“Niti sanja se nam ne, kaj lahko pričakujemo trgovci, če bo Hrvaška vstopila v Evropsko unijo (EU). Zdaj pri nas kupuje veliko tujcev, ki koristijo povračilo davka pri nakupu,” je za Žurnal24 pojasnila Đurđa Mihalinec, prodajalka v trgovini Guess v Roses Fashion Outletu ob avtocesti pred Zagrebom.
Tujci prevladujejo poleti
Če bo Hrvaška prihodnje leto vstopila v EU, državljani EU ne bodo več upravičeni do povračila nekaj več kot 16 odstotkov davka ob nakupu blaga nad okoli sto evri. Obiskali smo dva večja nakupovalna centra na Hrvaškem, kjer je predvsem zaradi turistične sezone opaziti več tujcev, ki nakupujejo predvsem oblačila in obutev. V Roses Fashion Outletu so nam pojasnili, da je poleti med njihovimi obiskovalci kar 60 odstotkov tujcev.
“Zagotovo se odločijo za nakup pri nas tudi zaradi povračila davka. Poleti prevladujejo avstrijski in nemški turisti, čez vse leto pa Slovenci,” je za Žurnal24 povedal Roman Rogović, direktor omenjenega centra. Dodal je, da če bo Hrvaška prihodnje leto vstopila v EU, pričakujejo povečan obisk in promet, namen pa imajo tudi širiti center z novimi blagovnimi znamkami.
Vračilo davka je prednost
Obiskali smo tudi center Westgate ob avtocesti proti Zagrebu, ki se oglašuje kot največji nakupovalni center na Hrvaškem. Sredi tedna dopoldne je bilo nakupovalcev malo; na parkirišču smo prešteli le nekaj avtomobilov s tujimi registrskimi tablicami. “Največ tujcev je konec tedna, ko se pri nas ustavljajo turisti,” nam je pojasnil eden izmed natakarjev v bolj kot ne praznem gostinskem lokalu. “Povračilo davka je velika prednost, vendar verjamemo, da se zaradi vstopa v EU število tujih potrošnikov pri nas, ne bo zmanjšalo,” so nam dejali pristojni iz centra Westgate.
Čutili so upad
Mnogi trgovci v Sloveniji pa znajo povedati, da so ob vstopu v EU izgubili nekaj odstotkov prometa, ki so ga ustvarili tujci. “Mariborski Europark je ob vstopu v EU malenkost čutil upad avstrijskih nakupovalcev. V Celju in Ljubljani v naših nakupovalnih centrih pa tega ni bilo. Smo se pa zato z mariborskim središčem bili prisiljeni tem razmeram zelo hitro prilagoditi, zato smo se začeli pospešeno oglaševati na hrvaškem trgu,” je povedal Boštjan Brantuša, vseslovenski center menedžer nakupovalnih središč SES (Spar European Shopping Centers) v Sloveniji.