Pred časom je prek Bolhe kupil rabljen telefon Sony xperia xz3 od nekoga, ki je imel na Telekomu za ta telefon sklenjen aneks. Ob nakupu je dobil tudi račun in garancijski list, telefon pa je še do 18. novembra letos v garanciji. Na tak način telefon kupi marsikdo, med drugim sem to storil tudi avtor članka.
Zaradi slabega delovanja mikrofona med klicem je Sašo telefon konec avgusta odnesel na prodajno mesto, ki ga je poslalo na servis. Ko je po skoraj treh tednih telefon dobil nazaj, je ugotovil, da napaka ni odpravljena, poleg tega so še poškodovali ohišje.
Telekom: Vrnili bomo denar, a ne vam
Štiri dni kasneje je telefon znova odnesel na prodajno mesto, najprej so mu javili, da napake ni, potem pa so potrdili, da ima izdelek stvarno napako, zato so bili pripravljeni vrniti kupnino. A pozor, denarja niso vrnili njemu, ampak prvotnem kupcu. Kdo je to, se po skoraj dveh letih ne spomni več, na Telekomu pa mu tudi ne smejo povedati.
Ključen problem je, ker je na prodajnem mestu v drugo uveljavljal stvarno napako in ne garancijo. Garancijo lahko namreč uveljavlja vsak, ki na servis prinese izdelek in dokazilo o nakupu, medtem ko je pravica do uveljavljanja stvarne napake le pravica prvotnega kupca.
Te pravice ima samo prvi kupec
"Na podlagi določil Zakona o varstvu potrošnikov lahko potrošnik v primeru okvare mobilnega telefona uveljavlja zahtevek iz naslova garancije ali pa zahtevek iz naslova stvarne napake. Med obema postopkoma je več razlik, za konkreten primer pa je bistveno, da se garancija nanaša na proizvod in jo lahko uveljavlja vsakokratni lastnik, zahtevek iz naslova stvarne napake pa lahko uveljavlja le kupec proizvoda pri prodajalcu. Do drugega kupca prvotni prodajalec nima iz naslova stvarne napake nobenih obveznosti," so nam pojasnili na tržnem inšpektoratu.
Enako so nam odgovorili tudi na Telekomu. "Jamčevalne zahtevke iz naslova stvarne napake lahko proti Telekomu Slovenije uveljavlja samo kupec, ki je z našim podjetjem sklenil kupoprodajno pogodbo, in v primeru obstoja stvarne napake ugodimo zahtevku kupca. V primeru uveljavljanja garancijskih zahtevkov pa v naših prodajnih centrih prevzemamo pri nas kupljene izdelke za servis, ki je pooblaščen s strani proizvajalca, pri tem pa preverjamo za to potrebno dokumentacijo (račun in garancijski list)," so pojasnili.
"Jaz nisem nič uveljavljal stvarne napake, telefon sem jim prinesel nazaj, naj ga popravijo ali zamenjajo, to so oni napisali, da je stvarna napaka. Nihče mi ni ponudil drugega telefona, ne Sony Slovenija ne Telekom, ki Sonyjevih telefonov nima več v ponudbi, mi ni ponudil primerljivega telefona," trdi Sašo. Njegove navedbe, da je naprej želel menjavo telefona, potrjuje tudi Telekomov dopis, ki nam ga je poslal, vračilo kupnine pa je zahteval šele, ko so mu povedali, da mu telefona ne morejo zamenjati.
Upravičen do novega telefona, ne pa do denarja?
Ob tem se zastavlja vprašanje, zakaj je Telekom sploh sprejel zahtevek za uveljavljanje stvarne napake od osebe, ki do tega očitno ni upravičena, se s to osebo dogovarjal o načinu reševanja zahteva, nato pa kupnino iz zahtevka za uveljavljanje stvarne napake nakazal osebi, ki sploh ni podala tega zahtevka. "Telefon sem prinesel na servis jaz, vse so se dogovarjali z mano, ko je bila zadeva rešena, pa denar nakažejo nekomu drugemu, v kakšnem svetu živimo," se čudi naš bralec.
"Sklepamo, da je prodajalec pri prevzemu zahtevka iz naslova stvarne napake spregledal dejstvo, da zahtevek vlaga druga oseba in je zato vrnil kupnino prvemu lastniku, čeprav bi tak zahtevek s strani drugega lastnika lahko zavrnil," so nam povedali na tržnem inšpektoratu. Sašo je sicer podal prijavo zoper Telekom, a tržni inšpektorat kršitev ni ugotovil.
Ali enako ravnata tudi Telemach in A1? "V skladu z določili Zakona o varstvu potrošnikov lahko potrošnik garancijo za blago od garanta uveljavlja s predložitvijo garancijskega lista. Garant je proizvajalec ali prodajalec. Stvarno napako na blagu pa potrošnik uveljavlja nasproti prodajalcu, torej ni nujno, da gre za primarnega prodajalca," so na naša vprašanja precej odgovorili pri Telemachu. Takole pa pravijo v A1: "Področje uveljavljanja zahtevkov iz naslova garancije za brezhibno delovanje in iz naslova jamčevanja za stvarne napake je urejeno v Obligacijskem zakoniku, če je kupec potrošnik, pa tudi v Zakonu o varstvu potrošnikov. A1 Slovenija vse prejete zahtevke kupcev obravnava skladno z omenjeno zakonodajo, za uveljavljanje zahtevkov pa zadostuje predložitev računa. V primeru, če se lastništvo naprave spremeni, pravice v okviru veljavne zakonodajo preidejo na novega lastnika," so odgovorili na naša vprašanja.
Ali telefon, ki ima aneks, sploh lahko prodaš?
Ali nekdo, ki kupi telefon in sklene aneks telefon sploh lahko proda naprej? "S tem, ko kupcu izročimo kupljeni izdelek, ta na njem pridobi lastninsko pravico in z njim prosto razpolaga. V primeru, da ga proda naprej, obveznosti in pravice med njim kot prodajalcem in tretjo osebo kot kupcem ureja kupoprodajni dogovor med njima; pri tem gre za samostojen dogovor, ki ni v domeni Telekoma Slovenije," pravijo.
Naš nasvet
Ob nakupu rabljenega telefona v garanciji preverite, ali je prodajalec prvi kupec telefona in sklenite kupoprodajno pogodbo, tako da boste imeli dokazilo o nakupu in podatke prodajalca. Smiselno je morda v kupoprodajno pogodbo zapisati, da bo v primeru okvare prodajalec uveljavljal zahtevek iz naslova stvarne napake in morebiten nadomestni telefon ali vračilo kupnine izročil kupcu.
Tudi v primeru uveljavljanja garancije je lahko potrošnik, v tem primeru drugi lastnik, upravičen do vračila kupnine. "Če v 45 dneh od zahteve za odpravo napak le-te niso odpravljene, blago pa ni zamenjano z novim, brezhibnim blagom, lahko potrošnik razdre pogodbo ali zahteva znižanje kupnine," pravijo na Zvezi potrošnikov Slovenije.
Na koncu se je srečno izšlo
Sašo je sicer na srečo uspel rešiti zaplet. Nekako se je spomnil poti, po kateri je šel kupit telefon in pozvonil pri pravi hiši. Moški, od katerega je kupil telefon, je priznal, da je dobil nakazilo od Telekoma, a mu sprva ni hotel vrniti denarja, nato pa sta se le dogovorila, seveda pa je Saša to »nekaj stalo«. Ob tem velja opozoriti tudi na to, da mobilni operater vrne kupnino, kakršna je bila zaradi sklenitve aneksa, ki je lahko občutno nižja od cene, po kateri je bil telefon prodan. Če do okvare pride kmalu po nakupu, pa je vračilo lahko minimalno, saj se naprava praviloma plačuje po obrokih, vrnejo pa seveda le plačane obroke.
janez.zalaznik@zurnal24.si
Kako je z avti(motornimi vozili), kolesi,računalniki,tv-ji,..... Verjetno bi ga rešila kupo-prodajna pogodba?! Naj kdo napise,ki se na te stvari spozna!!!!
www︎.︎Devmar︆.︆net - oddličen prrojekt za odrrasle, ki želikko najti partnerja za sseks
To ni nič - meni so na enem servisu v LJ P20 Pro popravili tako, da ga je zalila voda (slabo pritljeno lepilo na zadnji strani)... telefon bi moral biti primeren v vodi, ampak ne če ga neseš na slovenski… ...prikaži več servis. Sedaj vidim, da je firma v stečaju, se ne čudim...