Na Gospodarski zbornici Slovenije (GZS) po besedah generalne direktorice GZS Vesne Nahtigal pozdravljajo, da so vlada in celotna politika prepoznali neustreznost in škodljiv vpliv nove metodologije omrežnin na odjemalce.
Na današnji novinarski konferenci v Ljubljani je izpostavila predloge Elesa glede spremembe metodologije, ki gredo po njenih besedah v smeri predlogov GZS iz lanskega marca - manj časovnih blokov, ustreznejša časovna in stroškovna razlika med časovnimi bloki, merjenje moči glede na dejansko doseženo moč in popravek tarifnih postavk.
Nikakor pa se Nahtigal ne strinja s predlogi Elesa, da se samo "popravi" sedanji režim. "Treba je začasno vzpostaviti stari sistem obračunavanja omrežnine, pripraviti povsem nov akt z novo, ustreznejšo metodologijo, pred uvedbo izvesti analize učinkov ter upoštevati specifike gospodarstva," je poudarila.
Težava ni moč, temveč omrežnina za energijo
Delna ali celotna oprostitev plačila stroška za moč za najdražji prvi časovni blok za odjemalce v visoki sezoni, kar je v četrtek napovedal pristojni minister Bojan Kumer, po besedah generalne direktorice GZS ne bo razbremenila dela gospodarstva z najvišjimi podražitvami, saj so pri teh podjetjih najvišja povečanja stroškov za energijo, ne za moč, in sicer po besedah generalne direktorice zbornice od štiri- do šestkratna.
Kritična je bila do izjav članov sveta Agencije za energijo, da bi za vrnitev na stari režim omrežnine potrebovali pol leta. "Od elektrooperaterjev smo dobili neuradne informacije, da je za prehod na stari sistem obračunavanja z njihove strani mogoč v zelo kratkem času," je izpostavila in dodala, da tudi na strani dobaviteljev prehod ne bi pomenil večjega zalogaja.
GZS je, kot je spomnila Nahtigal, po uvedbi novega sistema opravila analizo dejanskih stroškov na podlagi prejetih računov podjetij. "Ta je pokazala, da so dejanski dvigi stroškov v delu gospodarstva primerljivi z napovedmi GZS iz analize, opravljene se pred uvedbo sistema marca. Največje poprečne letne dvige je zaznati pri podjetjih, ki so na visoki ali srednji napetosti," je dejala.
Na letni ravni 163-odstotni dvig stroška omrežnine
Kot je dodala vodja področja za problematiko omrežnine na GZS Andreja Čerče, je analiza pokazala v povprečju večje relativno višanje glede na staro metodologijo pri uporabniški skupini 4 (visoka napetost), kjer njihov ocenjen povprečni dvig na letni ravni 163-odstoten.
Regulator mora po mnenju GZS izvesti oceno učinka nove metodologije na vse deležnike ter zagotoviti ustrezno večletno prehodno obdobje, ki bo omogočilo vsem uporabnikom, da se lahko prilagodijo spremembam omrežninskega sistema. Pri tem se morajo upoštevati tudi specifike in potrebe gospodarstva, breme aktivnega odjema pa se mora bolj sorazmerno porazdeliti med odjemalce in operaterje.
"Tako kot se je država odločila za spodbujanje obnovljivih virov energije in blažitev posledic za lastnike sončnih elektrarn, se bo morala odločiti tudi, ali želi v Sloveniji imeti industrijo materialov, kar je energetsko intenzivna industrija, ki je ključna za delovanje tudi ostalega dela gospodarstva. Če da, potem pričakujemo, da bosta vlada in regulator v novem omrežninskem sistemu upoštevala specifike te industrije," je dejala Nahtigal.
Model je nepregleden in nerazumljiv
Na predlagane spremembe obračuna omrežnine so se odzvali tudi v sekciji za vprašanja dobaviteljev električne energije, ki deluje v okviru Energetske zbornice Slovenije. "Kot smo v preteklosti v strokovnih krogih opozarjali dobavitelji, se je novi model obračuna omrežnine po prejemu dejanskih računov na strani odjemalcev izkazal za nepreglednega in nerazumljivega. Novi način ne izhaja iz možnosti prilagajanja odjema odjemalcev, temveč zgolj iz potencialne razbremenitve omrežja," so v današnjem sporočilu za javnost zapisali v sekciji.
"Dobavitelji prejemamo povečano število klicev in sporočil odjemalcev, zanimajo jih vzroki za povišanje zneska na računih za električno energijo, sprašujejo o smiselnosti postavljenega modela oziroma določenih tarif in določanja dogovorjene obračunske moči ter kaznih za prekoračitve," so dodali.
Posebej nezadovoljni so po njihovih navedbah tisti, ki so z lastnim vložkom investirali v prenovo tehnologij ogrevanja, v elektromobilnost ter tisti, ki so z investicijo v zelene proizvodne vire sledili zelenemu prehodu in tudi cilju razbremenitve elektroenergetskega omrežja, sedaj pa imajo povišan račun in so negotovi glede ekonomike investicije v prihodnje, so še zapisali.
V sekciji menijo, da bi smer predlaganih sprememb, kot jih je v svoji analizi vključno s predlogom poenostavitev nakazal Eles, vnesla večjo preglednost in omogočila bolj razumljiv model obračuna omrežnine do uporabnikov omrežja.
"Poleg razumljivejše metodologije bodo za nadaljnji razvoj omrežja in pospeševanje rešitev zelenega prehoda in konkurenčnosti slovenskega gospodarstva ključne tudi ustrezno določene tarifne postavke nove omrežnine," so sklenili sporočilo.
Zakaj morajo politiki vse spreminjat,tudi tisto kar je lepo funkcioniralo,ni mi jasno ,a jim je dolgčas?!
omrežnina mora izhajati iz potreb vzdrževanja in nadgradnje omrežja, ne pa iz potreb kapitalistkov. za njih itak vemo, da bi vedno plačali najmanj možno ceno ali pa še to ne. kake driske so pravzaprav tile, ki na trgu ne morejo… ...prikaži več preživet brez državnih pomoč, podpor in odpustkov... istočasno pa natepavajo, kako se država ne sme vmešavati vanje... ja ok, pol pa tut teh podpor ne bo več, pa smo vsi zmagali.
A prav razumem, da obrtniki in mali podjetniki, tako kot velika podjetja, zahtevajo, da jih pri porabi električnega omrežja subvencionirajo gospodinjski uporabniki?