Zavedati se je potrebno, da vožnja motornega kolesa zahteva zelo visok nivo koncentracije, prav tako pa upravljanje motorja predstavlja tudi velik fizičen napor, sploh pri daljših relacijah, ter vožnji pri visokih temperaturah. Problem je v tem, da voznik utrujenosti zaradi adrenalina med samo vožnjo ne zazna.
Za voznika začetnika je priporočljivo, da za počitke že vnaprej določi časovne intervale. Vsekakor se priporoča postanek po uri vožnje, po potrebi pa seveda tudi prej. Na pot z motorjem se ne odpravite, če ste pretirano razburjeni ali pa imate slab dan. Priporočljivo je, da se vsak motorist večkrat udeleži dodatnega usposabljanja in kondicijskih voženj, ter da se dodatno pouči o največjih pasteh za motoriste: polaganje ovinkov, prehitra vožnja, izsiljevanje prednosti, nečisto cestišče, mokro in vlažno cestišče …
Oprema mora biti varna!
Za svojo varnost motorist veliko pripomore tudi z uporabo ustrezne opreme, ki je namenjena zaščiti ob padcu in ne modnim pistam.
Motoristična čelada mora biti ravno prav velika. V nasprotnem primeru nas bo pričela motiti, s tem pa tudi našo koncentracijo. Če bo čelada premajhna, nas bo prav hitro začela tiščati. Pomembno je, da se notranje oblazinjenje čelade optimalno prilega obsegu glave v predelu čela ter v predelu lic. Vsekakor je priporočljivo preizkusiti več modelov, ter več čelad različnih proizvajalcev – ko si boste nadeli za vas optimalno čelado, boste to tudi takoj začutili. Ljudje imamo različne oblike glave, zato nam ustrezajo čelade različnih proizvajalcev.
Če je rokavica v predelu palca prekratka, ali preozka v predelu dlani, bomo to takoj začutili, po nekaj prevoženih kilometrih, pa se bodo v predelu palca pojavile bolečine in mravljinci. Za upravljanje prednje zavore sta, predvsem pri novejših motorjih, kjer so seveda tudi vgrajene zmogljivejše zavore, dovolj dva prsta, zato je pomembno, da je velikost rokavice v predelu kazalca, ter sredinca točna. Prevelik kazalec ter sredinec rokavice je nevaren, saj nas ovira, ter moti pri menjavi položaja predvsem desne roke, ko kazalec ter sredinec prestavimo z krmila na ročko zavore. Vsekakor pa je najbolje, če se rokavice tudi v predelu ostalih prstov popolnoma prilegajo.
Kombinezon ... usnjen ali tekstilen … večna dilema. Vsi, ki smo že občutili trdoto asfalta ob padcu, ter drsenje po njem, zagovarjamo usnje, vendar je odločitev vsekakor vsakega posameznika. V primeru tekstilnega kombinezona je vsekakor priporočljiv model z vgrajenimi ščitniki. V kombinezonu se seveda morate počutiti kar se da udobno. Da vam mere kombinezona ustrezajo, je to najbolje preizkusiti na motorju, saj se lahko zgodi, da vam kombinezon ustreza, ko pa zavzamete držo telesa na motorju temu ni več tako. Za boljšo vidnost priporočamo uporabo odsevnega brezrokavnika ali druge odsevne zaščitne opreme (čelada, oblačilo). Na trgu lahko zasledimo velik nabor omenjene obutve , ki nudijo – eni več, drugi manj zaščite noge. Predvsem je potrebno paziti na ustrezno velikost in pa, da škorenj za naše potrebe ni pretrd.
Sočasno z nakupom in pomerjanjem velikosti kombinezona, je najlažje izbrati tudi ustrezen ščitnik hrbtenice – želvo. Če bo omenjeni ščitnik prevelik, nas bo pri vožnji tiščal v vrat, če pa bo premajhen, nam ne bo nudil optimalne zaščite.
Na trgu lahko zasledimo velik nabor omenjene obutve, ki nudijo eni več, drugi manj zaščite noge. Predvsem je potrebno paziti na ustrezno velikost in pa, da škorenj za naše potrebe ni pretrd.
Pred vožnjo preverite svoje motorno kolo
SVETLOBNA OPREMA
Pri preverjanju svetlobnih naprav je pomembno, da se o delovanju ne zanesemo samo na signale na armaturni plošči, ampak tudi preverimo, če nam luči dejansko delujejo. Zgodi se namreč, da nam signali kažejo pravilno delovanje, vendar pa nam dejansko luč zaradi okvarjene svetilke ne deluje.
ZAVORE
Stisk zavor pred vožnjo nam da jasen signal, ali omenjeni sklop deluje pravilno ali ne. Omenjeni test je seveda dobrodošel tudi zaradi dejstva, da imajo nekatere izvedenke motorjev nastavljivi ročici sklopke ter zavore. Vedno pred vožnjo preverimo, ali so ročice nastavljene po naši meri. Priporočljivo je tudi preveriti nivo zavorne tekočine, saj se zaradi iztrošenosti zavornih oblog lahko zgodi, da nam le ta pade pod minimum.
PNEVMATIKE
Za preverjanje pnevmatik je priporočljivo vzeti nekaj več časa. Zakonsko je določena minimalna globina profila, vendar to ni edini pokazatelj še varne pnevmatike. Kakršnakoli poškodba je lahko že nevarna. Pri mehanskih poškodbah se je najbolje za nasvet odpraviti do vulkanizerja. Vsekakor bodimo pozorni na primeren tlak, ki je priporočljiv za vaš motor, ter za vaš model pnevmatike. Tudi neenakomerna iztrošenost pnevmatik je pomembna – če imamo pnevmatiko bolj iztrošeno po sredini, kot na robovih, je pnevmatika nevarna, saj ne dopušča enakomernega nagibanja.
V primeru, da z motorjem ne opravimo veliko kilometrov obstaja nevarnost, da kljub zadostni globini profila pnevmatika postane stara in nam predvsem pri nižjih temperaturah ter dežju ne nudi več zadostnega oprijema. Upoštevajmo navodila trgovca, ki nam je prodal, oziroma montiral pnevmatiko.
STANJE VERIGE
Pod splošnimi navodili o vzdrževanju motorja lahko poiščemo, kakšno izvedenko indikatorja nivoja motornega olja ima naš motor in to pred vožnjo tudi storimo. V primeru motorjev s prenosom moči z verigo je potreben reden pregled in vzdrževanje verige (podmazovanje) skladno z navodili.
Avtor: Simon Jamnik
Iz Zloženke Javne agencije Republike Slovenije za varnost prometa