"Z možem v prihodnjih letih načrtujeva naraščaj, a naju pri tem skrbi, kakšne možnosti imava za sprejem otroka v vrtec, ker on živi in dela v tujini, jaz pa imam stalno prebivališče v Ljubljani," opisuje bralka. "Bojim se, da nama dejstvo, da on ni prijavljen tukaj, lahko močno oteži zadevo. Mislim, da sem na slabšem, kot če bi bila samohranilka, čeprav bi bila v najinem primeru tako otrok kot jaz enako prijavljena v Ljubljani."
V vrtec so bili v zadnjem šolskem letu (2017/18) v prvem krogu sprejeti otroci, ki imajo skupaj s starši stalno prebivališče v Mestni občini Ljubljana, oba starša živita v Ljubljani neprekinjeno od 1. januarja 2016, so starejši, vrtec obiskuje že sorojenec, in so bili na čakalni listi iz preteklega šolskega leta.
Stalno prebivališče je prednost
"Če želijo starši otroka vključiti v javni vrtec na območju MOL, svetujemo, da oče prijavi stalno prebivališče v MOL, če je to mogoče," priporočajo pri Oddelku za predšolsko vzgojo in izobraževanje MU MOL. "Na vlogi za vpis otroka pa je smiselno obkrožiti tudi izbiro kamorkoli, kajti na ta način si starši lahko povečajo možnost za vključitev otroka v javni vrtec."
Pri Mestni občini Ljubljana pojasnjujejo, da pogoje za opravljanje vzgoje in izobraževanja na področju predšolske vzgoje ter način upravljanja in financiranja določa zakon o organizaciji in financiranju vzgoje in izobraževanja. Ta določa, da predšolsko vzgojo opravljajo vrtci in zasebniki, javna mreža pa mora biti organizirana tako, da omogoča staršem in otrokom dostopnost in izbiro programa za predšolske otroke. Zakon o vrtcih podobno določa, da imajo starši pravico izbirati programe predšolske vzgoje za svoje otroke v javnem in zasebnem vrtcu.
Občina financira, zato sama odloča o kriterijih
"Navedeni določbi zagotavljata zgolj pravico, da starši ali zakoniti zastopniki izberejo vrtec, v katerega želijo vpisati otroka, ne pomenita pa tudi tega, da jim je glede na zmogljivost oziroma število prostih mest zagotovljena pravica do sprejema v izbrani vrtec," pojasnjujejo pri MOL. "ZOFVI namreč ne določa pogojev, pod katerimi mora občina ustanoviti javni vrtec in v 1. odstavku 44. člena določa le, da se javni vrtec lahko ustanovi (torej ne mora), če je zagotovljena vključitev vsaj desetih oddelkov otrok."
"Financiranje delovanja vrtcev je, kot že pojasnjeno, javna služba občine, zato je razumljivo, da ta kot ustanoviteljica in financerka vrtcev določi, kdo bo imel prednost pri sprejemu otrok v vrtec na njenem območju. Zato so višje točkovani otroci staršev s stalnim bivališčem v Mestni občini Ljubljana."
Oddelek za predšolsko vzgojo in izobraževanje MU MOL
Dodajajo, da tudi v ustavi ni zapisane pravice otrok oziroma njihovih staršev ali drugih zakonitih zastopnikov, da je otrok sprejet v vrtec v določenem obdobju, niti ni na drugi strani določena obveznost občine, da zagotovi organizacijo predšolske vzgoje na način oziroma v obsegu, ki bo vsem zainteresiranim omogočil sprejem v vrtec.
"Ker od občine ali države ni mogoče v vsakem trenutku zahtevati zadostnega števila prostih mest v izbranem vrtcu, je zakonodajalec predvidel in uredil situacijo, ko javni vrtec razpolaga z manjšim številom prostih mest, kot je prijav," razlagajo pri MOL in pojasnjujejo, da je v ta namen določil postopek za odločanje o sprejemu oziroma zavrnitvi otrok v svoje programe. "Kriterije za sprejem otrok v vrtec določi občina ustanoviteljica."
Prihodek od dohodnin glavni vir
Pri MOL poudarjajo, da je prihodek od dohodnin po zakonu o financiranju občin glavni vir financiranja javne službe predšolske vzgoje na območju vsake posamezne občine. "Financiranje delovanja vrtcev je javna služba občine, zato je razumljivo, da občina kot ustanoviteljica in financerka vrtcev določi, kdo bo imel prednost pri sprejemu otrok v vrtec na njenem območju," pojasnjujejo pri MOL. "Zato so višje točkovani otroci staršev s stalnim bivališčem v MOL in s stalnostjo bivanja najmanj petnajst mesecev, kar so tudi pogoji, ki po naši oceni omogočajo sprejem otroka v javni vrtec."
Po njihovi oceni kriteriji, če že ne odpravljajo, pa zagotovo vsaj zmanjšujejo možnosti manipulacije in posledično omogočajo sprejem otrok v vrtec pod enakimi in vnaprej znanimi pogoji.
Socialna integracija
"Zaradi socialne integracije in cilja, da je vrtec dostopen za vse, ne glede na socialne in druge družinske razmere, smo v odloku zapisali različne kriterije, ki omogočajo lažjo integracijo glede na različne statuse staršev (tujci, enostarševske družine, študentje)," razlagajo pri MOL. "Če otrok živi v enostarševski družini, mora biti k vlogi za vpis otroka priloženo eno izmed dokazil, na podlagi katerega otrok prejme 80 točk."
Če starši k vlogi ne priložijo dokazila, se šteje, da otrok ne živi v enostarševski družini in je potrebno posredovati tudi podatke o drugem staršu, v konkretnem primeru očetu. "Če oče nima stalnega prebivališča v MOL, prejme otrok 50 točk – otrok in eden od staršev, s katerim otrok živi, imata stalno namreč prebivališče na območju MOL," pojasnjujejo pri MOL.
Otroci staršev s stalnim prebivališčem v Ljubljani, praviloma dobijo vrtec za svojega otroka praviloma v prvem krogu. "Število otrok, ki jeseni ostanejo na čakalnem seznamu, je odvisno od števila vlog za vpis v vrtec," razlagajo pri MOL. "Tako je na bilo na primer na centralnem čakalnem seznamu na dan 5. junija 2017 540 otrok, na dan 20. septembra 2017 228 in 24. januarja 171 otrok na centralnem čakalnem seznamu."
131 točk za vrtec jeseni
Število točk, ki jih mora vlagatelj doseči, da ima možnost jeseni vpisati otroka v vrtec, znaša ob prvi razporeditvi v spomladanskih mesecih 131 točk. "S centralnim čakalnim seznamom se proti poletju in jeseni te vse bolj nižajo," pravijo pri MOL. "V Ljubljani že četrto leto zagotavljamo vsem staršem, ki izpolnjujejo pogoje, t. j. stalno prebivališče in stalnost bivanja v MOL, starostni pogoj ter izbira kamorkoli, mesto v javnem vrtcu že v spomladanskih mesecih."
"Ocenjujemo, da bi vsi otroci s stalnim prebivališčem vsaj enega od staršev v MOL ne glede na stalnost in z izpolnjenim starostnim pogojem dobili mesto v javnem vrtcu, če ne bi želeli točno določenega vrtca oziroma točno določene enote."
Oddelek za predšolsko vzgojo in izobraževanje MU MOL
Na centralnem čakalnem seznamu je bilo, kot že pojasnjeno, na dan 24. januarja 2018 171 otrok za I. starostno obdobje, od tega ima 31 otrok izbiro kamorkoli. Vsi so že dobili ponudbo najmanj enega vrtca, vendar so ponujeno prosto mesto odklonili.
Vključenost otrok v vrtce je v Ljubljani v preteklem šolskem letu znašala 91 odstotkov, medtem ko je bila po zadnjih podatkih statističnega urada za celotno državo vključenost otrok v vrtce 78,7 odstotna.
Ob izbiri kamorkoli zadošča le ena točka
"Trenutno za vstop v vrtec pri izbiri kamorkoli zadošča pravzaprav že ena sama točka, saj so že vsi starši vsaj enkrat odklonili vrtec, v enem primeru celo devetnajstkrat, vendar čakajo točno določeno enoto ali celo vzgojiteljico," navajajo pri MOL. "Vendar ti starši ves čas dobivajo povabila v vrtec, saj so na čakalnem seznamu, in s tem onemogočajo drugim mesto v vrtcu, ki bi ga bolj potrebovali."
Zato je bil na zadnji seji Mestnega sveta MOL 29. januarja sprejet Odlok o spremembah in dopolnitvah Odloka o sprejemu otrok v vrtec. Po njem bo vlagatelj v vlogi poleg prve in druge izbire navedel tudi vrtec tretje izbire. Poleg tega je za primer, da starši tretjič zavrnejo ponujeno prosto mesto, določeno, da se otroka uvrstu na zadnje mesto centralnega čakalnega seznama.
Vecje vprasanje je, zakaj starsi zavracajo vrtce. morda zato, ker nihce ne meri ali usmerja kvalitete posameznih vzgojiteljev?? Namesto, da se ukvarja obcina z vsem zgornjim, bi se morda vse obcine s programi za vzgojitelje. Tako starsi ne bi bili… ...prikaži več vec v dilemi, a bodo otroka vozili 10km stran v vrtec ali pa v sosednjega 100m stran. Obcina naj raje zacne naslavljati dejanske probleme in dosegati sistemsko kvaliteto.
NeAnonimni - resen članek mora imeti graf...tudi če preikazuje vrednosti A do L :)
Naj se formalno loči, pa bo uradno samohranilka z vsemi privilegiji, kar si jih je mogoče zamisliti. Tako naredijo pametne babe. In tako lumparijo država še podpira in vzpodbuja.