Avto
28107 ogledov

To ni šala: obvezna uporabo kolesarske čelade za vse!

kolo kolesar Profimedia
Spremenjeni zakon o pravilih cestnega prometa predvideva obvezno uporabo kolesarske čelade, ne glede na starost.

"Voznik in potnik na kolesu in lahkem motornem vozilu, razen voznik invalidskega vozička na motorni pogon, morajo imeti med vožnjo ustrezno pripeto zaščitno kolesarsko čelado."

To je predlog besedila 34. člena Zakona o pravilih cestnega prometa, ki ga je Ministrstvo za infrastrukturo pred dnevi poslalo v novo medresorsko obravnavo, in na katerega lahko vladne in občinske službe ter zainteresirane nevladne organizacije še lahko podajo morebitne pripombe. 

"S predlagano dopolnitvijo se določa obvezna uporaba zaščitne kolesarske čelade med vožnjo za voznike in potnike na kolesu in lahkem motornem vozilu, in sicer ne glede na starost," pojasnjujejo na Ministrstvu za infrastrukturo. Novost je seveda odprava starostne omejitve, saj morajo po trenutno veljavnem zakonu čelado obvezno nositi le mlajši od 18 let, za ostale pa je priporočena. 

Pisci predloga se očitno zavedajo, da z obvezno uporabo čelade dregajo v osje gnezdo in da predlog ne bo imel enoglasne podpore. "Zagovorniki uporabe zaščitne čelade so prepričani, da nošenje čelad ščiti pred poškodbami glave v primeru nesreč, medtem ko nasprotniki uporabe zaščitne čelade najpogosteje izpostavljajo dejstvo, da bi zakonsko predpisana obveznost zmanjšala uporabo koles in bi bil s tem dosegli ravno nasprotni učinek," so zapisali na ministrstvu. 

Alenka Bratušek Dejstva Avto Dokazi, kako šarlatansko so v ekipi Bratuškove šli v spreminjanje ključnega zakona

V podkrepitev ideje o obvezni nošnji čelade navajajo statistiko obravnavanih kolesarjev v Urgentnem kirurškem bloku. S tabele je mogoče videti, da na omenjenem oddelku letno obravnavajo okoli 2.700 kolesarjev, od tega jih ima več kot tretjina poškodbe glave. 

Kolesarji nesreče | Avtor: MZI MZI
Obvezna uporaba kolesarske čelade je bila sprva predvidena že leta 2010 ob sprejemanju Zakona o pravilih cestnega prometa, a je takrat predlog izginil iz končne različice besedila, ki je bilo nato potrjeno v državnem zboru. 

V združenju kolesarjev ideji nenaklonjeni, rezerve vidijo drugje

Če bo tokratni predlog dobil podporo in bo prišel v zakon, bo to hkrati pomenilo, da morajo čelado nositi tudi vozniki lahkih motornih vozil, torej e-skirojev.

A do sprejetja takšnega člena je še dolga pot. Bojan Žižek, predsednik Slovenske kolesarske mreže, je v pogovoru za Žurnal24 izrazil negativno mnenje do predloga države, saj da to ni pravi način za izboljševanje varnosti kolesarjev in nasploh prometnih udeležencev.

Predvsem je opozoril na težave, ki bi jih obvezna nošnja čelade pomenila za celotno shemo izposoj koles po slovenskih mestih.

"Bili smo zelo presenečeni, ko smo v predlogu zakona zagledali spremenjeni člen." Uradno se bodo v kolesarski mreži odzvali v prihodnjih dneh, je pa Žižek ocenil, da bi država za varnost kolesarjev lahko več storila z izboljševanjem infrastrukture in povečanjem sredstev za ozaveščanje in promocijo kolesarjenja. "Kljub dejstvu, da imamo pri nas v zadnjih letih več kolesarjev, se število nesreč in smrtnih žrtev zmajšuje, kar potrjuje teorijo in študije, da več kot je kolesarjev na cesti, boljša je varnost."

Žižek je v imenu kolesarjev pohvalil tisti del predloga zakona, ki govori o obvezni bočni razdalji pri prehitevanju kolesarja na cesti. Ta bo morala znašati vsaj 1,5 metra.

Žižek je opozoril, da bi se morali v prihodnje predvsem osredotočiti na starostno skupino nad 55 let, saj je pri tej populaciji kar 75 odstotkov smrtnih žrtev med vsemi kolesarji.

Nesreča kolesarja | Avtor: Žurnal24 main Žurnal24 main
 

Človek, ki vsak dan dela s hudo poškodovanimi: Čelada res varuje!

Za komentar smo prosili tudi zdravnika Klemna Grabljevca, vodjo oddelka za rehabilitacijo pacientov po možganski poškodbi na rehabilitacijskem inštitutu Soča. Grabljevec je pojasnil, da so pri kolesarskih poškodbah glave najpogostejši tipi razpršenih možganskih udarnin in znotraj-možganske krvavitve. 

"Te poškodbe so zelo hude, saj povzročijo okvaro na gibalnem in kognitivnem področju, pogosto pa bolnika naredijo popolnoma odvisnega od pomoči drugih oseb. Težke možganske poškodbe so praviloma trajne," pravi Grabljevec.

Kolesarska čelada Avto Največje napake pri nakupu kolesarske čelade

Zdravnik poudarja, da je preventivna zaščita glave zlata vredna: "Ustrezna in kakovostna ter pravilno nameščena čelada lahko popolnoma prepreči ali vsaj zelo zmanjša tveganje za nastanek težke možganske poškodbe."

Gabrovec glede predloga zakona dodaja: "Racionalnega razloga za zavračanje nošenja čelade v primeru uporabe vozil v prometu preprosto ni. V kolikor je edini učinkovit način za uporabo čelade zakonski predpis, tak zakon podpiramo."

andrej.leban@zurnal24.si

Komentarjev 40
  • mph 08:07 13.december 2019.

    Pametnim/previdnim to ne bo spremenilo nič, imajo od zmeraj čelade.

  • damir55 17:48 12.december 2019.

    Pa kaj bi še radi? Vsako leto se (napram št udeležencev) zmanjšuje število kakršnihkoli prometnih nesreč, poškodb itd, restrikcije pa vedno hujše...??

  • Skipi 21:40 11.december 2019.

    1,5 metra pri prehitevanju kolesarja na cesti ni mogoče ker vozijo vštric. Edino če mislijo da bom iz ceste zaradi njih zapeljal.