"Razmišljam o nakupu "novega" avta. Všeč mi je določen avto, ki ima na izbiro obe varianti menjalnika. Lahko izbiram med navadnim oziroma ročnim menjalnikom ter avtomatikom. Do zdaj je imel vsak avto navaden menjalnik, tako, da na avtomatiko tudi navajena nisem. Smo se malo pogovarjali, kolegi pa to, pa so mnenja deljena. Polovica bi vseeno navaden menjalnik, polovica bi kupila avtomatika. Nekako se ne morem odločiti, kateri je boljši, kaj se bolj splača," je eden od tipičnih zapisov, ki smo ga našli na slovenskih forumih.
Pristaši avtomatskega menjalnika pravijo: "Enkrat samodejni menjalnik, vedno samodejni menjalnik," njegovi nasprotniki, da je to menjalnik za lenobe, da je počasen, da z njim porabimo več goriva, da so s samodejnim menjalnikom večji stroški vzdrževanja in, da je dražji.
Slednje, o ceni, drži. Na "dirkalnem preizkusu" smo namreč primerjali enako zmogljiva Oplova športna terenca grandland X, oba z 1,6-litrskim turbodizelskim motorjem z 88 kilovatov moči (120 KM), pri čemer je bil eden kombiniran z ročnim šeststopenjskim menjalnikom, drugi pa s samodejnim šeststopenjskim menjalnikom, ki nakup avtomobila podraži za dobrega tisočaka.
A prinaša tudi bistvene prednosti, kot je večje udobje, saj nam ni treba prestavljati ali stiskati sklopke, s tem pa smo lahko veliko bolj osredotočeni na vožnjo, ki je varnejša. Tudi stroški vzdrževanja in življenjska doba avtomatskega menjalnika je povsem primerljiva z ročnim. Zato smo se tokrat osredotočili preveriti še en očitek avtomatskim menjalnikom, da je vožnja z njimi dolgočasna in nič kaj športna.
Na novo karting stezo AMZS centra na Ptuju smo takoj po zmagi na reliju v Novi Gorici v svojem opel adamu R2 povabili enega najbolj nadarjenih slovenskih in evropskih reli dirkačev Tima Novaka. Njegova naloga je bila na dober kilometer dolgi karting stezi odpeljati tri hitre kroge z obema avtomobiloma. Steza je s 180-stopinjskimi zavoji, dvojnimi ovinki in dolgo ravnino zelo primerna za primerjavo ročnega in samodejnega menjalnika. Čas smo merili s pomočjo naprave s fotocelicami na stotinko natančno. Oba avtomobila sta bila "obuta" v identične Michelinove pnevmatike.
Končni rezultati so precej izenačeni (tabela spodaj), kar potrjuje, da so današnji moderni avtomatski menjalniki, ki imajo tudi možnost športnega ali ročnega pretikanja, povsem konkurenčni tudi v smislu dinamične vožnje. Tim Novak, ki je sicer kot večina reli dirkačev pristaš ročnega menjalnika, je strnil svoje misli po preizkusu: "Na samodejne menjalnike ne gledam kot na nebodigatreba. V osnovi so avtomatski menjalniki programiran za ekonomično vožnjo, zato je čutiti nekoliko zamika v prestavljanju v primerjavi z ročnim menjalnikom. Za vsakdanjo rabo, doma imamo tudi enega avtomatika, pa je super. Ne nasprotujem samodejnemu menjalniku, marsikomu bi ga celo priporočil. Je veliko bolj enostaven za uporabo, saj nima sklopke, ni ti treba menjati prestav, roke imaš lahko vseskozi na volanu. Vožnja je zato bolj varna, saj si lahko vseskozi osredotočen le na cesto.“
Opel grandland X |
1.krog |
2.krog |
3.krog |
Ročni menjalnik |
01:07,70 |
01:04,68 |
01.04.43 |
Samodejni menjalnik |
01:06,04 |
01:05,94 |
01:05,02 |
Dodaja, da je imel na izzivu s samodejnim menjalnikom več bočnega oprijema v sedežih ravno zato, ker mu ni bilo treba pritiskati na sklopko in se je z nogo lažje uprl in stabiliziral telo, hkrati pa se je lažje osredotočil na točko zaviranja.
Samodejni menjalniki ponujajo tudi športen način delovanja, ki spreminja način prestavljanja. "Res je. Nekateri avtomobili ponujajo tudi obvolansko prestavljanje, kar naredi vožnjo še trikrat bolj enostavno,“ dodaja mladi dirkač.
Naši rezultati so dokaz, da je samodejni menjalnik v primerjavi z ročnim povsem konkurenčen tudi na dirkalni stezi, saj je bila v povprečju razlika na krog manj kot desetinko sekunde. "Proga je bila zelo dobra, saj se je vse dogajalo v drugi in tretji prestavi. Moral sem veliko prestavljati. Nekaj sekcij je bilo, ko sem moral prestavljati tudi v ovinku. Glede tega je avtomatik veliko bolj enostaven,“ pravi Novak in pojasnjuje, da je ravno zato, ker je imel roke vseskozi na volanu v ovinkih s samodejnim menjalnikom pridobival desetinko po desetinko, medtem, ko je z ročnim menjalnikom največ pridobival na odsekih, ko je sam prej prestavil v nižjo prestavo, zato se je lahko motor hitreje zavrtel v višje vrtljaje.
Pri avtomatiku je bilo pospeševanje bolj zvezno. "Če bi naredil še več krogov, bi se zagotovo pokazalo, da bi bil hitrejši kot z ročnim menjalnikom,“ je še prepričan Novak.
Kok se mi smilte revčki z ročnim. Vsak novejši, ne tanajbol cenejši avtomatik ima možnost prestavljanja v prestavo po želji in lahko nabiješ obrate, ali pa voziš pod štand gasom. Tud v snegu je boljši avtomatik, samo lepo nežno pritisneš… ...prikaži več gas pa pelje. Pri ročnem morš pa na pol sklopko držat pol pa lepo zasmrdi k jo zažgeš. Uglavnem, tisti k niste vozil avtomatika, prosm ne govort da ne morš poljubno izbirat prestav pa lepo speljevat.
Sploh še niste videli avtomatskega mejalnika pa nabijate nekaj v tri dni in to takšni ki nimate pojma .... v rit si porinite ročni menjalnik ko v koloni kupliraš in se po meter premikaš ko so zastoji res se mi… ...prikaži veči smilite .... in niti eden pri prestavljanju ne zna vozit brez nacukavanja vsi nekaj cukate in skačete kot da ste pijani ...
za ljubitelje ročnega pretikanja 65 let po izumu avtomatskih menjalnikov, priporočam tudi kurble, ki se namesto zaganjačev zarinejo v os motorja in lahko lepo kontrolirano zaganjaš avto, posebej je to dobrodošlo pozimi. Prvič, telo se malo ogreje drugič pa, z… ...prikaži več neprehitrim zaganjanjem manj škoduješ motorju kot če ga zaganja zaganjač. Pa še kaj bi se dalo zmetat iz avtov: električno opiranje šip, zapiranje zunanjih ogledal, čistilo za vetrobransko steklo se da lepo nanašati tudi s pumpanjem z levo