Trajnostno
74 ogledov

Pozivi k zmerni predpraznični nakupovalni sezoni

nakupovanje vrečke Profimedia
Največji sovražnik z vidika trajnostnega razvoja v predprazničnem času je prekomernost na vseh področjih, opozarjajo v Društvu za sonaravni razvoj Focus.

Ob tem spominjajo na izkoriščanje ljudi in okolja, ki se skriva za potrošniškimi izdelki. Prvi korak za večjo trajnost vidijo v zmernosti pri nakupih. Društvo Focus skupaj s Pravično trgovino Slovenije tako porabnike v nakupovalni sezoni pred božičem in novim letom spominja na nevidne sestavine, ki so prisotne v večini prazničnih daril, igrač in sladkarij.

"Gre za izdelke, ki so izdelani izpod rok premalo plačanih ali celo zasužnjenih delavcev, tudi otrok, ali pa pri svoji pridelavi uničujejo naravo," v sporočilu za javnost svarijo nevladniki.

Opozarjajo na izkoriščanje otrok 

V Focusu opozarjajo na več primerov spornega izvora tipičnih prazničnih dobrot in daril. Ko gre za čokoladne izdelke, je tako največ čokolade, ki jo pojemo v Sloveniji, po njihovih pojasnilih narejene iz kakava, ki prihaja s plantaž v Slonokoščeni obali in Gani, samo v teh dveh državah pa da pri obiranju kakava sodeluje 2,15 milijona otrok.

Z vidika okolja in podnebnih sprememb pa je po njihovih navedbah sporna proizvodnja palmovega olja, ki se nahaja v večini predelanih izdelkov. Kot so pojasnili, ta povzroča 18-krat več emisij na letni ravni kot celotna Slovenija. Razlog so s tem povezane spremembe rabe tal in požari, ki se jih uporablja v postopku.

Tri četrtine vseh igrač na svetu medtem izdelajo delavci na Kitajskem. Ti po opozorilih Focusa zelo pogosto delajo nadure in vsaj šest dni v tednu, da zaslužijo dovolj za pokrivanje osnovnih življenjskih stroškov. Pri tem si lahko v 11-urnih delavnikih vzamejo le kratek odmor za malico, v primeru pritožb nad razmerami pa tvegajo izgubo delovnega mesta. Na njihovo mesto v tem primeru pridejo migrantski delavci, ki imajo še manj pravic, navajajo v društvu.

nakupovalni voziček igrače | Avtor: Profimedia Profimedia

Svoje morajo opraviti tudi podjetja in država

Čeprav ima porabnik s svojimi izbirami vpliv, pa po prepričanju Focusa ne more biti kot kupec kriv za vse izkoriščanje in uničevanje okolja, ki se skriva za izdelki. "Potrošniki tudi ne moremo biti detektivi, ki bomo za vsak izdelek iskali podatke o izvoru in načinu pridelave," priznavajo.

Zato je po njihovem prepričanju zelo pomembno, da za ta del poskrbijo podjetja z bolj odgovornim poslovanjem in država z ustrezno zakonodajo, ki to regulira. Ob tem spominjajo, da sta Svet EU in Evropski parlament ravno ta teden sklenila politični dogovor o direktivi o skrbnem pregledu v podjetjih glede trajnosti, ki bo za velika podjetja določila obveznosti glede dejanskih in morebitnih škodljivih vplivov na človekove pravice in okolje v zvezi z njihovimi lastnimi dejavnostmi, dejavnostmi njihovih podružnic in dejavnostmi, ki jih izvajajo njihovi poslovni partnerji.

"Dogovor sicer ni idealen, a je vseeno bistven korak naprej pri zagotavljanju odgovornosti podjetij za kršitve, ki jih povzročijo ali k njim prispevajo," ocenjujejo okoljski nevladniki.

"A tudi vsak posameznik lahko spremeni veliko," so prepričani. Kot prvi korak k trajnosti izpostavljajo zmernost oz. t. i. zmanjškarstvo, to je razmislek o tem, kaj kupimo, in istočasna vestna uporaba tistega, kar že imamo. Naslednji korak pa je nato izbira izdelkov in pridelkov, ki upošteva tudi pravičnost in okolje.

dezurni@styria-media.si

Komentarjev 2
  • Ender3 15:45 20.december 2023.

    Naj apel pošljejo najprej oglaševalcem, trgovcem, ki se naravnost norčujejo z državljanov, ki se marsičesa sploh ne morejo več privoščiti..Solidarno bi morali bojkotirati pohlep trgovcev, ki mislijo zgolj na svoje dobičke in prelivanje denarja v tujino..