Finančni minister Franc Križaničje 26. junija lani za Žurnal24 izjavil, da bodo zaradi spremembe davka na motorna vozila (DMV) učinkovita in moderna vozila (kot je renault megane) cenejša. Po izračunih, ki smo jih naredili, pa je megane danes tudi za do dva odstotka dražji kot pred uveljavitvijo zakona.
Ekološki davek zgolj farsa
Enako velja za nekatere manjše in manj potratne modele, kot sta ford fiesta in renault twingo – medtem ko se je ekološko potratnejši suv BMW X5 pocenil.
O tem, kakšen vpliv bo to imelo na letošnje pobiranje davščin, smo povprašali tudi na ministrstvu za finance, a do zaključka redakcije odgovorov nismo prejeli.
Večina le po napovedih
Pri pregledu cen smo se osredotočili na nekaj najbolj tipičnih predstavnikov posameznih segmentov ter pri posameznih modelih naključno izbrali motor in opremo.
Primerjava aktualnih cen s tistimi, ki so veljale na dan ministrove izjave, pa kaže, kako močno se je zmotil. V segmentih A, B in C (v naši primerjavi renault twingo, ford fiesta in renault megane) so se avti večinoma podražili, v segmentu D in suv (v naši primerjavi VW passat in BMW X5) pa pocenili.
Mirko Fifolt iz sekcije za osebna vozila pri Gospodarski zbornici Slovenije (GZS) je na naše trditve odgovoril takole: “Po naših podatkih se vsi modeli segmentov A, B in C le niso podražili. Največje pocenitve danes opažamo pri dizelski različicah segmenta D, največje podražitve pa pri bencinarjih segmenta D in segmentu suvov."
Kdaj in kako se obračunava DMV
Kdaj. DMV plačujemo ob nakupu novega ali v Sloveniji prvičregistriranega avtomobila.
Razredi. Do 1. januarja velja prehodno obdobje, v katerem za vozila z izpustom CO2, manjšim od 210 gramov na kilometer (g/km), veljajo nižje stopnje davka. Potem bo davčnih stopenj 11.
Ekologija. Pred spremembami vozila z izpustom CO2, manjšim od 110 g/km, niso bila obdavčena; zdaj pa davek na vozila z izpusti do 120 g/km znaša 0,5 (bencinarji) ali en odstotek (dizli).
Trgovci dvigali in spuščali
O oblikovanju cen po spremembi davka na motorna vozila (DMV) smo povprašali tudi uvoznike, ki so povedali, da so spremembe cen večinoma odraz nove zakonodaje, manj pa dviga cen proizvajalcev.
Blažili s pomočjo tovarne
Srečo Lah iz podjetja Interservice je zadevo komentiral takole: „Pri Subaruju smo pri modelih, ki bi se občutno podražili, z matično tovarno dosegli nižje nabavne cene, s čimer smo ublažili sicer občutnejšo rast cen. Nekatere, predvsem dizelske različice, pa smo lahko zaradi DMV pocenili tudi za tisoč evrov.“
Alenka Nedelko iz Peugeot Slovenija je povedala: „Ob prehodu na novi DMV so cene Peugeotovih vozil ostale nespremenjene, nekatere modele pa danes ponujamo z več oprem, torej so cenejši.“ Pri Summit avtu pa so dejali, da gre pri programu Fordovih vozil za kombinacijo dviga cen zaradi DMV in dviga cen proizvajalca, vendar so razlike kvečjemu sto evrov. Največja razlika je pri range roverju – povprečen dvig cen znaša deset odstotkov.
Komentar, Miha Pečoler
Kdo koga vleče za nos
Sprememba DMV ni podražila potratnih in pocenila ekološko bolj sprejemljivih modelov. Ravno obratno.
Vlada se je pred spremembami zakona o davku na motorna vozila na veliko hvalila, kako bolj pravičen bo zakon do ekološko bolj osveščenih in kako bo po žepu udarila tiste udeležence v prometu, ki to niso. Že takrat pa so se oglašali strokovnjaki, ki so trdili, da temu ne bo tako, saj da so pri snovanju ekološkega zakona pozabili ravno na ekološkost. Le pol leta po uveljavitvi zakona pa so se zle slutnje že izkazale za pravilne. Pri pregledu gibanj cen na trgu od leta 2009 do danes smo namrečopazili obraten trend, saj so se večji modeli tudi pocenili, medtem ko so se manjši modeli največkrat dražili. Ob tem se poraja vprašanje, kako je to mogoče, ko pa so bili prvotni izračuni tako drugačni. V spomin se prikrade komentar direktorja enega od večjih slovenskih uvoznikov, ki je takrat za Žurnal povedal: “Če država izjavi, da načrtuje na račun sprememb zakona na letni ravni pobrati za 20 milijonov evrov davščin več, pačne gre pričakovati, da bodo avtomobili cenejši.” In še kako prav je imel.