Slovenija
18901 ogledov

Zato je dizel pri nas tako drag

Bencinska črpalka
1/2
Saša Despot
"Zakaj je pri nas dizel dražji kot bencin, v Italiji in Nemčiji je ravno obratno," nas je vprašal bralec.

Dizel je pri nas približno deset centov na liter dražji kot bencin. Na Petrolovih in OMV-jevih črpalkah liter dizla stane približo 1,47 evra, liter bencina pa 1,37 evra. Pri polnem 50-litrskem rezervoarju to pomeni pet evrov razlike. Glavni razlog za to je sprememba trošarinske politike.

Kot lahko vidite na grafu, je bila trošarina na bencin dolgo višja kot na dizel, ki se mu uradno reče plinsko olje za pogon.

Aprila lani je bila trošarina na tisoč litrov bencina kar 106 evrov višja kot za dizel, zdaj pa je trošarina na dizel 11 evrov višja. Razlika med prej in zdaj je torej 117 evrov za tisoč litrov ali 11,7 centa pri litru. Na trošarino se zaračuna še DDV, tako da je dejanska razlika dobrih 14 centov pri litru.

Z grafa je razvidno, da je bila od leta 2014 do lani trošarina na dizel skoraj ves čas vsaj 80 evrov na tisoč litrov nižja kot na bencin, potem pa je maja lani prišlo do razpolovitve razlike, septembra lani pa je ministrstvo za finance vladi predlagalo, naj bodo trošarine na dizel višje kot na bencin.

Glavni razlog za višjo ceno je varstvo okolja

"Pri oblikovanju politike trošarin na pogonska goriva v Sloveniji Vlada Republike Slovenije upošteva tako cilje ekonomske politike, zaveze na področju doseganja okoljskih ciljev, kot tudi gospodarsko situacijo, ob upoštevanju omejitev, določenih v zakonodaji sprejeti na ravni Evropske unije. Višina trošarine je rezultat premisleka o ustreznem uravnoteženju med navedenimi dejavniki. V preteklih obdobjih je bila trošarina za dizelsko gorivo določena nižje od trošarine za bencin. Na področju doseganja zmanjšanja emisij toplogrednih plinov in onesnaževal v prometu se je izkazalo spodbujanje rabe vozil na dizelski pogon kot neustrezno. Dizelsko gorivo ima na okolje večji negativni učinek (izpusti NOx delcev) ter večjo gostoto in kalorično vsebnost v primerjavi z bencinom. Ob upoštevanju kriterija vpliva pogonskih goriv na okolje in kriterija kalorične vsebnosti in gostote goriva se iz vidika trošarinske obravnave pogonskih goriv s trenutno politiko obdavčitve pogonskih goriv več ne zagotavlja ugodnejše davčne obravnave dizelskega goriva glede na davčno obravnavo bencina," so nam pojasnili na ministrstvu za finance.

A tako politiko ima v Evropi sodeč po maloprodajnih cenah le Švedska, tam je liter dizla 13 centov dražji kot liter bencina, na Nizozemskem pa je liter dizla kar 34 centov cenejši kot liter bencina, v Italiji pa 13 centov cenejši. Med državami, kjer je dizel bistveno cenejši, so še okoljsko precej ozaveščene države, kot so Danska, Nemčija in Finska.

Dizel je sicer dražji od bencina v le devetih evropskih državah od 42-ih, za kolikor podatke zagotavlja AMZS. Poleg Slovenije še na Švedskem, Veliki Britaniji, Švici, Srbijo, Madžarski in Liechtensteinu ter v Belgiji in na Poljskem, kjer pa je razlika manj kot dva centa.

Med prodanimi gorivi je v Sloveniji sicer več kot tri četrtine dizla.

Podobno je razmerje pri pobranih trošarinah, leta 2020 jih je država od bencina pobrala 17 milijonov evrov, od dizla pa 58,5 milijona evrov.

Morda še zanimivost, če trošarine na dizel ne bi bile višje ampak bi bile enake, kot so zdaj trošarine za bencin, bi pri količinah, ki so bile prodane lani, to pomenilo 1,7 milijona evrov manj pobranih trošarin.

janez.zalaznik@styria-media.si

 

Komentarjev 27
  • blayo 01:17 11.november 2021.

    Nihče ni zvišal trošarine na dizel. Nasprotno, le ta je nižja kot med leti 2015 in 2020, samo dizlaše očitno boli, da se je trošarina na bencin precej bolj znižala in je zdaj bencin cenejši od dizla.

  • elat 15:32 09.november 2021.

    Predlog za naslov članka: Slovenija v skrbi za zdravo okolje tik pod svetovnim vrhom!

  • Albatroz 14:30 09.november 2021.

    Tisti ki so krivi za dvig trošarin sploh nevejo kako se prideluje gorivo in koliko onesnaži industrija za 1 liter bencina ter koliko za en liter nafte