Diagnoza temelji na prisotnosti neobičajnih ter odsotnosti običajnih razvojnih in vedenjskih značilnosti. Če naštejemo le nekatere:
- rigidnost, vztrajanje v istosti
- obsesivna, omejena ali nenavadna zanimanja
- težave pri usmerjanju pozornosti
- vizualni spomin in rutina
- neobičajna ali prezgodnja nadarjenost, npr. za številke
- ponavljajoče se vedenje
- dobesedno razumevanje in temu primerna komunikacija
- pomanjkanje zanimanja za ljudi
V Sloveniji se na leto z avtizmom rodi 200 otrok, da trenutno pri nas živi približno 20 tisoč ljudi z motnjami avtističnega spektra.
"Zgodnje intenzivne obravnave so za otroke z avtističnimi motnjami nujne in država bi morala poskrbeti in jih tem otrokom zagotoviti. Potrebe po pomoči so večje od zmožnosti strokovnega tima," pravi Inge Zorec, predsednica Društva za pomoč otrokom z avtističnimi motnjami Školjke in mati otroka s to motnjo. November je mesec otroka in prav zato so se v društvu odločili izpostaviti problematiko pomanjkanja primerne oskrbe za otroke s to motnjo.
Staršem strokovna pomoč
Avtizem je vseživljenjska razvojna motnja, ki se kaže v številnih oblikah, pogosto tudi v izbruhih jeze ter samopoškodovalnem in agresivnem vedenju. Otroci z avtističnimi motnjami zato po besedah Zorčeve zaradi svojih težav čim bolj zgodaj potrebujejo intenzivne logopedske, psihološke, delovno-terapevtske, specialno-pedagoške in druge obravnave, ki omogočajo premagovanje primanjkljajev in težav na področjih komunikacije, socialne interakcije, vedenja in senzornih težav.
Skrb za otroka s to motnjo pa po navadi ne obremeni le družinskega urnika, temveč pomeni tudi velik finančni zalogaj: "Poleg številnih terapij in strokovnih obravnav potrebujejo otroci pogosto različne diete in prehrambne dodatke. Stroški, ki pri tem nastanejo, predstavljajo za družine pogosto nepremagljivo oviro."
Naučite otroka samostojnosti
Kljub pomanjkanju ustreznih specialnopedagoških obravnav na pristojnih institucijah je bilo pri nas, tudi zaradi delovanja društev, kakršno je Školjke, narejenega že veliko, izjemnega pomena za otroke z motnjo avtističnega spektra pa je tudi to, kako jih sprejemajo starši in bližnji. "Starši naj otroka vsak dan učijo samostojnosti ter naj sodelujejo z njim pri igri in komunikaciji," pravi Zorčeva. "Predvsem pa morajo otroka sprejeti, upoštevati drugačnost, mu ponuditi podporo in predvsem dajati veliko ljubezni," govorijo izkušnje Zorčeve.