"Kateri bogatin pa živi v vašem bloku,“ je znanko pred kratkim vprašala njena prijateljica, ki je prišla na obisk in pred blokom zagledala parkiranega biserno belega športnega terenca mazdo CX-5.
Znanka se ji je le nasmejala, saj je vedela, da preizkušam avtomobile, v resnici pa ni vedela, da je ta ista mazda s polno opremo cenovno primerljiva s karavanskim superbom, s katerim se je pripeljala gospa, ki jo je to spraševala.
Mazdinim oblikovalec je z evolucijo dizajna, ki je v marsičem poseben uspelo prepričati ljudi, da gre v primeru športnega terenca CX-5 nove generacije za prestižen avtomobil, ki ga brez zadrege postavimo poleg konkurenčnih primerkov premium avtomobilskih znamk.
Prva generacija Mazde CX-5, mimogrede to je najbolj prodajana mazda, je bila pionir novega vala mazd, inženirji pa so imeli nalogo pri snovanju druge generacije delo še nadgraditi.
V nasprotju s pravili
Mazdinim oblikovalcem je uprava razvezala roke, kar pogosto ni značilno, saj obliko narekujejo zakoni in vgrajene tehnologije. Upoštevati so morali le načela oblikovalskega jezika Kodo, ki narekuje dinamičen, športen videz, ki mora biti hkrati eleganten in nadgrajen z inovacijami.
CX-5 je obdržala prepoznavno obliko, ki pa so jo nadgradili z veliko bolj mišičastimi elementi. Izgleda napihnjeno, močno, športno, a ne kičasto. Z izrazitimi, drznimi detajli, sili bolj k premium suvom, kot množičnim športnim terencem, kot so nissan qasqai, renault kadjar in številni drugi.
Ena od „fint“, ki so jo uporabili je bila, da so motorni pokrov podaljšali kar za 10 centimetrov, prednje strešne nosilce pa pomaknili za 3,5 centimetre nazaj. S tem trikom je videti bolj mogočno, kar potrjujejo tudi številne glave mimoidočih, ki so se neprestano ozirale za mano, za volanom pa je še bolj pregledna, zaradi kompaktnih mer pa tudi v mestih zelo okretna. Odlične polne led žaromete so stanjšali, tudi zadaj so jih pomanjšali. Minimalističen videz so dopolnili s serijskima dvema zaključkoma izpušnih cevi zadaj, piko na i pa dodali z edinstveno kromano obrobo motorne maske, ki spominja na japonski meč z ostrim rezilom katano.
Avto sicer ohranja zunanje mere prve generacije in je le za 1,5 centimetra nižji in za centimeter daljši, to pomeni, da je notranja prostornost kabine in prtljažnika na enaki ravni in se uvršča nekje na sredino v svojem razredu kompaktnih športnih terencev.
Le večji zaslon bi si želeli
Potovalna kabina je osredotočena na voznika. Če vam je bila všeč prva CX-5 vam bo druga še bolj. Na prvi pogled je videti podobno, vendar je zaradi podrobnosti uporabniška izkušnja povsem drugačna.
Tako kot z zunanjostjo se tudi v notranjosti in tehničnih rešitvah CX-5 oddaljuje od običajnih normativov in trivialnosti. Testni avtomobil je bil založen z najboljšo opremo revolution top. Ugodje povečujejo v usnje preoblečeni sedeži, armaturna plošča, volan in prestavna ročica kot tudi vrhunsko oblikovani sedeži z električno regulacijo in gretjem, pozimi vas v roke greje tudi volanski obroč. Enako velja za dvopodročno klimatsko napravo, ki se je v najbolj vročih poletnih mesecih izkazala za dovolj učinkovito, le v nekaterih primerih se nam je zdelo, da prehitro preklopi v ekonomičen način delovanja.
Armaturno plošča spredaj zaznamujejo vodoravne linije, zaslon pa je postavljen sredinsko na vrh armaturke in meri največ 7-palcev, kar je kar nekoliko malo v primerjavi s tem, da imajo tudi avtomobili nižjega razreda, kot je ford fiesta, danes 8-palčne zaslone na dotik. Zaslon je dvignjen nad nivo drugih stikal in instrumentov, s čimer so osvobodili prostor na sredinskem grebenu, zato celotna podoba izgleda prečiščeno, pregledno.
Gre za premišljeno potezo, zaradi česar je to eden bolj ergonomičnih avtomobilov. Voznik ima vse na dosegu rok. S funkcijami večpredstavnostnega sistema upravljamo s pomočjo vrtljivega vmesnika med sedeži, kar je rešitev, ki jo Japonci uporabljajo že nekaj časa in je ena najbolj enostavnih in preglednih za hitro premikanje med mediji naprave. Več, ali manj so tovrstne funkcije del premijskih avtomobilskih znamk. No, pri Mazdi pa se lahko zaslona tudi dotikamo, in sicer največ do hitrosti 7 km/h.
Minus Mazdinega sistema je iskanje radijskih postaj, saj moraš znova in znova, ko izbereš radijsko postajo, nazaj v meni, če želiš izbrati drugo. Seveda v primeru, če nimaš prednastavljenih najljubših postaj, a v tujini je bilo to kar moteče.
Kljub številnim vgrajenim naprednim tehnologijam pa je uporaba vseh zelo enostavna, po večini pa kar avtomatizirana. Enako velja za merilnike hitrosti. Mazda ostaja zvesta analognim merilnikom, črno-belim, ki so pregledni, niso pa najbolj atraktivni, kot recimo v konkurenčnem peugeotu 3008, ki ima digitalne.
Klasične merilnike v primeru mazde CX-5 dopolnjuje head-up zaslon. To pomeni, da se številne informacije, tudi varnostne, izrisujejo na barvnem head-up zaslonu pred očmi na vetrobranskem steklu. Zaslon lahko s pritiskom na stikalo tudi pospravimo.
Head up zaslon je barven, deluje odlično, projicira pa na nekoliko manjšo površino, kot poznamo pri BMW. Odlična je kamera za vzvratno vožnjo z dobro resolucijo, tudi ponoči ovire med parkiranjem niso spregledali.
Rada ima pešce
Mazda je kraljica na področju asistenčnih sistemov. Samodejno zaviranje v sili je boljše kot pri dražjih konkurentih, kar smo v preteklosti preizkusili v varnem zavetju poligonov. Avto do popolnosti ustavi tudi pri hitrosti 70 km/h. Vidi tudi pešce in kolesarje. Slaba plat je, da je serijsko na voljo le z najvišjo stopnjo opreme, tako, da je zanj potrebno poseči po doplačilih.
Preizkusili smo aktivni tempomat z asistenco v zavoju, ki drži vozilo brez dotikanja volana, na primer, če nas oblije slabost, zaspimo za volanom ali pa smo le nepozorni, med črtnimi oznakami na voznem pasu, vendar pa deluje nekoliko nervozno. Kar pomeni, da avto 'odbija' od črte do črte narisane na cestišču.
Je pa zato vožnja v gneči z njim zelo enostavna in udobna. Hvalimo odličen volan, ki je zelo odziven, natančen za to vrsto kompaktnih športnih terencev, avto pa tudi zaradi tega neverjetno obvladljiv in lahkoten za vožnjo.
Skoraj neslišen dizel
129 kilovatni dizel (175 KM) ponuja obilje moči in navora od zgodnjega starta do visokih vrtljajev. Vožnja ni nikoli preglasna (ljubitelji akustike bodo tudi pri 130 km/h in uživali v reprodukciji zvoka iz ozvočenja s podpisom Bose), tudi zaradi odlične izolacije, vgrajeni materiali in končna obdelava so nadpovprečni, vožnja pa je tudi zaradi tega zelo uglajena.
Enako velja za samodejni menjalnik, ki ni čisto med najbolj odzivnimi in kljub šestim prestavam prestavlja hitro, hkrati pa zelo gladko, neopazno in zvezno. Vseeno je korak za osemstopenjskimi ali sedemstopenjskimi dvosklopčnimi menjalniki v premium suvih. Pravzaprav bi lahko rekli, da je mazda CX-5 s tem motorjem odlična križarka za avtocestna potovanja na eni strani in tudi dinamičen avtomobil za pobeg izven asfalta in vijuganje v hitrih ovinkih, kjer nagibanje ni tako opazno kot pri veliki večini športnih terencev. Mazdina filozofija gre v smeri, ki bi morala razveseliti voznike, saj je prav vozna dinamika fokus njenih inženirjev. Pri čemer upoštevajo tudi ekološka načela.
Nobeno presenečenje ni, da je tudi mazda CX-5 deležna tehnologije G-vectoring (serijski), ki jo je pred nekaj meseci uvedla prenovljena mazda6. V praksi gre za tesno sodelovanje med različnimi pogonskimi sklopi in podvozjem, da se v ovinkih moč in navor vedno maksimalno prenašata na gnana kolesa. Pogona na vsa štiri kolesa i-ACTIV ob pomoči 27 tipal, ki zaznavajo oprijem, deluje le, ko ga zares potrebujemo. Tudi zato je poraba goriva manjša, kot smo jo vajeni pri tako velikih vozilih. Ko potrebujemo moč jo sistem prilagaja 200-krat na sekundo, s ciljem, da bo vožnja skozi zavoj varna in hkrati dinamična.
Tako velik, pa tako malo goriva porabi ...
Poraba goriva je dobra plat vozila, nič čudnega, saj orjak tehta zgolj dobro tono in pol, toliko, kot smo vajeni pri primerljivih karavanih. Povprečje ob normalni vožnji 6,7 litra plinskega olja na 100 kilometrov, na avtocesti je poraba goriva še vedno pod sedmimi litri, če vozimo zelo športno porabi okoli 8,0 litra.
Kaj pa cena? Pri testnem avtomobilu voznik dobi praktično vse, vso varnost, udobje in zmogljivi motor, ki je kombinacija udobja in dinamike. Menjalnik je sicer zgolj šeststopenjski in pomeni skoraj 3.000 evrov doplačila v primerjavi z ročnim menjalnikom, kar ni malo, a dobro sodeluje z 2,2-litrskim turbodizlom, ki je uglajen. Takšna mazda CX-5 je trenutno eden najbolj varnih in tehničnih avtomobilov v svojem razredu, ki z vsem naštetim seže do 40 tisočakov. Ni malo, a glede na to, da si tudi v Sloveniji večina kupcev izbere dobro opremljeno CX-5, je še vedno eden najbolj ugodnih nakupov s primerljivo varnostno opremo in veliko cenejši kot premium izdelki.
Podatki o vozilu. Mazda CX-5 CD175 AWD AT revolution top
Motor: 2.191 cm3, turbo dizelski, štirivaljni, 129 kW (175 KM) pri 4.500 vrt/min.
Navor: 420 Nm pri 2.000 vrt./min.
Dimenzije (D x Š x V v mm): 4.550 × 1.840 × 1.680, medosna razdalja 2.700
Prtljažnik (v litrih): 506
Poraba na testu: 6,1 litra/100 km (mešani cikel), izpusti CO2: 152 g/km
Zmogljivosti: 206 km/h, 9,5 sekunde od 0 do 100 km/h
Cena: 23.990/39.950(osnovni/testni)
Plusi: Dizajn, motor, poraba goriva, tehnika, vozna dinamika, materiali;
Minusi: Le šeststopenjski samodejni menjalnik, preklapljanje med radijskim postajami, le 7-palčni zaslon;
24.000 osnovni, testni pa 40.000. To je res bolano.