Do zdaj je veljalo, da za rušenje manj zahtevnega objekta, kot je denimo družinska hiša, gradbeno dovoljenje ni bilo potrebno. Deloma to velja tudi po novem gradbenem zakonu (GZ-1), ki je bil sprejet konec lanskega leta, uporabljati pa se je začel 1. junija. Brez gradbenega dovoljenja lahko porušimo hišo, ki se ne dotika sosednje nepremičnine oziroma je od nje oddaljena več kot en meter.
V tem primeru je za rušenje nujno gradbeno dovoljenje
Za rušenje hiše, ki se dotika oziroma je od sosednje stavbe oddaljena manj kot en meter, pa je treba pridobiti gradbeno dovoljenje.
Ko je za rušenje treba pridobiti gradbeno dovoljenje, je za to treba tudi izdelati projektno dokumentacijo za pridobitev mnenj in gradbenega dovoljenja. Kaj vse obsega ta dokumentacija natančno določa 13. člen pravilnika o dokumentaciji in obrazcih pri graditvi objektov, ki pa je za zdaj še v fazi sprejema, čeprav naj bi bil sprejet do 1. junija letos. Do njegovega sprejema, se uporablja pravilnik iz leta 2018.
Predpisano projektno dokumentacijo za odstranitev objekta in pridobitev gradbenega dovoljenja mora pripraviti projektant, ki izpolnjuje zahteve gradbenega zakona.
Obvzna prijava začetka del
Precej dokumentacije pa je potrebne tudi, če hiša, ki jo nameravamo zrušiti, izpolnjuje pogoje za odstranitev brez gradbenega dovoljenja. Tudi v tem primeru mora projektant pripraviti projektno dokumentacijo za izvedbo odstranitve (PZO). Ta pa mora biti sestavni del dokumentov, ki jih je na pristojno upravno enoto treba priložiti ob prijavi začetka del. Natančneje to opredeljuje 23. člen pravilnika, ki je v procesu sprejemanja.
Prijava začetka del je namreč po zakonu obvezna, tudi ko načrtujemo rušenje hiše brez gradbenega dovoljenja. Prijavo je treba urediti osem dni pred začetkom del.
Obsežna projektna dokumentacija
Projektna dokumentacija za odstranitev zahtevnega ali manj zahtevnega objekta se izdela v primeru odstranitve celotnega objekta. Med drugim mora poleg osnovnih podatkov vsebovati podatke o udeleženih strokovnjakih pri projektiranju ter izjavo projektanta in vodje projektiranja. S podpisom izjave, potrjujeta, da je PZO skladna z gradbenimi in drugimi predpisi, da omogoča kakovostno in racionalno izvedbo odstranitve, da so izbrane tehnične rešitve, ki niso v nasprotju z zakonom, ki ureja graditev, drugimi predpisi, tehničnimi smernicami in pravili stroke ter da so bili pri izdelavi projektne dokumentacije vključeni vsi ustrezni pooblaščeni arhitekti, pooblaščeni inženirji ter drugi strokovnjaki, katerih strokovne rešitve so potrebne glede na predvidene vplive in druge značilnosti odstranitve objekta.
Sestavni del dokumentacije je tudi tehnično poročilo z opisom objekta in konstrukcijskih elementov in materialov, načina odstranitve in časovnega okvira. Navedeni morajo biti tudi ukrepi za zaščito ljudi in sosednjih nepremičnin ter varovanja okolja v času odstranitve način in lokacijo za deponiranje gradbenih odpadkov in fotografije objekta. Izdelati je treba tudi lokacijske in tehnične prikaze stavbe, ki jo nameravamo porušiti.
Cene izdelave PZO so od 1500 evrov navzgor, odvisno od zahtevnosti projekta.
Rušimo lahko sami, poskrbeti je treba tudi za odpadke
Rušenja hiše, potem ko smo pridobili PZO in izvedbo del prijavili, se lahko lotimo sami. V tem primeru moramo poskrbeti tudi za pravilno ločevanje gradbenih odpadkov in njihovo odlaganje. Na deponijo namreč ne bomo mogli odložiti mešanice vsega, saj mora biti les ločen od opeke in betona, ločiti je treba tudi steklo, plastiko, materiale na osnovi bitumna, in seveda materiale, ki vsebujejo azbest.
Lahko pa rušenje zaupamo podjetju oziroma obrtniku, ki se s tem ukvarja profesionalno. V tem primeru bodo poskrbeli tudi za ločevanje odpadkov in ga pravilno deponirali na deponijo. Za strojno rušenje bomo odšteli od 70 do 90 evrov na kvadratni meter. Za hišo, veliko 100 kvadratnih metrov bo cena rušenja in odvoza odpadkov tako od 7000 do 9000 evrov.