Je torej novodobni jeep gladiator zares tako močan in zmogljiv avtomobil, da bi navdušil voditelja največjega upora sužnjev v zgodovini? Vsaj ko gre za dejansko osebo, saj Russell Crowe, oziroma njegov padli general Maximus iz filma Gladiator, ne šteje.
Jeep gladiator sicer ni prvi izlet ameriške znamke v območje poltovornjakov, niti ne prvi gladiator v njeni zgodovini, vsekakor pa prihaja po dolgem premoru, saj je bil zadnji poltovornjak v tem, razredu, jeep comanche, ukinjen leta 1992. In tudi ta ni bil zasnovan na tedanjem wranglerju, ampak na manj grobem cherokeeju, kar je veljalo tudi za njegovega predhodnika gladiatorja iz obdobja med letoma 1962 in 1988. Za neposrednega prednika jeepa gladiatorja bi torej pogojno lahko šteli jeep truck, tonski poltovornjak, ki je ameriškim farmerjem pomagal v letih 1947 – 1965 in je dejansko izhajal iz civilnega jeepa, ta pa iz vojaškega jeepa willysa. Vmes je torej dobrega pol stoletja razlike, kar se odraža tudi v zasnovi novodobnega jeepa gladiatorja.
Lahka poltovornjaška konjenica
Pri njegovem razvoju so pri Jeepu oziroma mednarodni skupini Stellantis, očitno izhajali iz prepričanja, da večina voznikov v Evropi (v ZDA pa verjetno še toliko bolj) poltovornjake kupi za prostočasno dejavnost in da se večinoma vozijo s praznimi kesoni ali pa je na njih kvečjemu lahka športna oprema. Veliki kmetje, gozdarji in drugi dejanski uporabniki prevozniških zmogljivosti poltovornjakov z njim namreč ne bodo prišli na svoj račun, saj jeep gladiator v nasprotju s svojimi predniki pri znamki in večino drugih pickupov, ki večinoma razpolagajo z nosilnostjo ene tone, ni prav zelo nosilen. Skoraj poldrugo tono težkega hrusta namreč lahko obtežimo le s 565 kilogrami. Če se torej v kabini peljejo štirje hrusti, lahko imajo s seboj že bolj malo prtljage, prav gotovo pa ne palete z opeko.
Kot tak gladiator Spartaku morda ne bi bil všeč, razen če bi ga obravnaval kot lahko konjenico, nekaj takšnega torej, kakršni so tisti poltovornjaki, ki smo jih oprtane z Browningovo strojnico in zadostno zalogo streliva lahko občudovali v vlogi bojnih vozil Islamske države in v drugih državljanskih vojnah širom sveta. Kljub temu, da ga je Voltaire v razsvetljenskem zanosu imenoval »edina pravična vojna v zgodovini« je bil Spartakov upor sužnjev nič manj kot zelo krvava državljanska vojna, v kateri je na strani upornih sužnjev sodelovalo okoli 70.000 ljudi, ki jih je lahko premagalo šele 40.000 do zob oboroženih in izurtjenih rimskih vojakov iz kar osmih legij.
Težaških prevozniških zmogljivosti torej gladiator nima, med bojevnike pa se gotovo lahko uvršča, ko gre za njegove terenske zmogljivosti. V tem, primeru nikakor ne skriva dejstva, da je pravzaprav jeep wrangler z odprtim in podaljšanim prtljažnikom. Vozne lastnosti so zelo terenske in lahko zleze tudi marsikam, kamor v Sloveniji po zakonih sploh ne sme. Med drugim lahko brez težav premaga tudi vodo do globine 76 centimetrov. Pri tem mu gotovo pomagajo klasična lestvasta šasija, priklopljivi mehansko regulirani štirikolesni pogon z reduktorjem in zaporo diferenciala ter vrsto elektronskih pripomopčkov, ki pomagajo manj veščim voznikom. Manj pa dolžina, zaradi katere prej kot kakšen krajši terenec udari z dnom ob tla.
Motor V6 in cestna uporabnost
Gotovo pa mu lahko pomaga tudi 8-stopenjski samodejni menjalnik, ki deluje v kombinaciji z navorsko močnim 3-litrskim turbodizelskim motorjem V6. Prav ste prebrali. Če je Jeep wranglerju namenil priključno hibridni pogon, ki je po novem v Evropi tudi edini na voljo, že prej pa so morali biti njegovi lastniki zadovoljni kvečjemu z 2,2-litrskim turbodizelskim štirivajnikom, je gladiator na voljo z motorjem, ob katerem marsikdo našpiči ušesa. Nekateri zato, ker gre trenutno za politično popolnoma nekorektno motorno izbiro, drugi pa prav zato, ker si še vedno želijo klenih pogonskih strojev preteklega časa.
V gladiatorju ga vsekakor lahko dobijo in mu vsekakor tudi zelo odgovarja, Kljub velikanski masi namreč gladiator do 100 kilometrov na uro uradno potrebuje manj kot devet sekund, ob tem pa porabi … precej več kot uradno deklariranih 9,8 litra goriva na 100 kilometrov. Poraba se je namreč na testu dvignila čez enajst litrov in to ne glede na to, kako smo ga vozili.
Vožnja pa ni solidna le na terenu, ampak tudi na asfaltiranih cestah in celo avtocestah. Tako kot wrangler je tudi gladiator namreč precej kompromisno nastavljeni avtomobil, ki se dobro znajde tudi tam kot »navadni« osebni avtomobili. No, morda ne povsem enako, saj je tresenja kljub vijačnim vzmetem in blažilnikom še vedno precej, volan je terensko nenatančen, karoserija pa se tudi precej nagiba. In če vozite z zadnjim pogonom, da privarčujete gorivo in izboljšate odzive avtomobila, morate biti precej pozorni tudi na to, kam silita sprednji del ali zadek. Dobra novica pa je, da stabilnostna elektronika dobro skrbi za glajenje voznikovih morebitnih spodrsljajev.
Podobno kot v wranglerju
Ko gre za kabino, je gladiator vse do stebrička C skoraj identičen wranglerju. Tudi v tem primeru se pokaže, da ste kot voznik (ali potnik) na sicer udobnih z usnjem prekritih sedežih malce utesnjeni in da vam je vsa oprema za krmiljenje avtomobila, če niste ravno majhne rasti, že kar neudobno preblizu.
A po drugi strani vas razvaja najsodobnejša infozabavna tehnika z grobim terenskim pridihom in obilico priključkov za zunanje naprave, dobro pa je tudi to, da je kljub digitalizaciji veliko upravljanja naprav še vedno zaupanega klasičnim stikalom in da je potniški prostor obdržal tudi ves posebni čar, ki pritiče takšnemu avtomobilu. In tudi gladiator je opremljen s streho, ki jo z razmeroma preprostim odvitjem nekaj vijakov lahko popolnoma odstranimo in zaprti avtomobil se hitro spremeni v kabriolet z varnostnim lokom. Še hitreje pa do svežega zraka pridemo na »targa« način, če snamemo zgolj plastična panela nad voznikom in sovoznikom.
Bi torej tale gladiator lahko bil avtomobil za upornega gladiatorja Spartaka. Kot vojaškemu voditelju bi mu gotovo ustrezal, kot uporniški suženj pa bi si ga težko privoščil. Jeep gladiator je namreč precej drag avtomobil. Kot testni jeep gladiator 3.0 V6 multijet overland bi namreč stal 72.630 evrov, tudi v osnovni različici pa ga ni mogoče kupiti za manj kot 68.990 evrov. Kdor ga torej želi kupiti, mora imeti zato precej dober razlog, kakršenkoli že ta je.
jeep gladiator 3.0 V6 multijet overland
Motor: turbodizelski, V6, 2.987 ccm
Največja moč: 194 kW (264 KM) pri 3.600 vrtljajih
Največji navor: 600 Nm pri 1.400-2.800 vrtljajih
Zmogljivosti: 177 km/h, 8,6 sekunde od 0 do 100 km/h
Dimenzija (D x Š x V v mm): 5.591 x 1.894 x 1.843, medosna razdalja 3.488
Prtljažnik (v litrih): 1.005
Poraba: 9,8 litra/100 km (kombinirani cikel NEDC), izpusti CO2: 256 g/km
Cena v evrih: 72.630