Za pridobitev avtorskih pravic ni potrebno imeti posebne umetniške žilice. Podjetja uporabljajo originalna, umetniška dela pri svojih vsakodnevnih aktivnostih kot so oblikovanje, pisanje, ustvarjanje vsebin ali videoposnetkov za svojo spletno stran. Z avtorsko pravico lahko zaščitijo tudi svoje kataloge, marketinške vsebine (strategije, kampanje), embalažo, spletno stran, podcaste, načrte, risbe, fotografije itd.
Podjetje lahko pridobi avtorsko pravico za dela, ki so:
- kreativna in avtorska
- originalna
- otipljiva
Slednje pomeni, da ni mogoče zavarovati neke ideje, strategije kar tako, temveč je mogoče zaščito pridobiti za nekaj kar je dejansko spremenjeno v npr. napisano ali posneto obliko. Dobra novica za avtorje del je, da samodejno pridobijo avtorsko pravico v trenutku, ko nekaj ustvarijo.
Pri podjetjih in njihovem poslovanju, pa je izjemno pomembno, da se avtorsko pravico v nekaterih primerih tudi uradno registrira. To velja predvsem za dela, ki so resnično pomembna za poslovanje, ugled ali identiteto podjetja. Ko podjetje pridobi uradno zaščito avtorskih pravic za ustvarjalno delo, lahko namreč drugim prepreči uporabo tega istega dela in v primeru kršitev pravno uveljavlja svoje pravice.
Pravno gledano so podjetja bolj strogo obravnavana v primeru kršitve avtorskih pravic kot navadni ljudje. Njihova poslovna dejavnost je namreč namenjena pridobivanju dobička, med tem ko navadni ljudje po navadi kršijo avtorske pravice (npr. plagiatorstvo) za osebne namene. Predstavljajte si da nekdo brez dovoljenja množično proizvaja in prodaja uspešnico slavnega pisatelja, Stephena Kinga. Prodaja različice, ki krši avtorske pravice, brez Kingovega imena bi bila manjša, kot prodaja, do katere bi prišlo, če bi kršitelj pravilno navedel Kingovo ime na platnico knjige. Podobno pomislite na nekoga, ki nepooblaščeno prevaja Kingov roman v nemščino. Če prevajalec imenuje sebe kot edinega avtorja nemškega romana bo prodaja najverjetneje skromna, medtem ko bi se prodaja znatno povečala, če bi prevajalec knjigo označil kot prevod romana "Stephena Kinga".
Za poslovanje podjetja sta verjetno najbolj pomembna elementa, ki ju je mogoče zaščititi z avtorsko pravico- podatkovna baza in izvorna koda programskega jezika (t.i.’’source code’’).
Podatkovna baza
Baze podatkov omogočajo podjetjem učinkovito poslovanje in so tudi pravica zase. Med drugim je baza podatkov sestavni del vsake aplikacije za spletno trgovino. Brez dobro organizirane in enostavno dostopne baze podatkov bi bilo nemogoče shranjevati, analizirati in upravljati velike količine informacij o izdelkih, prodaji in kupcih. Podjetja pa dandanes v večji meri komunicirajo s svojimi strankami, potrošniki preko socialnih medijev. Eden najpogostejših načinov uporabe družabnih medijev in poslovne baze podatkov je spodbujanje prodaje prek neposredne pošte ali tele marketinga. Če imajo podjetja telefonske številke, imena in naslove, lahko ciljajo na veliko potencialnih strank v upanju, da bodo prodala izdelke in storitve.
Pravno gledano, bazo podatkov sestavlja "zbirka neodvisnih del, podatkov ali drugih virov, ki so organizirani sistematično ali metodično in so individualno dostopni z elektronskimi ali drugimi sredstvi." Vrsta podatkov, ki se zbirajo, ni pomembna; lahko je sestavljen iz katere koli vsebine, vključno z zvoki, fotografijami, številkami in podatki[1]. Vendar pa bo baza podatkov primerna za zaščito le kot skupek podatkov-zaščite ni mogoče pridobiti za posamezne informacije ali dele baze podatkov. Zaščita podatkovne baze omogoča, da ima imetnik pravice edini moč in pravico podatkovno bazo prilagoditi ali deliti.
[1] Termin 'podatkovna baza' zajema različne podatkov od no SQL, do tradicionalnih poštnih seznamov in seznamov strank, kartic, osebnih podatkov, seznamov predvajanja (glasba), pa tudi telefonskih imenikov in enciklopedij v elektronski ali papirni obliki.
Izvorna koda programskega jezika
Izvorno kodo si lahko predstavljate kot napotke oz. navodila, ki vas vodijo skozi pot ustvarjanja temeljev za delovanje spletnega mesta, programa ali aplikacije. Izvorna koda poda navodila za to kako naj spletno mesto, program ali aplikacija deluje. Programerji lahko običajno napišejo izvorno kodo z uporabo urejevalnikov besedil ali druge besedilne programske opreme, natisnejo fizične kopije kode ali jo shranijo kot datoteko. Če želi drug programer vključiti izvorno kodo v program, na katerem dela, bi lahko to načeloma storil. Vendar, ker je izvorna koda originalno delo in posledica znanja programerja je lahko avtorsko zaščitena.
Kaj pravzaprav ščiti avtorska pravica izvorne kode? Idejo knjige sestavljajo stavki in odstavki, avtorske pravica izvorne kode pa običajno ščiti načine, pri katerih ideje posebej izražene v obliki vrstic kod.
Programerji lahko delajo samostojno in izvorno kodo razvijejo po naročilu nekega podjetja, ali pa izvorno kodo razvijejo tekom zaposlitve in znotraj delovnega razmerja. Ker je razvijalec programske opreme avtomatično avtor in posledično avtomatično imetnik avtorske pravice so na tem področju pogosti pravni spori. Delodajalec/naročnik morata namreč v pogodbenem razmerju izrecno pridobiti lastništvo nad kodo. V nasprotnem primeru se delodajalec/naročnik znajde v hudi zagati, saj ne more spreminjati kode, prodati kode, licencirati kode in z njo povezano programsko opremo ali aplikacijo.
Z avtorsko pravico podjetja lahko zaščitijo nekatera svoja dela, kar jim omogoča konkurenčno prednost, nadzor svojih del, uveljavljanje svojih pravic in pravne možnosti v primeru kršitev. Podjetja morajo prav tako paziti, da v procesu poslovanja ali objav na spletnih straneh, socialnih medijih, v oglaševalskih kampanjah ne kršijo avtorskih pravic drugih (tako umetnikov, pisateljev, pesnikov, glasbenikov, itd. kot tudi podjetji). Kršenje avtorskih pravic lahko vodi v pravni spor, finančne izgube, v primeru dokazane kršitve pa podjetje lahko močno izgubi na svojem ugledu. Težje je namreč zaupati nekomu, ki namesto lastne kreativnosti in truda, uporablja dela in kreativnost nekoga drugega.
Potrebujete pravno svetovanje? Vas zanima intelektualna lastnina?
Obiščite nas na www.innolegal.si.