Aiways U5 je uporaben in prostoren električni avto, napolnjen s tehnologijo in po razmeroma dobri ceni. Prvi servis šele pri 100.000 kilometrih.
Kaj je to zdaj za eno čudo? Takšna neizrečena vprašanja sem čutil v pogledih in izrazih vseh, ki se jim je pogled ustavil in obstal na U5. Bilo jih je ogromno, ki so modrovali o tem, kar so gledali. Ena bolj zanimivih mi je bila opazka: "Lej, ta nova kia sportage!" Ampak vozil sem električnega!
Aiways je znamka, za katero zelo verjetno še niste slišali. Nič čudnega, saj sta jo dva podjetna Kitajca v Šanghaju ustanovila šele pred petimi leti. Za razliko od vseh ostalih kitajskih znamk, za katere tudi zares ne boste slišali, pa je imel Aiways že na začetku zelo jasen cilj - avti bodo narejeni po nemških standardih, Evropa pa bo eno prvih in glavnih tržišč. Čeprav je center znamke v Šanghaju, je razvojni oddelek doma v Münchnu. In treba je priznati, da kitajsko-nemškim akterjem inovativnosti ne primanjkuje. Tudi veliko orodij, na primer lakirnica, je nemškega izvora.
Slovenija je po glavnih zahodnoevropskih trgih že v skupini držav, kjer je Aiwaysov premierni avto U5 mogoče nabaviti. Prodajna mreža pri nas se bo v prihodnje še dodatno krepila in marketinško krepila, a bistveno je, da je že poskrbljeno tudi za servis z izobraženim kadrom in rezervnimi deli iz nizozemskega centralnega skladišča.
Zares je to povsem nov avto na sceni. Po namenu in velikosti se ima za neposrednega konkurenta volkswagnu ID.4 ali škodi enyaq, pa seveda tudi vsem približno enako velikim križancem na bencin ali dizel.
Tehnološko ni nobena šala
Nekonvencionalna oblika, čuden znak na nosu, umetelna osvetlitev spredaj in zadaj z letvijo prek prtljažnih vrat ter po videzu prav visokotehnološka notranjost. Ni sledu o kakšni nizkocenovni znamki, po drugi strani pa drugačen od vseh tradicionalnih. Avto so zasnovali dobesedno z belega lista papirja, kar je v avtoindustriji velik privilegij. Zato so se lahko posvetili nekaterim pomembnim detajlom, ki vplivajo na sestavo in delovanje.
Baterijske module jim dostavlja velikan CATL, a jih v končno obliko sestavijo sami, s čimer so dosegli izkoriščenost prostora v dnu avta in zelo dobro trdnost. Baterija je tekočinsko hlajena, kot se spodobi za moderni e-avto. Tudi električni pogonski sklop z inverterjem je produkt lastnega razvoja. Pravijo, da se lahko sinhroni motor vrti precej hitreje od konkurenčnih, hkrati pa je izjemno kompakten. Pri U5 poganja prvi kolesni par, v prihodnje ga nameravajo uporabiti tudi v AWD in RWD aplikacijah. Za rekuperacijo so se povezali z Boschem.
Prostoren za potnike in s frunkom
Preden preidemo na delovanje, še par besed o notranjosti. Pogled od zunaj skozi stekla obeta kar veliko. Ko se imetnik ključa v žepu približa avtu, potopne kljuke takoj izstopijo. To je še ena "uau" funkcija, ki pa je del rešitve, da jim je uspel odličen količnik zračnega upora (0,29).
Preseneti občutek prostornosti v potniškem delu, malo manj kot 4,7 metra dolgi U5 je lahko odličen avto za udoben prevoz na primer družine ali štirih odraslih potnikov. Morebitni peti se bo malce stisnil.
Prtljažnik ima v osnovi 432 litrov, kar se sliši le povprečno. Ima pa pod gibljivim dnom še nekaj uporabnih prostorčkov. Naslonjalo druge vrste se deli v razmerju 2:1, a ne v povsem ravno dno. Takrat prostor naraste na 1.555 litrov. Treba je priznati, da sta glede prtljažnika podobno velika električna sorodnika iz VAG skupine (škoda enyaq, VW ID.4) v prednosti. A noben od njiju nima frunka, torej prednjega prtljažnika. Aiways ga ima in je zelo priročen za hrambo obeh električnih kablov ("šuko" in "menekes").
Notranji materiali so korektni, po videzu praviloma boljši kot na otip. Predvsem umetno usnje na sedežih deluje drugorazredno. In veliko piano plastike kaže, da še niso predvideli poraza takšnega šik videza v boju z nezadovoljstvom strank s prstnimi odtisi.
Glede siceršnje kakovosti izdelave pa ni pripomb. Voznik se počuti prav dobro, položaja za prisekanim volanom za povprečno grajenega ni težko najti. Voznik nima enega, ampak kar tri zaslone. Glavni služi za klasični prikaz hitrosti in delovanja asistenčnih sistemov, na vsaki strani pa sta še dva manjša in nagnjena proti vozniku. Prikaz na njih je mogoče prilagoditi željam in potrebam, načeloma pa levi zalaga z dodatnimi informacijami o delovanju pogona in ekonomičnosti, desni pa o izboru zabavnih vsebin. Voznik smer vožnje izmere prek vrtljivega gumba "menjalnik". Gumba za zagon avta sploh ni, treba je le močneje pritisniti zavoro in U5 se samodejno pripravi za odhod.
Sredinski 12,3-palčni zaslon na dotik je velik in enostavno dosegljiv s prsti. Meniji so zasnovani logično, z nekaj kliki se je mogoče prebiti globoko med nastavitve. Vendar pa je strojna moč v ozadju občutno prešibka: po pritisku na ikono traja nekaj dolgih trenutkov, da se ukaz izvede. Radijski sprejemnik je za slovenske hribe in doline le zadovoljivo zmogljiv, DAB sprejemnik deluje kot ločena programska enota. Z naslednjim modelnim letom obljubljajo izboljšave, menda naj bi skrili tudi DAB anteno, ki je zdaj nalepljena na vetrobransko steklo.
Apple Carplay prek kabla deluje, za telefone z androidom je treba ubrati obvoz prek aplikacije CarBit. S tem se pride tudi do funkcije navigacije v avtu. Zanimiva je rešitev z upravljanjem klime. Tipke na dotik imajo mesto na vznožju armaturne plošče, hkrati pa je to tudi dvižni pokrov prostora, kamor shranimo telefon in ga priklopimo na indukcijsko polnjenje.
Serijsko asistira
Polje, kjer me je aiways U5 najbolj prijetno presenetil, so asistenčni sistemi. Glede na to, da gre za vsega pet let staro znamko, je resnost, kako so se lotili tega področja, lahko zgled za druge. Ne glede na vstopno standard ali bogatejšo premium opremo so praktično vsi asistenčni sistemi serijski. To ne pomeni le adaptivnega tempomata s funkcijo za zastoje, pomočnika za držanje smeri, nadzora mrtvih kotov, prepoznave pešcev in kolesarjev ter kar je še podobnega, temveč na primer tudi 360-stopinjski pogled štirih kakovostnih kamer ali samodejno parkiranje.
Boljša oprema ima tudi veliko panoramsko steklo in električno odpiranje prtljažnih vrat. Med naprednimi funkcijami velja omeniti aplikacijo, prek katere je mogoče spremljati lokacijo avta, prednastavljati klimatizacijo in tudi deliti digitalni ključ med več uporabnikov. Še vedno menite, da je aiways U5 nizkocenovec?
Iz notranjosti izvirata dve resni pripombi. Prva je, da ni sopotnikovega predala. Šele ko ga avto nima, človek opazi, kako pogreša prostor za odlaganje raznih papirjev in predmetov. Menda ga bo naslednje modelno leto že dobilo. Druga je velikost držal za pijačo, ki imata premajhen premer za kaj več kot lonček kave ali zelo vitko plastenko vode.
Dober doseg, počasno domače polnjenje
In zdaj najpomembnejše, vožnja. Aiways na papirju obljublja avtonomijo 400 kilometrov z enim polnjenjem. V realnem življenju s kombinacijo avtoceste, podeželja in mesta pa je porabo težko držati pod 20 kWh/100 km. V zmerno toplem vremenu je to še vedno pomenilo okoli 350 kilometrov, kar sploh ni slabo.
Polnjenje je ena najbolj spornih točk. Avto lahko z enosmernim tokom na primerni polnilnici prek CCS vtiča z 20 na 80 odstotkov brez težav napolnimo že po dobre pol ure. Precej počasneje pa gre na izmenični tok, saj mu vgrajeni polnilec ne dovoljuje polnjenja z več kot 6,6 kW moči. To pomeni, da bo moral prazen na kablu viseti vsaj 10 ur. Nič hudega, če bo to ponoči, a joj, če se nam kam mudi podnevi.
Tudi to hibo naj bi v prihodnje odpravili in mu tako kot je običaj pri sodobnih električnih avtih, polnilno moč dvignili na 11 kW.
Motor v U5 je s 150 kilovati (204 KM) nadpovprečno zmogljiv. Pospešek s 7,8 sekunde sicer ni dirkaški, je pa hiter. Držanje tempa s prometnim tokom je tako enostavno početje, da lahko večina avtov na termični pogon zardi.
So pa še rezerve pri rekuperaciji energije. U5 ima tristopenjsko nastavitev, a le prek menijev. Slabost pa je, da ne pozna funkcije "one pedal," kar pomeni, da ni mogoče nadzirati rekuperacije in hkratnega zaviranja zgolj s stopalko za plin. Rekuperacija in s tem zaviranje zagrabi šele, ko voznik plin na polno spusti. Zaradi tega je lahko vožnja kar cukajoča. Aiwaysa U5 tudi ne bi izbral za avto, s katerim bi se preganjal čez ovinke. Čeprav je razmeroma lahek (1.770 kg), pa je nastavitev podvozja in posledično gibanje karoserije namenjeno udobni vožnji, ne pa divjemu vstopanju v zavoje.
Novo leto, nove funkcionalnosti
U5 je velik kos avta. In to po razmeroma še vedno ugodni ceni, ki pa se tako kot vse ostalo, počasi dviga. Aktualni letnik 2022 z bogato opremo "prime" nosi novo ceno 46.990 evrov z DDV, brez upoštevanja subvencije Ekosklada. To je približno tam, kjer pri Volkswagnu ponujajo za eno številko manjši in opremi siromašnejši električni avto.
Avto novega modelnega leta velja naročiti tudi zato, ker bo homologiran za uporabo vlečne kljuke. Še vedno pa nima vsaj opcije toplotne črpalke, ki bi glede na zunanje temperature pomenila manjša nihanja v dosegu.
U5 ne potrebuje praktično nobenega vzdrževanja, prvi servis je predviden šele pri 100 tisoč kilometrih. Znotraj petih let vse morebitne napake krije garancija, tovarna daje na baterijo osemletno jamstvo. Za konec bo koga zanimalo še, od kje samo tri zvezdice na Euro NCAP testu iz leta 2019. Aiways U5 je zaradi nepravilnega delovanja stranskih blazin pokazal slabost pri bočnem trku. Inženirji so se menda takoj vrgli na delo, ponovitvenega testa pa še ni bilo.
Prav zanimivo pa bo videti tudi novi model Aiwaysa, ki ga bodo v serijski obliki predstavili v kratkem. Ime mu bo U6 in bo ubral oblikovne strune kupejevskega križanca.
Podatki o vozilu (U5 aiways prime)
Pogon: elektromotor, sinhroni, prednji pogon
Največja moč: 150 kW (204 KM)
Največji navor: 310 Nm
Zmogljivosti: 150 km/h, 7,5 sekunde od 0 do 100 km/h
Dimenzija (D x Š x V v mm): 4.680 x 1.865 x 1.700, medosna razdalja 2.800
Prtljažnik (v litrih): 432 - 1.555
Baterija: li-ion, 63 kWh neto
Poraba: 21 kWh/100 km (kombinirana)
Električni doseg (WLTP): 384 km
Moč polnjenja: 6,6 kW AC/92 kW DC
Čas polnjenja baterije: 11h 15 min (AC 6,6 kW), 36 min (DC 92 kW, 10 do 80 %)
Cena v evrih: 46.990
Hvalimo: vrednost za ceno, sodoben pristop k notranjosti in delovanju, močan motor, asistenčni sistemi.
Grajamo: za koga premajhen prtljažnik, ni one-pedal rekuperacije, polnjenje na AC.
Se vidi, da je električen, je ravno prav grd.
nič kar prihaja s kitajske me ne zanima...vse kar je iz kitajske je sranje...
Praskali? Po jajcih?