Sredi tedna bodo v veljavo po dolgi zamudi, ki se vleče še iz prejšnjih vladnih ekip, vendarle stopile spremembe enega ključnih prometnih zakonov, na katerem sloni ureditev cestnega prometa. Zakon o pravilih cestnega prometa (ZPrCP) se spreminja kar v 33 členih. Na nekatere novosti je bilo treba čakati dolga leta, druge, kot je ekspresno znižanje kazni za hitrost, so bile v zakon vnesene čez noč in brez posveta s stroko. Strokovna javnost je bila k podajanju pripomb in predlogov pozvana že pred več leti, a so na koncu upoštevali le peščico njenih pripomb in opozoril.
Da so na ministrstvu za infrastrukturo, ki ga vodi Jernej Vrtovec, besedilo zakona mestoma zelo slabo pripravili, dokazuje tudi katastrofalno mnenje zakonodajne službe Državnega zbora glede ene najbolj težko pričakovanih sprememb - ureditve odgovornosti na področju izogibanja plačilu kazni za prekrške, ki jih zaznavajo merilniki hitrosti z vozilom, ki ga ne upravlja formalni lastnik. Služba je ugotovila, da bi vladni predlog padel na ustavnem sodišču in da ne upošteva zakona o prekrških kot sistemskega zakona. Vlada je zato tik pred tretjim branjem v državnem zboru omenjeni člen v celoti umaknila iz končnega besedila zakona, nevarne "Miki Miške" in "Popaji" pa bodo še naprej nekaznovano vozili po naših cestah.
Minister Vrtovec je v javnih nastopih ob promociji novega "sodobnega" zakona največkrat navajal pridobitve v obliki nižjih kazni za najbolj pogoste hitrostne prekrške in možnost zavijanja v desno pri rdeči luči, a so ključne novosti zakona precej širše narave.
Bistvene spremembe in novosti:
Višje kazni za telefone
Namesto 40 evrov za tiste, ki ne potrebujejo vozniškega dovoljenja (kolesa, e-skiroji) bo nova kazen za neupravičeno uporabo mobitelov, slušalk in drugih naprav med vožnjo 120 evrov namesto 40 evrov. V primeru voznikov motornih vozila pa bo kazen namesto 120 po novem kar 250 evrov in tri kazenske točke. To avtomatsko prinese še pribitek takse v višini 40 evrov.
Nižje kazni za določene hitrostne prekrške
Za praktično vse prekoračitve do 10, med 10 do 20 ter med 20 do 30 km/h se denarne kazni znižujejo, v določeni meri celo razpolovijo. Ukinjena je "vstopna" kategorija "do 5 km/h" in je združena z "do 10 km/h". Najbolj "dobrodošlo" je znižanje v coni 30, kjer je v kategoriji prekoračitve 10-20 km/h kazen s 300 evrov padla na 130 evrov, ostajajo pa tri kazenske točke.
E-skiroji
Kot smo že pisali, zakon prvič opredeljuje e-skiroje, s katerimi pa se je dovoljeno voziti samo po naselju, pa še to le po kolesarski stezi. Če te ni, mora voznik peljati ob robu vozišča, a le tam, kjer je hitrost omejena na do 50 km/h. Pločnik za pešce odpade. Do 18. leta je obvezna čelada.
Zavijanje desno pri rdeči luči
Formalizira se možnost, ki jo je sicer dovoljeval že dosedanji zakon v obliki eksperimentalne prometne ureditve, pa ni bila nikoli uporabljena v praksi. O zavijanju pri rdeči luči na podlagi izkušenj iz tujine (Nemčija ...) se pri nas aktivno govori že več kot 10 let. Zdaj prihaja v veljavo: ko bo poleg semaforja dodani prometni znak dovoljeval zavijati v desno, bo lahko voznik to napravil tudi pri rdeči luči, če ne bo ogrožal drugih udeležencev. Ta novost se bo predvidoma uvajala zelo počasi in le na določenih križiščih.
Že manjši otroci iz otroškega sedeža
Največja sprememba pri prevozu otrok od časov, ko je prenehalo veljati pravilo "12 let" in so bili uvedeni otroški stolčki! Kljub pomislekom dela stroke novi zakon znižuje mejo, do katerega morajo otroci sedeti v otroških sedežih oziroma jahačih. Doslej je bila meja 150 centimetrov, po novem pa je treba "zadrževalni sistem" uporabljati le, če otrok ne dosega enega od dveh pogojev: 140 centimetrov višine ali 36 kilogramov telesne teže. Sprememba posledično dovoljuje tudi, da se 140 centimetrov velik otrok brez stolčka že lahko vozi na sovoznikovem sedežu.
Česa se zakon, ki naj bi pomagal odpravljati glavne vzroke za kršitve in tragedije na naših cestah, ni niti dotaknil:
- Strožje do alkohola: Agencija za varnost prometa je (še pod prejšnjim vodstvom) na podlagi tretjine vseh smrtnih žrtev in številnih medresorskih analiz o posledicah prometnih nesreč pod vplivom predlagala strožje postopanje s kršitelji. V sprejetem zakonu ni sprememb, policiji še naprej ne bo treba niti nujno pridržati hudo pijanih, s povratniki nič strožje, alkoholnih ključavnic ni na vidiku ...
- Učinkovitejše sankcioniranje: še naprej se je mogoče z izgovorom, da je vaš avto vozila Miki Miška, sami pa ste sedeli na kavi, izogniti plačilu položnice na podlagi slike radarja.
Varnost kolesarjev
Konkretno je določeno, da je treba pri prehitevanju koles, e-skirojev, mopedov "25" in podobnih vozil upoštevati bočno razdaljo vsaj 1,5 metra.
Parkiranje
Udarec za pohlepne župane. Zakon zdaj jasno ločuje neplačilo parkirnine na urejenih parkiriščih in neupravičeno parkiranje drugod. Najvišja postavljena kazen v prvem primeru (dnevna parkirnina) je lahko le 40 evrov, je jasen zakon, medtem ko so v posameznih občinah šli že proti trimestni številki. Bohinjci in drugi - v pol leta morate popraviti občinske odloke in ustrezno znižati kazni!
Po novem boste za neupravičeno parkiranje na mestu za invalide plačali kar 200 evrov!
Policisti
Dosegli so razširitev možnosti, kdaj jim zaradi narave dela ni treba spoštovati cestnoprometnih predpisov in sicer v primerih, neposredno povezanih z izvajanjem prikritih preiskovalnih ukrepov, kot je na primer varovanje življenj tajnih sodelavcev. Novost velja tudi za uslužbence Sove in Obveščevalno-varnostne službe.
Precej višjo kazen do 300 evrov pa bodo zdaj dobili tisti, ki ne bodo upoštevali pravil glede modrih in modro-rdečih svetlobnih znakov vozil s prednostjo in vozil s spremstvom.
Redarji
Dobili so dodatno pristojnost nadzora prepovedi vožnje v križišče pri zeleni luči na semaforju. Ni pa jim uspelo z željo, da bi lahko tako kot policisti ali Darsovi nadzorniki tudi oni uporabljali modre luči na vozilih.
Darsovi cestninski nadzorniki
Na papirju so dobili številne dodatne pristojnosti glede ugotavljanja in sankcioniranja cestnoprometnih prekrškov na avtocesti: zimska oprema, vožnja po napačnem pasu, neupravičeno ustavljanje, pešci na avtocesti, prehitevanje tovornjakov, varnostna razdalja, neupoštevanje rdečega X-znaka ...
Še nekaj drugih sprememb
Uvaja se območje skupnega prometnega prostora. To je prostor enakovredne souporabe ceste vseh udeležencev. Hitrost je omejena na 20 km/h, izjemoma lahko na 30 km/h.
Očalarji pozor - odvzem vozila je zdaj nedvoumen. V primeru vožnje s potečenim vozniškim dovoljenjem kategorije, za katero je potreben zdravniški pregled ali potrdilo o dodatnem usposabljanju, se vozilo avtomatsko odvzame. To je veljalo že doslej, a ni bilo tako izrecno formulirano.
Vozila težja od 3,5 tone lahko na avtocestnih postajališčih po novem parkirajo največ 25 ur, začetek mora biti označen.
V primeru zapuščenih vozil je sedaj dovoljen "poseg" v takšno vozilo, da se pridobi identifikacijska številka in izsledi zadnjega lastnika.
Urejeno je področje preizkušanja avtonomnih vozil v prometu. Takšna vozila morajo biti posebej označena, policija in prometno-informacijski center morata biti vnaprej obveščena o testu, vožnja se mora snemati. Hitrost na navadni cesti je lahko do 50 km/h, na avtocesti 100 km/h.
Tresla se je gora, rodila se je podgana!
Najbolj mi gredo na živce tisti, ki namerno zavirajo, ker mislijo, da sem se jim preveč približala. Takšni so najbolj zahrbtni in nevarni, bogaboječi posamezniki, ki so večinoma presrani in bi jim prepovedala nadaljnjo vožnjo. Imamo tudi paciente, ki kar… ...prikaži več naenkrat brez potrebe zavirajo na prehitevalnem pasu, čeprav ni nobenega avtomobila pred njem.
Še nikoli me ni ogrožal prehitro vozeči avto na prehitevalnem pasu za mano, ki mi blenda in je živčen (takšne spustim naprej, saj imajo ponavadi boljše in sposobnejše mašince, ki lahko hitro zavirajo iz 200 na 100). Prej bi rekla,… ...prikaži več da so me ogrožale počasnele na desnem voznem pasu in nekdo, ki ne doseže pravilne hitrosti pri vključevanju na avtocesto ali pa nekdo, ki ne gleda v levo ogledalo pri menjanju pasov.