljnih zaposlenih ni uspeha podjetja, vsaj ne dolgoročnega.