Miha Kovač
Predlagajo, da bi v treh do šestih letih prešli na sistem, ki bi bil za starše brezplačen, ali pa bi upošteval delno participacijo, od 15 do 30 odstotkov. "Višina prispevka je stvar politične odločitve," pravi Kovač in pojasnjuje, da na odboru ocenjujejo, da bi se učbeniki na enoto izdelka pocenili za 40 do 50 odstotkov, vse skupaj pa bi državo stalo 1,2 do 1,8 odstotka sedanjega proračuna ministrstva za šolstvo, ki letos znaša 1,3 milijarde evrov.
Kot primer držav, po katerih bi se veljalo zgledovati, navaja Avstrijo, Nemčijo, Francijo, Nemčijo, skandinavske države in deloma Češko, kjer imajo večinoma sistem, po katerem so vsi učbeniki brezplačni, ponekod pa le nekateri. "Poleg tega učbenike združujejo z delovnimi zvezki v delovne učbenike, kar bistveno poceni publikacijo ter zmanjša težo šolske torbe," pojasnjuje Kovač.
Sistem bi bilo po njegovi oceni poleg tega brez kakršnih koli težav mogoče uporabiti tudi za sistem oskrbe z elektronskimi učbeniki. "Za to ne bi potrebovali razpisov, ki se jih je šlo ministrstvo na to temo pod mandatom ministra Zvera in deloma Lukšiča," poudarja.
Boris ČernilecSlovenski učbeniki so dragi, po obsegu jih je veliko, vendar njihovi kvaliteti ni mogoče oporekati.
Ministrstvo pobudo zavrnilo
Šolski minister Igor Lukšič je junija 2010 imenoval delovno skupino za učbenike, ki je februarja končala svoje delo in zaključke predstavila ministru. "Razlog za imenovanje skupine je bila ocena ministrstva, da so cene učbenikov previsoke, samo lani so se v povprečju dvignile za 92 centov na enoto, ter da jih je preveliko," je povedal vodja skupine Boris Černilec.
Skupina je po njegovih besedah preučila model, po katerem bi se sedanji sistem izposoje učbenikov iz učbeniškega sklada zamenjal z modelom, kjer bi vsak otrok dobil učbeniški komplet v celoti. Stroške bi večinoma krila država, 20 do 30 odstotkov pa starši.
Izračunali so, da bi takšen model državo stal med 18 in 22 milijoni evrov, če bi uvedli kombiniran model (učbenike za matematiko, slovenščino in tuji jezik dobi otrok v celoti, za preostale učbenike pa velja sedanji sistem), pa bi moralo šolsko ministrstvo odšteti 10 milijonov evrov.
"Ko je bil takšen model ministru predstavljen, je bilo ugotovljeno, da je za samo politiko ministrstva takšna oblika nesprejemljiva in nemogoča za izvedbo," je pojasnil Černilec in dodal, da v veljavi ostaja takšen sistem, kot ga poznamo zdaj.