Na avto številni Slovenci še vedno gledajo čustveno. Velikokrat kupimo takega, ki nam je všeč in ne takega, kot ga v resnici potrebujemo. Verjetno za dva ali tri tedne v letu, ko se odpravimo na daljši dopust potrebujemo več kot le mestni avto, v resnici pa 98 odstotkov našega časa, gledano racionalno, z nekaj prilagajanja zadosti tudi manjše vozilo. In enako je z baterijami v električnih vozilih. Priznajmo si, velika večina na dan v povprečju ne prevozi več kot 100 kilometrov. Seveda so tudi taki, ki jih naredijo več, a so manjšina. Prav zato je izbira pogonske enote zelo pred nakupom vozila pomembna.
Če vozimo kratke razdalje in delamo malo kilometrov, dizelski motor ni smiseln, če delamo veliko kilometrov, še posebej, če smo veliko na avtocesti, potem je dizel zakon. Tudi pri elektriki imamo izbiro, kupiti avto z večjo baterijo, ali manjšo baterijo. Baterija je najdražja komponenta vozila, ki močno vpliva na ceno in tudi doseg z enim polnjenjem. Potrebno bo daljše prehodno obdobje, da se bomo pri električnih avtomobilih navadili, da je treba na daljših poteh baterijo polniti na električni polnilnici, kar zahteva dodaten čas in več prilagajanja. A take poti so za večino redke, zato lahko večino potreb zadosti manjša baterija. Kaj to pomeni v praksi, na dosegu in ceni, smo preverili na primeru električne limuzine BMW i4 z oznako 35 eDrive.
Premijski avto
i4 z oznako 35eDrive ima torej vgrajeno manjšo, a še vedno razmeroma veliko baterijo z neto kapaciteto 67 kWh. Ta v teoriji obljublja doseg po WLTP med 406 in 483 kilometri. To pomeni 14 kWh manjšo baterijo kot v primeru izvedenke i4 40 eDrive, ki ima prav tako le en elektromotor in pogon na zadnji kolesi, ima pa v teoriji večji doseg (492-520 kilometrov), je tudi težja, energetsko malo bolj potratna in tudi dražja. V primeru različice 30 je maksimalna moč polnjenja nekoliko manjša (180 kW), v primerjavi z zmogljivejšo različico 40 (205 kW), kar pa se pri hitrem polnjenju baterije od 10 - 80 odstotkov pozna zgolj minimalno – v teoriji minuta, dve ali tri.
Kaj pa v praksi? Za začetek pojasnilo, da i4 ni strukturno čistokrvni električni avto (ker ima enako zasnovo tudi štirica grand coupe z motorji z notranjim zgorevanjem). To med drugim prinaša izrazit tunel pred zadnjo klopjo. Kljub temu je udobje v notranjosti, kot je pri BMW-jih običajno, na visoki ravni. Pohvalimo lahko tudi res veliko površino brezžične polnilne plošče, kamor lahko v ohišje spravimo na primer Samsung Galaxy S23 Ultra , torej enega največjih (flagship) pametnih telefonov danes. Mimogrede, avto ima digitalni ključ, torej odklepanje/zaklepanje s pametnim telefonom. Marsikdo se bo zagotovo razveselil povsem gumbnega upravljanja na volanu, ki ga v sodobnih avtomobilih te kategorije ne srečamo pogosto.
Najcenejši, a še vedno z dovolj velikim dosegom
Razlog za izbiro i4 eDrive35 je zagotovo najnižja nabavna cena – začetna brez popustov in subvencije dobrih 53 tisočakov. S pretvorbo v ceno kWh lahko ugotovimo, da je eDrive35, paradoksalno, nekoliko dražji od eDrive40 v tem pogledu, a v absolutnem smislu gre za približno 6.600 prihranka v primerjavi z različico 40. Privarčevana sredstva lahko nato vložite na primer v dodatno opremo.
Vsekakor i4 eDrive35 nima težav z majhnim dosegom v smislu, da bi vas moralo biti vsaj za vsakodnevne poti in izlete po Sloveniji strah, da se z enim polnjenjem baterije ne bi pripeljali nazaj do hiše ali službenega parkirnega prostora, kjer boste opravili večino polnjenj baterije, kot je to običajno za lastnike električnih avtomobilov. In pri tem boste, vsaj mi smo v toplih zgodnjih jesenskih dneh, med testiranjem veliko časa preizkušali tudi športni način vožnje in živahna pospeševanja, ki jih omogoča avtomobil. Pospešek od 0 do 100 km/h je 6,0 sekunde, ali slabe pol sekunde slabše od različice 40. Na kratko bom omenil le to, da se z avtomobilom lahko zelo zabavate (kljub temu, da gre za najmanj zmogljivo različico i4), je na cesti zelo samozavesten, ne zanaša niti v ostrejših ovinkih, torej ni tipični električni avto, kjer so v ospredju dobri pospeški, znajde se tudi med ovinki.
Tudi ob pospeševanjih, ki so tako kot dosega več kot zadostna, je bila skupna poraba na ravni 19 kWh/100 km. Tudi pri avtocestni hitrosti je bil pri zunanji temperaturi nekaj nad 20 stopinj Celzija je realen doseg okoli 350 kilometrov. Zdaj, ko so temperture tudi močno pod lediščem, je seveda doseg manjši. A glede na učinkovitost vozila dovolj za brezskrben izlet iz prestolnice na obalo in nazaj brez ustavljanja in iskanja javnih polnilnic.
Zaradi znatne rekuperacije, katere moč je mogoče prilagajati v nastavitvah infotainmenta, je mogoče vozilo voziti v bistvu le z eno stopalko. Pri vožnji z inteligentno (adaptivno) rekuperacijo v športnem načinu pa nisem bil preveč zadovoljen in v nekaterih primerih je avto od večjih hitrosti premočno zaviral.
Seveda obstaja tudi drugi pogled, in sicer vprašanje, zakaj ne bi plačali "malo" več in imeli večji doseg, a morda za ceno čistostyr osnovne zasnove. To je stvar posameznika in njegovih prioritet. Odločitev je vaša.
Zanimivo, ob teh predstavitvah el. vozil nisem nikoli zasledil, da bi kdo podal kritiko, ker ima npr. el. sesalec, kosilnico ali kakšen drug aparat na el. baterijo, in po velikem številu polnenj pride do tega, da povsem napolnjen aparat dela… ...prikaži več le kakšno minuto ali dve. Tisti, ki propagirajo el. avtomobile, pa se bodo še naprej vozili z Mercedesi, BMWji, Porsceheji, Lamborginiji ... na bencinski pogon. Morda bodo imeli doma tudi, el. avto, a bo redkokdaj v uporabi.
Kaj bluzite … vecina bo polnila na polnilnicah v sluzbi … sem v Lj v sluzbi in nimam kje polnit avta, ker je polnilnic bore malo in te so zasedene.
Dilema Tesla 3 ali tale BMW (prišparaš 14k če kupiš Teslo).