Pod streho > Gradimo & obnavljamo
3451 ogledov

Zakaj za dvigala ni evropskega denarja, pa bi očitno lahko bil

Dvigalo Profimedia
Vgradnja dvigala v večstanovanjski hiši je eden izmed najtežje izvedljivih projektov. Zavirajo ga nekateri lastniki stanovanj in pomanjkanje denarja. Bi država lahko za to našla rešitev?

Da je življenje v večstanovanjski hiši brez dvigala za marsikoga zelo težko in velika ovira, je znana in stara zgodba. Spremljata jo odklonilni odnos nekaterih lastnikov do te investicije in pomanjkanje denarja lastnikov stanovanj v blokih, ki bi želeli vgraditi dvigalo. 

Prva ovira je administrativna, saj je za vgradnjo dvigala v bloku treba zbrati visoko soglasje solastnikov etažne lastnine.

Do 19. oktobra lani je bilo treba za vgradnje dvigal, pri katerih se je posegalo v konstrukcijo objekta, kar pomeni, da je treba dobiti gradbeno dovoljenje, zahtevano 100-odstotno soglasje vseh lastnikov.

Odtlej je za gradbena dela in izboljšave za odpravo arhitektonskih ovir, tudi kadar je zanje treba pridobiti gradbeno dovoljenje, potrebnih več kakor tri četrtine solastniških deležev, kar je enako soglasje, kot je potrebno, če je mogoče dvigalo vgraditi tako, da za poseg gradbeno dovoljenje ni potrebno. 

A tudi 75-odstotno soglasje je zelo težko doseči, saj praksa kaže, da soglasja pogosto ne dajo lastniki stanovanj v pritličju in nižjih nadstropjih.

Dvigalo | Avtor: Profimedias Profimedias

Druga, a zato nič manjša težava, je denar. Investicije v novo dvigalo se začnejo pri 50.000 evrih, kar solastniki v bloku, tudi če bi se vsi strinjali, težko zberejo. 

Glede na to, da je po ocenah sindikata upokojencev v Sloveniji približno 11.000 štiri- in petnadstropnih stanovanjskih stavb, ki nimajo dvigala, in glede na demografske podatke pri nas, je razumno pričakovati, da bo na pomoč pri reševanju tega problema priskočila tudi država. 

Sindikat upokojencev je že pozval pristojno ministrstvo za okolje in prostor, da naj nekaj ukrene v zvezi s to problematiko, a za zdaj ni pričakovati velikih sprememb. 

stopnišče | Avtor: Profimedia Profimedia
Kaj pa financiranje?

"Dvigalo se v stavbi lahko vgradi kot splošni skupni del (v lasti vseh etažnih lastnikov). V tem primeru se za vgradnjo lahko koristijo tudi sredstva rezervnega sklada stavbe. Če se dvigalo vgradi kot posebni skupni del (v lasti le nekaterih etažnih lastnikov), kar mora biti pogodbeno dogovorjeno, njegovo vgradnjo financirajo le etažni lastniki, katerim to dvigalo služi."

Vgradnjo dvigal torej do zdaj pri nas ni finančno podpiral še nihče in očitno bo tako tudi ostalo. Za naložbo ni možno dobiti nepovratnih sredstev tako kot za vgradnjo denimo toplotne izolacije ali sončne elektrarne na streho, saj namreč ta ukrep ni predviden med ukrepi celostne energetske prenove stavbe. Niti za to ni na voljo evropskih sredstev. 

Na ministrstvu pojasnjujejo, da "smo pred nekaj meseci dobili pojasnila Urada za kohezijsko politiko pri Službi Vlade RS za razvoj in kohezijsko politiko. Iz pojasnil je razvidno, da v evropski kohezijski politiki v tekočem programskem obdobju ni na razpolago sredstev za ta namen, saj financiranje tovrstnih ukrepov v operativnem programu ni predvideno. Kar se tiče naslednjega programskega obdobja pa še ni znana vsebina naložb, niti višina sredstev, ki bodo pripadla Sloveniji."

Hrvaški je spodletelo, Litvi pa ne

To da ni evropskih sredstev za ta namen ni, predvsem zainteresirana javnost ve že nekaj časa. Vprašanje pa je, zakaj teh sredstev ni. Znan je namreč poskus sosednje Hrvaške, ki je lani tak čas lastnike stanovanj v večstanovanjskih blokih pozivala k prijavi na razpis za evropska sredstva, s katerimi naj bi se financiralo kar 80 odstotkov naložbe v dvigalo v stavbah, kjer jih ni. 

Zgodba se sicer ni dobro razpletla, saj je že sredi aprila lani projekt propadel. Glede na poročanje hrvaških medijev, je bilo krivo ministrstvo, ki ni pravočasno popravilo operativnega načrta, čeprav jih je k temu evropska komisija pozvala. Države članica lahko evropska sredstva črpajo na podlagi operativnega načrta, v katerem mora biti opredeljeno, za kakšen namen se bodo porabila. Iz tega lahko sklepamo, da denar za ta namen obstaja, le načrt je treba opredeliti na pravi način v operativnem programu.

To dokazuje tudi primer Litve, ki vgradnjo in tudi popravila obstoječih dvigal v večstanovanjskih stavbah financira v okviru nacionalnega načrta energijske sanacije teh stavb. Del teh sredstev pride iz evropskih strukturnih skladov, del jih zagotovi država in občine, del pa lastniki stanovanj. 

Več o gradnji in obnovi najdete tukaj.

Komentarjev 2
  • alen04 09:31 05.marec 2020.

    Živeli v bloku 9 let, se odselili iz podobnih razlogov in razmišljanja stanovalcev, kakor članek navaja. Pridobiti dovolj soglasja za nekaj kar bo vsem koristilo je v 99% kvantna fizika.

  • mirror 08:37 05.marec 2020.

    "Zakaj za dvigala ni evropskega denarja, pa bi očitno lahko bil" Za evropski denar je treba dokazati porabo do zadnjega evra. To pa levi politični sferi ne diši. Ta ima rada poslovno in državno tajnost, kjer se lahko mešetari z ...prikaži več denarjem. Raje vzame drag kredit, saj ga itak plača naivno ljudstvo, ki ji verjame.