Odgovor Ministrstva za gospodarstvo.
Ne gre za tvegana razmerja
V časniku Žurnal24 je bil 25. 5. 2011 objavljen članek avtorjev Tjaše Pureber in Boruta Hočevarja z naslovom Tvegana razmerja Radićeve.
Nikakor ne gre za tvegana razmerja ministrice Radićeve, temveč za izvajanje vladnega programa instrumentov finančnega inženiringa - PIFI za MSP v RS za obdobje 2009 – 2013, ki ga je sprejela Vlada RS v oktobru 2009 kot nujen ukrep na zatečeno stanje na slovenskem podjetniškem trgu.
Podjetja so vrsto let tarnala nad tem, da obstoječi podporni finančni instrumenti države niso dovolj za tehnološki preboj. Krediti za razvojno financiranje niso primerni, država pa nikoli ne bo dovolj bogata, da bi podjetjem lahko pomagala pri tehnološkem razvoju in preboju na globalna tržišča le s subvencijami. Zato obstaja alternativa v tveganem kapitalu. Tudi Evropska komisija in OECD sta Slovenijo uvrščala na sam rep lestvice po prisotnosti tveganega kapitala v podjetniškem sektorju in po razvitosti trga tveganega kapitala. Zato je Vlada po večletnih pripravah in usklajevanjih z Evropsko komisijo končno izpolnila vse pogoje za pridobitev evropskega denarja za razvoj tovrstnega financiranja tudi v Sloveniji. Program je usklajen z vsemi pravili in upošteva svetovne standarde in prakse, ki veljajo na področju investiranja tveganega kapitala v hitrorastoča mala in srednje velika podjetja.
DTK MURKA, DRUŽBA TVEGANEGA KAPITALA, d. o. o., je prejela odobreno pomoč v okviru 1. roka za oddajo vlog na razpis za kapitalske naložbe RS v zasebne družbe tveganega kapitala, ki je bil 6. 4. 2010. Sklep SPS o odobritvi kapitalske naložbe v DTK Murka je bil izdan 4. 6. 2010. Vlada RS je s sklepom RS št. 30200-1/2010/5 z dne 21. 10.2010 potrdila vstop RS v zasebno družbo tveganega kapitala DTK Murka, d. o. o. Družbena pogodba z omenjeno družbo je bila sklenjena dne 20. 12. 2010 (sklenjene družbene pogodbe so javno dostopne).
Tudi DTK Murka, d. o. o., ki se je prijavila na razpis, je izpolnjevala vse pogoje, ki izhajajo iz evropskih pravil. Pri tem razpisu so posebej pomembna naslednja dejstva, ki jih pri drugih razpisih ni:
1. Privatni investitorji so morali dokazali obstoj privatnega kapitala, ki so ga rezervirali izključno za naložbe v podjetniški sektor. To so investitorji v DTK Murki dokazali.
2. Prav tako so pristali na izpolnjevanje vseh natančno predpisanih naložbenih navodil in na kontrolo s strani različnih slovenskih in evropskih nadzornih organov. Prav tako za postopke upravljanja in nadzorovanja družb skrbi Agencija za upravljanje kapitalskih naložb RS, ki je v nadzorni svet omenjene družbe imenovala nadzornike države.
3. Državnih sredstev družba tveganega kapitala ne prejme, temveč se nakažejo na družbo šele takrat, ko ima družba že pripravljeno naložbo v mala in srednje velika podjetja (MSP), in ko denar nakažejo že privatni investitorji. Torej družba finančnih sredstev nima, prejme ga le za direktno naložbo v MSP. Končni koristniki sredstev so MSP.
Ker gre za javno – zasebno partnerstvo, kjer država vstopa v stik s zasebnimi investitorji, ki so namesto v ostale naložbe pripravljeni kapital investirati nazaj v podjetniški sektor, je nemogoče pričakovati, da zasebni investitorji ne bodo imeli ostalih naložb, saj so naložbe njihov posel. Zato imajo vsi investitorji (tudi v ostalih DTK-jih) različne naložbe glede na tržne priložnosti. Te naložbe pa so lahko uspešne ali neuspešne. Trg je tukaj tisto merilo, ki kroji uspešnost naložb. Tudi Slovenija še vedno sodi v tržno gospodarstvo in se podjetja lahko prostovoljno odločajo za naložbe in se med seboj povezujejo. Zato ni bilo v razpisu sporno dejstvo, da je Murka, d. d., kot 13-odstotna solastnica DTK-ja tudi 10-odstotna lastnica v drugi gospodarski družbi. Kakšen je vpliv na uspešnost poslovanja družbe, v kateri si 10-odstoten lastnik, pa je težko komentirati. Nam je žal za neuspelo poslovanje gradbenega podjetja GPG (za katerega se je aprila 2011 pričel stečajni postopek), vendar če so predstavniki Murke, d. d., kot 10-odstotni lastniki delali v tem primeru kar koli narobe, imamo pravne mehanizme, da se jim krivda dokaže, in da se jih kaznuje. Tudi v primeru DTK Murka, kjer gre za popolnoma ločene posle, imamo vgrajene vse mehanizme, da bo kakršen koli poskus nenamenske porabe državnih sredstev preprečen in kaznovan. In prav v tem razpisu je Vlada RS naredila velik korak naprej, saj si je upala stopiti na področje financiranje, ki je tvegano, vendar na drugi strani tudi zelo pomembno za razvojno zahtevna in napredna podjetja. Google, Skype, Microsoft, srčni spodbujevalnik – vse to so projekti, ki jih brez tveganega kapitala ne bi bilo. Pred kratkim so v Ljubljani ameriški investitorji, ki so glede zgodovine in naložb tveganega kapitala vodilni v svetu, izrekli pohvalo Vladi RS za program podpore tveganemu kapitalu in spodbudili slovenska podjetja, da tovrstno pomoč izkoristijo, da si upajo izstopiti iz povprečja in se podajo na zahteven globalni trg.
15
ogledov
Razmerja Radićeve - odgovor ministrstva
Objavljamo odgovor Ministrstva za gospodarstvo na članek z naslovom Tvegana razmerja Radićeve v Žurnalu24 z dne 25. 5. 2011.