Blagovna znamka Honor je nastala kot projekt Huaweia. Njihov cilj je sprva bil, da z novo, mladostnejšo znamko k nakupu telefonov pritegnejo mlajše uporabnike. A kmalu po tem, ko se je kitajski velikan znašel v nemilosti Združenih držav Amerike in večjega dela Evrope, se je Honor povsem osamosvojil.
Zdaj smo v četrtem letu, ko je Honor neodvisen. Zanimivo je, da v prvem četrtletju letošnjega leta na Kitajskem samo Honor in Huawei beležita rast, pravi Guo: "Če pa gledamo z globalnega vidika, so naši cilji zelo visoki. Tudi na trgih Jadranske regije, kjer že zdaj zasedamo pomemben tržni delež. V nekaterih državah Evrope, Latinske Amerike, Bližnjega vzhoda smo se prebili že med prvih pet blagovnih znamk. Na splošno nam gre torej zelo dobro. V bližnji prihodnosti pa lahko pričakujete še veliko več. Ne le, ko gre za pametne naprave, pač pa tudi, ko govorimo o operacijskem sistemu na njih."
Pomembno vlogo bo tu igrala umetna inteligenca. Nekateri proizvajalci telefonov se osredotočajo na umetno inteligenco pri aplikacijah, recimo Samsung s sistemom obkroži in poišči. "Mi smo umetno inteligenco že pred časom vpletli v operacijski sistem telefona, ki nam pomaga delovanje strojne premakniti na povsem novo raven. In to področje je še vedno naš glavni fokus. Prav to je po mojem mnenju tudi razlog, da naše paradne naprave prejemajo nagrade na sejmih in predstavitvah," poudarja Guo.
O Honorju v Sloveniji do nedavnega nismo prav veliko slišali. Slovenski uporabniki Honorjeve telefone nekako dojemajo, kot da gre za Huaweieve, le da imajo nameščene tudi Googlove aplikacije. Kakšni so vaši načrti in kako gledate na ta položaj? Nameravate narediti kaj v smeri razlikovanja?
Dejstvo je, da želimo na vsak način priti na slovenski trg, a korak za korakom. Razumeti morate, da velikih premikov ni mogoče delati hitro. V tem trenutku je v jadranski regiji naše največje tržišče Srbija, od koder se počasi širimo naprej. V Sloveniji imamo zdaj med tri in štiriodstoten tržni delež. Da bi nas bolje razumeli, glejte na naš način dela oziroma na našo širitev kot na sajenje dreves.
Ko pridemo na neko tržišče, se mu v celoti posvetimo. Za nekatere druge prodajalce pametnih naprav je najpomembnejša prodaja, šele za tem pridejo inovacije. Pri nas ni tako. V nekaterih državah, v Franciji, recimo, nismo samo prodajalci telefonov, tam smo zgradili tudi center za raziskave in razvoj. Ne vlagamo torej le v marketing, pač pa tudi v druge sektorje poslovanja. Seveda moram priznati, da v vseh državah še nismo povsem pripravljeni, a smo izjemno zavzeti.
Če se torej vrnem na začetek odgovora, ko enkrat vstopimo na določen trg, želimo biti povsem pripravljeni, da lahko ta trg razvijamo, ne le, da na njem prodajamo.
Če pogledate Honorjeve izdatke za raziskave in razvoj, nismo videti kot tri leta staro podjetje. Na Kitajskem smo recimo na šestem mestu, ko gre za tovrstne naložbe, letno za to namenimo 1,3 milijarde evrov. To je naš način dela. Ne hitimo torej v vsako državo z namenom, da čim več prodamo, ampak so naša rdeča nit naložbe in razvijanje trga, kamor pridemo. Kmalu bomo torej tudi pri vas, praktično v nekaj dneh, kar pripravite se. (smeh)
Vidimo, kako se umetna inteligenca in njena uporaba razvijata praktično s svetlobno hitrostjo. Lahko malce bolj podrobno opišete vlogo, ki jo ima umetna inteligenca v vaših telefonih? Kakšno vlogo bo ta igrala v naslednjih nekaj letih?
Temu segmentu posvečamo res veliko časa in energije. Ne gre le za jezikovne modele, ki generirajo tekst, čeprav se o tem danes pravzaprav največ govori. Umetna inteligenca je veliko, veliko več. Pomembno vprašanje na tem mestu je, kakšna je razlika med pametnim telefonom z umetno inteligenco in umetno inteligenco za pametni telefon. To sta dva različna koncepta. Če uporabljate telefon, da vam nekaj poišče, da vam napiše tekst, običajno uporabljate umetno inteligenco iz oblaka. Na podoben način deluje tudi umetna inteligenca v avtu, televiziji in podobnih napravah. Nekaj poskuša narediti namesto vas. V tem primeru gre za umetno inteligenco za pametni telefon oziroma katero koli drugo napravo. Ko pa govorimo o pametnem telefonu z umetno inteligenco, pa se je treba najprej vprašati, kaj pametni telefon sploh je. Govorimo o kameri, zmogljivosti, igrah, zaslonu, telekomunikacijskem omrežju.
Ko uporabljamo potencial umetne inteligence za to, da izboljšamo delovanje naprave, govorimo o pametnem telefonu z umetno inteligenco. Če pogledate delovanje sistema kamer na naših telefonih, boste ugotovili, da poskušamo pri tem čim bolj izkoristiti umetno inteligenco, ki nam pomaga, da določen posnetek z mikro popravki izboljšamo. Podobno je pri igrah, ali, če želite, pri delovanju strojne opreme. Umetno inteligenco poskušamo naučiti, da optimizira signal. Ko greste, denimo, v dvigalo, mora vedeti, da ste v dvigalu in temu primerno prilagoditi delovanje telefona. Umetno inteligenco uporabljamo, da izboljšamo čisto vsako podrobnost strojne opreme.
Za nas ta razvoj umetne inteligence ni tako nepričakovan. V prihodnosti vidim vlogo te tehnologije v boljšem povezovanju različnih naprav, izboljševanju varnosti. Pomembno je tudi, da se vzpostavijo scenariji za uporabo umetne inteligence v različnih aplikacijah. Dober primer je, recimo, Samsungov obkroži in poišči sistem. Vse to bomo v prihodnje imeli tudi mi, a zdaj se osredotočamo na težje opravke. Namestiti aplikacijo, ki za delovanje uporablja umetno inteligenco, je načeloma zelo enostavno, mi se v tem trenutku trudimo, da umetno inteligenco naučimo upravljati s strojno opremo, kar je veliko težja naloga. Tega v tem trenutku ne počne nihče, predvidevamo, da so na tem področju zelo aktivni tudi pri Applu, ostali proizvajalci pa ne.
V vašem centru za raziskave in razvoj smo videli, da veliko pozornosti namenjate prepogljivim napravam. Nam lahko poveste, kakšna je smer, ki ste jo za družbo začrtali? Lahko sklepamo, da so prepogljivi telefoni prihodnost mobilne telefonije? Imate morda v delu tudi kakšno drugačno, večjo inovacijo? Veliko kitajskih multinacionalk se denimo preskuša tudi na trgu električnih vozil ...
Na trg električnih vozil nimamo namena vstopiti, to je dejstvo. Ne želimo, niti nimamo kapacitet za to. Vendarle smo, kot sem že rekel, zelo mlado podjetje. Drži pa, da zelo hitro rastemo. Zelo, zelo veliko dela nas še čaka v našem jedrnem poslu. Za primer vam dam naš prepogljivi telefon, ki pomeni prelomnico v mobilni telefoniji. Veliko ljudi me sprašuje, zakaj smo se osredotočili ravno na to? Zakaj smo se odločili razvijati baterijo in izdelati najtanjšo baterijo? Odgovor je, ker smo zelo osredotočeni. Na tem področju praktično nismo imeli izkušenj, začeli smo iz nič. Zgradili smo laboratorije, prijavili patente in proučili trg. To je razlog, da smo se lotili tega izdelka. Do ideje smo prišli kot 'amaterji'. Spraševali smo se, zakaj bi moral biti prepogljiv telefon težji od običajnega, zakaj ne bi mogli baterije zmanjšati?
Tudi uporabniki so naprave odlično sprejeli. V Hong Kongu, denimo, smo po tržnem deležu prepogljivih telefonov na prvem mestu. Ko smo predstavili zdajšnjo verzijo naprave, smo imeli 58-odstotni delež, konkurenco smo praktično izrinili. Po nekaj mesecih je tržni delež malce padel in smo pristali na drugem mestu, ker nismo mogli izdelati toliko naprav.
Ko govorimo o naslednjih generacijah teh naprav, je treba recimo razmišljati v smeri, da nam ne bo treba več s sabo nositi prenosnih računalnikov in nahrbtnikov. Filozofija je torej 'manj je več', podobno kot je razmišljal Steve Jobs, ko je predstavil prvi iPhone. Če nekdo za svoje delo potrebuje velik zaslon, bo seveda še vedno uporabljal računalnik. A dejstvo je, da danes lahko za običajno delo namesto računalnika uporabljamo telefon. Mi torej na prepogljive naprave ne gledamo le kot na telefone, pač pa kot veliko več. Zato veliko sredstev namenjamo tudi za razvoj operacijskega sistema, ki ga želimo razviti tako, da bo s pomočjo umetne inteligence uporaben na različnih napravah.
Kako pravzaprav definiramo operacijski sistem? Gre za jedro vsake naprave. Tudi tega smo se pri Honorju lotili iz ničle, osnova pa je umetna inteligenca, ki mora uporabnika poznati in razumeti. Razumeti mora delovanje vsakega algoritma, vsake aplikacije. Pomislite, zakaj ne bi umetna inteligenca služila kot neke vrste inženir, ki bi upravljal male podrobnosti telefona in jih prilagajal uporabniku in njegovemu načinu uporabe.
Če, recimo, uporabnik telefona uporablja predvsem za igre, se mora jedro prilagoditi tako, da se vse kapacitete usmerijo v te procese. Na drugi strani, če nekdo telefon uporablja kot pripomoček za pisarniška opravila, upravljanje z dokumenti in podobnim, se mora delovanje strojne in programske opreme samodejno prilagoditi, da bodo ti procesi optimizirani. To je osnova našega operacijskega sistema, ki ga razvijamo.
Kakšen pa bo uporabniški vmesnik? Kako se bo razlikoval od Huaweievega?
Veste, tudi konj in osel sta si na videz podobna, ali pa raca in kokoš. (smeh) Gremo korak za korakom. Kot sem že omenil, delamo na tem, da oblikujemo novo jedro operacijskega sistema. Obstaja pa nekaj podobnosti, seveda. Dejstvo je, da je veliko naših uporabnikov nekoč uporabljalo Huaweieve naprave, zato so na tisto uporabniško izkušnjo navajeni. Tudi zaradi tega dejstva smo nekatere podobnosti obdržali. Uporabniki se tako lažje privadijo na naše naprave.
V osnovi je prvi pogoj za nakup še vedno dobra strojna oprema, ljudje pač kupujejo napravo. Koncept nakupa je podoben kot pri avtomobilih. Umetna inteligenca je v tem trenutku le karakteristika telefona, s katero želimo kupce spodbuditi za nakup, ni pa lastnost, ki bi bila za nakup odločilna. Odločilna je še vedno dobra strojna oprema.
Samsung in Apple v svojih napravah uporabljata svoje procesorje in lahko odločajo, kakšna bo njihova strojna oprema. Koliko vpliva ima Honor na dobavitelje procesorjev in njihov razvoj?
Ključne besede v tem primeru so skupne investicije in skupne inovacije. Ne predstavljam si, da bi danes lahko eno podjetje vse naredilo samo. Ali da bi nekdo v garaži izdelal napravo, kot je bil Macintosh. Potrebni so partnerji, pomembne so skupne investicije. V to smo trdno prepričani. Nismo strokovnjaki v izdelovanju mikročipov in procesorjev, niti ne želimo postati. Za to imamo vrsto dobrih partnerjev. Je pa dejstvo, da so se tudi izdelovalci procesorjev znašli na točki, ko so inovacije zastale. Najbrž to lahko čutite tudi sami.
Dejstvo je, da skupaj lahko naredimo veliko in partnerji v nas verjamejo, zato tudi samo investirajo v to področje. Še enkrat poudarjam: Nismo veliki, smo pa najboljši inovatorji. Če zanemariš inovacije, boš prej ali slej izgubil tržni delež. Marsikdo bo rekel, da si to lahko privoščimo zaradi zgodovine, ki jo imamo s Huaweiem. Odgovora sta da in ne. Dejstvo je, da je iz Huaweia k nam prišlo delat veliko dobrih inženirjev, po drugi strani pa je treba še enkrat poudariti, da smo posel začeli praktično z ničle.
Ena od pomembnejših lastnosti telefona je za uporabnike tudi fotoaparat. Ali smo po vašem mnenju že dosegli fizične omejitve, ko gre za dimenzije. Ali so na tem področju še mogoče inovacije in kolikšen napredek lahko pri kamerah še naredi umetna inteligenca?
Če pogledate inovacije v tej industriji, fizičnih mej še nismo dosegli. Ko smo bili priča razvoju sistemu HDR, smo mislili, da smo dosegli mejo, pa poglejte napredek od takrat. Manevrskega prostora je tudi na tem področju še veliko, sploh ko razmišljamo o novih vrstah materialov.
Pravite, da praktično vsak del telefona začnete razvijati iz nič. Je tako tudi pri baterijah?
Baterije razvijamo skupaj s partnerji. Zadnji tak dosežek je silicij-ogljikova baterija, kot jo lahko najdete v Magic 6 Pro ali pa v naših prepogljivih telefonih. Naš cilj je, da baterijo čim bolj stanjšamo in jo naredimo čim lažjo. Če nam to v razvoju ne uspe, projekt opustimo. Zakaj bi ljudje sploh kupili naš telefon, če bi naredili takega, kot jih delajo v Huaweiu ali pri Samsungu. Zato smo se povezali z zunanjimi partnerji in v tem primeru na molekularni ravni razvili novo vrsto baterije.
Če se dotaknemo še cenovne politike. Za Honorjev prepogljivi model Magic V2 je treba odšteti več kot dva tisoč evrov. Tudi zadnji telefon, ki ste ga predstavili, Magic 6 Pro je v premium razredu s ceno 1.300 evrov. To so že kar velikanske vsote. Kako vidite cene vaših naprav v prihodnje?
Mislim, da so ljudje za inovacije pripravljeni plačati. Seveda ne vsi. Imamo segment uporabnikov, ki jim je uporaba najnovejših tehnologij zelo pomembna. Dejstvo je, da tržišča za prepogljive telefone izven Kitajske še niso dobro razvita. Tukaj na Kitajskem je namreč konkurenca zelo velika, zato so inovacije tako zelo pomembne. Z modeli v premium razredu ciljamo torej predvsem uporabnike, ki imajo radi najnovejšo tehnologijo. Od tod tudi visoka cena, predvsem tik po predstavitvi novih modelov. Seveda pa se v nekem obdobju po predstavitvi novega telefona poskušamo prilagoditi tudi s ceno. Inovacije imajo tudi blagodejen učinek na blagovno znamko. Ko ljudje vidijo inovacije, blagovni znamki bolj zaupajo.
Kako pomembni pa so za rast vašega podjetja pomembni telefoni nižjega in srednjega cenovnega razreda? Ali vse te inovacije dosežejo tudi ljudi, ki kupujejo te naprave?
Pri odgovoru na to vprašanje je pomemben dejavnik prodajna strategija. Honor je tako mlado podjetje, da se ne more primerjati s Samsungom ali Xiaomijem, posebej ne v Evropi. Na tem področju zaostajamo, to je treba povedati. Podjetje nima na voljo neomejenega proračuna in pri določanju strategije je treba dati na tehtnico, kaj je pomembneje. Denarja mora biti dovolj za plače in materiale, potem pa je na vodstvu, da se odloči, ali bo investiralo v raziskave in razvoj ali pa v marketing. Mi smo se odločili, da bomo investirali v raziskave in razvoj, za kar namenimo 11 odstotkov prihodkov. To so velikanski zneski. Malo je podjetij, ki za ta namen porabijo toliko denarja. Iz tega sledi, da v tem trenutku s širjenjem prodajne mreže zaostajamo.
V Evropi si pomagamo s partnerstvi, ki jih sklepamo s telekomunikacijskimi operaterji. Z njihovo pomočjo trgu predstavimo nekaj naprav, in če se kupci odzovejo, poskušamo prodajo nadgraditi. Praktično nemogoče je vse začeti iz nič, zato si torej pomagamo z operaterji.
Zanimive besede, sploh glede na to, da ste direktor marketinga. Najbrž se pogosto znajdete v zagati. Pa vendarle, kakšni so vaši načrti na tem področju?
Hvala, da me razumete. To morate povedati našemu predsedniku uprave. (smeh)
Je pa to dobro vprašanje. Mislim, da je Elon Musk nekoč rekel, da ne verjame v marketing, s katerim se ljudi pretenta v nakup nekega izdelka. Informacije o podjetju in izdelkih morajo doseči relevantne skupine ljudi, pomembni so dosežki in nagrade na različnih predstavitvah in sejmih – ponosni smo, da je Honor na teh dogodkih vedno v ospredju. Na tak način poskušamo doseči tiste tehnološke navdušence, ki so za inovacije pripravljeni plačati več. Tudi mediji ste pomemben faktor v tej enačbi. Na žalost imamo premalo denarja, da bi sponzorirali pomembne nogometne tekme.
Pomislite, kako so se marketinga lotili pri Applu, ko je bila družba še v povojih ali pa pri Samsungu oziroma Coca Coli, če želite. Vsi so na začetku iskali pravo skupino ljudi, da so spodbudili oglaševanje od ust do ust, iskali so različne vzvode. Podobno je v tem trenutku tudi pri nas. Poskušamo doseči različne skupine, in če bodo ti ljudje naše naprave sprejeli, se bo beseda o kvaliteti širila od ust do ust.
Zadnje vprašanje je morda politično malce nekorektno. Glede na hitrost, s katero raste Honor in na vašo zgodovino, ali se bojite, da bi vas v Evropi in Združenih državah Amerike doletela podobna usoda, kot je doletela Huawei?
Ne, tega se nikakor ne bojim. Je pa vaše vprašanje na mestu. Če pogledate Honorjev ekosistem, gre za globalno potrošniško blagovno znamko. To je Honorjev temelj. Naš namen nikakor ni, da bi zgradili nov Huawei.
Že v zelo zgodnji fazi oblikovanja podjetja smo se povezali s Qualcommom in Googlom, ki sta pri naših izdelkih ključna partnerja. Mi ne želimo na novo izumljati kolesa. Če bi se lotili tega, se ne bi premaknili nikamor. Zato so naš fokus inovacije in potrošniki. Kot primer vam recimo navedem zaslon LTPO, ki smo ga razvili praktično iz nič in s katerim želimo zaščititi oči uporabnikov in ga zdaj uporablja kup proizvajalcev telefonov. Takšnih primerov je veliko.
V prihodnosti bo vsak uporabnik imel več pametnih naprav, zato je treba razmišljati tudi v smeri njihovega povezovanja. Kako, torej, povezati naprave različnih blagovnih znamk. Želim vam le nakazati, kako veliko prostora je še za inovacije. In od tega imajo koristi tudi naši dobavitelj in partnerji, kot sta Qualcomm in Google in drugi.
Za kitajske razmere smo mi v marsikaterem pogledu za njih tehnološko konservativni, čeprav vsako novo generacijo manj. Pri nas že prevladuje individualizem, pri njih je še kolektivizem. Zaupanje v sistem je pri nas nižje in se bo tudi v prihodnje… ...prikaži več našel glas ljudi, ki bodo množice opozarjali na možnosti uporab in zlorab preveč naprednih naprav. Podatki uporabnikov se zbirajo in obdelujejo. Nič novega, vendar v resnici novi izumi in zbiranje podatkov ne povečujejo blagostanja ljudi.
Ste se vsi borili,da vas pa že ne bodo čipirali,evo pa ste čipirani vsi vaši podatki tudi od bank so na pladnju,pa mislite kolk ste pametni,
Vse ti je to isto sranje,razen drugo pakovanje