Navaja primer Nissanovega juka, ki je najavil pohod križancev na vrh po prodaji. To so postali najbolj zanimivi avtomobili v Evropi, vse kaže, da bodo križanci tudi najbolj prodajani avtomobili v Sloveniji. "Nissan Juke se je razvil iz drznega koncepta Qazana in imel kopico svojeglavih oblikovnih rešitev v času, ko je bila Nissanova paleta vozil večinoma povprečnega videza," pravi Aleksander Praper (oče avtorskega koledarja Aplra Design z avtomobilsko tematiko), ki se strinja, da so križanci oblikovno bolj dovršeni.
"Ali so avtomobilski oblikovalci v 100 letih zgodovine (dokler teh križancev še ni bilo) slabo opravljali delo?" se sprašuje in podaja mnenje: "Si predstavljate takšno trditev za oblikovalce porscheja 911 ali golfa – lahko bi rekel, da nimajo nič dela, saj bi v štirih letih nekako uspeli posodobiti tisto tipično obliko tudi na slepo? Bolj verjetno je, da vodstvo v primeru nekaterih vozil pusti več svobode, ker nagovarjajo nove kupce."
Iščejo varne rešitve
Vzrok za konzervativne oblike, evolucije, ki se pojavljajo iz generacije v generacijo je iskati v varni rešitvi, saj, ko delajo na naslednikih obstoječih modelov, si ne želijo izgubiti kupcev pretekle generacije. Je pa vse odvisno od znamke, nekatere imajo bolj evolucijski, druge pa bolj revolucijski pristop k oblikovanju.
Praperja smo soočili z dvema najnovejšima predstavnikoma v razredu kompaktnih križancev, peugeotom 3008 in toyoto CH-R. Za oba snovalci odkrito priznavajo, da želijo z atraktivno obliko speljati tudi kupce, ki sicer prisegajo na klasične kombilimuzine in tudi kupce, ki so prej prisegali na vozila premium znamk. Oblikovalec pravi, da, če bi mednju razdeliti pojem »športni terenec«, potem bi po videzu toyoti pripadala prva beseda, peugeotu pa druga. "Nedvomno je toyota bolj vpadljiva, originalna, mladostna in res ekstremno izstopa iz ponudbe te znamke, razen če bi za merodajne vzeli priusa in mirai. Na prvi pogled bi rekel (zaradi zadnjega dela), da bolj sodi v ponudbo hond kot sicer precej konservativnih toyot. Na tako razgibanih linijah je tudi težje najti uravnoteženost kot pri linearnem dizajnu in verjetnost, da bo avto že čez nekaj let zgledal »čuden« je večja kot pri peugeotu."
3008 je bil v prvi generaciji očiten križanec SUV-ja in enoprostorca, sedaj pa je bolj izrazit SUV. "Deluje manj igriv in drzen kot toyota, a zato bolj uravnotežen, resen in uglajen. Oba imata »zastekljeno« kabino, a peugeot stavi predvsem na steklene površine, svetila, izpostavljen strešni lok ter razgiban prednji del, ne pa na izrazito svojeglav videz celote. Na ta način je lahko všeč tudi bolj zadržanim kupcem. V notranjosti peugeot nadaljuje zunanji vtis in je za moj okus opazno bolj estetsko oblikovan. Pri toyoti je notranjost sicer razgibana, a ne tako originalna in drzna kot zunanjost."
Oblika brez detajlov kot polizdelek
Pri križancih oziroma športnih terencih oblikovalci poudarjajo detajle, a primer kljuke v zadnjih vratih pri C-HR, zaradi katerega je križanec videti kot kupe, peugeot 3008 ima številne dizajnerske elemente. Manj je poudarka na čistih linijah. "Zame je oblika brez detajlov kot polizdelek – recimo pri sodobni arhitekturi z betonskimi kvadri in velikimi steklenimi površinami. Če ni vsaj kakšnega lepega detajla, mi te stavbe delujejo nedokončane in hladne. Enako je pri avtih," pravi Praper in dodaja, da po drugi strani lepi detajli zaživijo, če so dovolj izpostavljeni, sicer pride do prenatrpanosti.
Starodobni športni avtomobili, npr. v šestdesetih, so imeli v osnovi preproste linije, ampak zelo fino dodelane detajle – v notranjosti recimo merilnike, stikala, volan, usnje na sedežih – za voznika ključne elemente. "Če si »premium« znamke želijo čim manj detajlov, potem jim to v resničnosti slabo uspeva. Navzven je to vidno že na odbijačih, ki so bolj secirani in »okrašeni« kot so bili kadarkoli prej. Mreže mask, luči itd – vse ima x-krat več detajlov kot pred 20 leti. V notranjosti je krom že na vsakem delčku in ko k temu dodamo še nalaganje elementov v videz »plasti«, je rezultat lahko prenatrpanost, pri kateri je težko najti izpostavljen/e element/e," meni oblikovalec.
Skladne linije so po njegovi osebni presoji osnova, ampak brez dobrih detajlov avtomobili so videti prazno, s prevelikim številom povprečnih detajlov pa ni nič bolje. "Če bi naj »premium« predstavljal nekaj »več vrednega« potem ni logike, da si ne bi želeli detajlov. Ali usnjena ploskev deluje drago? Ne, zgleda kot krpa za brisanje avta. Šele, ko je primerno ukrojena in ima lepe šive, kakšen relief ali kovinski detajl, lahko dobi videz dragega in dodelanega izdelka (paščka ure, torbice, rokavic, sedeža) v katerega je vloženega nekaj truda. Umetnost je najti »pravo mero«," zaključuje.